• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Hej!
Funderar på att köpa en TEC 708 med en totalvikt på 3500kg, men efter som den bara får lasta 270kg så är jag tveksam, jag kollade runt för att se om det gick att registrera om den till Pb 2 och 3850 kg Pratade med bilprovningen och dom säger att jag måste ha ett nytt COC och det skulle generalagenten i sverige kanske kunna fixa. Pratar med generalagenten om detta men dom säger att tillverkaren av TEC bara skriver ut COC en gång och det är när bilen är ny. Generalagenten säger att det kan gå att registrera om med ett intyg från tillverkaren men det accepterar inte bilprovningen. Finns det någon som har något tips om det går att fixa på något annat sätt?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

hej.
Har du ett COC-intyg så har du! Går förmodligen inte att få ett nytt.
Sedan beror det lite på vad du har för chassi också. Min förra husbil hade ett 05ans FIAT-chassi som var godkänt för 3500kg och därmed basta! Sitter det 15tums hjul på ett Fiatchassi så är det 3500kg.
En helbilsgodkänd husbil har du tjänstevikten som det står i pappret på.
Där skall det ingå förare (75kg tror jag) samt full soppatank, till 90%fylld vattentank, vertyg som följer, samt reservhjul tror jag.
Lägg sedan till frugan, husgeråd, markis, cykelställ, radio(om den ej är fabriksmonterad) dragkrok, cyklar........ja vad har man med sig?
Tänk på att allt utöver bilen bas från fabrik inkräktar på lastvikten:(:(:(:(
Min förra bil hade en totalvikt på 3500kg och med våran lastvikt på 230kg och var sedan extraytrustad med markis, acc på taket, backamera, dragkrok osv,osv.
Vi vägde bilen och den vägde på en krönt våg 3900kg, så räkna hur många procents övervikt vi hade.Bilen var knappt laglig när den stod tom hemma på gården. Jag hade fått åka själv med en tandborste som resesällskap:mad: Tänk om vi mot all förmodan had blivit stannade och vägda! Snacka om allmänt åtal!!

Det jag råder folk till som inte har köpt det är att KOLLA lastvikten och ev väga bilen olastad för att sedan lasta med försiktighet!

Jäkligt hårda ord, men det är verkligheten !
Vi har haft husbil sedan 1988 och bara inte tjänstevikten gick över 3500kg (B-kort) så trodde vi att allt var frid och fröjd. Så har jag tänkt tills i våras när jag började kolla runt lite i reglerna. Märk väl att jag har nog kört minst 10.000 mil med husbil och har aldrig blivit stoppad för vägning och hade jag det så hade jag inte varit orolig förrän länsman förklarat för mig hur reglerna är.
Man ser i annonser sprillans nya husbilar med en lastvikt på 200-300kg som sedan är fullsmetade med utrustning. SKÄMS på er återförsäljare om ni inte upplyser en ev. köpare som har gnetat som tusan och plötsligt blir en omedveten lagbrytare.Bra att fler å fler chassin har 3800kg och mer som totalvikt även på standardstora bilar, för det går åt!
Vi har nu en Knaus 650 sun ti med 120hk-motorn och vi köpte den absolut ren. Vi lastade den för 2 personer samt hund och katt med tillbehör. Absolut inga överdåd i köket. Allt bara bas egentligen! Nu har vi satt på markis och cykelställ. Så nu väger bilen ca 3550kg och de böterna får jag ta:cool:. Hur tusan gör man vid en vägning om man skall tömma bort 400kg överlast som vi hade förrut? För vad jag har hört så är det tömning på all överlast på mer än 20%, fast riktigt säker är jag inte.

Så mitt råd till er är att kolla NOGA om det går att väga upp bilen innan köp!
Det är mycket pengar!

MVH
Anders Bohman
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Bra Anders Boman
Det vore bra om detta spreds bland kommande husbilsköpare (före köp).
En minst sagt jungel är detta o fabrikanter o husbilsäljare är ofta otydliga med information om vad man kan lasta.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Skulle nästan finnas med ett färskt viktintyg från säljaren vet att man ska ta reda på detta själv men allt hade blivit så mycke lättare om man slapp tänka på vikten vid köp,
från en som"gärna"överlastar sin bil på semestern känns som de inte blir semester fullt ut
om man inte får med sej de man vill ha med sej (kanske inte alltid behöver).
Är väl sisådär att inte veta om man får med sej reservhjulet eller ej pg av att länsman kanske är ute och luftar vågen.
:confused:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Jag vägde min bil igår (se tråd: Var kan jag väga min husbil...) och det var överlast med 17% (på lastvikten) och vi var endast ute på en söndagsutflykt och hade således inte någon egentlig packnng med oss.

Jag hävdar bestämt att om tillverkaren gör en "Scandinavian edition" dvs för export till bl.a. Sverige och importören får denna godkänd på 3500 kg så kommer det inte att funka med den tänkta utrustning som dom flesta vill ha i sin bil.

För vem vill inte ha ett reservhjul i bilen ifall..?Vem vill inte ha en TV i tv-skåpet? Vem vill inte ha 2 gasoltuber för den långa resan? Vem vill inte ha ett välfyllt kylskåp? Vem vill inte kunna åka 4 personer när det finns 4 bältesplatser (dessutom finns det 6 sovplatser i min)? Vem vill inte ha en full vattentank på den långa resan? Vem vill inte ha en fulltankad bil när de reser iväg? Vem vill inte ha cyklar, campingmöbler och annan utrustning i det väl tilltagna garaget? Ja listan kan göras lång...

Vad jag vill ha sagt med denna långa utläggning är att det borde vara i tillverkarens, importörens och återförsäljarens intresse att se till slutförbrukarens intresse att varje husbil reg. med en rimlig lastförmåga "som standard". För vår bil borde det ligga på totalvikt om 3850 kg som standard. Den borde alltså inte gå att markandsföras under denna vikt. Borde på något sätt vara konsumentdeklarerad så den oinvigde vet vad han köper för något. Vill sedan kunden väga upp bilen ytterligare så borde det vara ett extra tillval.

Hade jag själv inte läst alla dessa trådar om viktproblem så hade jag inte blivit uppmärksammad och gjort en kontrollvägning själv. Vi är ganska nya på det här med husbil...

Borde inte HBK kunna ställa lite krav på återförsäljarna resp. importörer i den här frågan?

Vad tycker ni?

/ChristerP
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

3500 kg grensen for B-kort er den samme i hele Europa - styrt fra EU. Det unntaket som er i Sverige for eldre kort og PB-II eksisterer ikke i andre land.
Tyskland prøvde å få grensen høyere, men Frankrike og Italia med noe støtte av Spania presset gjennom dagens grense.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

hej.
Har du ett COC-intyg så har du! Går förmodligen inte att få ett nytt.
Sedan beror det lite på vad du har för chassi också. Min förra husbil hade ett 05ans FIAT-chassi som var godkänt för 3500kg och därmed basta! Sitter det 15tums hjul på ett Fiatchassi så är det 3500kg.
En helbilsgodkänd husbil har du tjänstevikten som det står i pappret på.
Där skall det ingå förare (75kg tror jag) samt full soppatank, till 90%fylld vattentank, vertyg som följer, samt reservhjul tror jag.
Lägg sedan till frugan, husgeråd, markis, cykelställ, radio(om den ej är fabriksmonterad) dragkrok, cyklar........ja vad har man med sig?
Tänk på att allt utöver bilen bas från fabrik inkräktar på lastvikten:(:(:(:(
Min förra bil hade en totalvikt på 3500kg och med våran lastvikt på 230kg och var sedan extraytrustad med markis, acc på taket, backamera, dragkrok osv,osv.
Vi vägde bilen och den vägde på en krönt våg 3900kg, så räkna hur många procents övervikt vi hade.Bilen var knappt laglig när den stod tom hemma på gården. Jag hade fått åka själv med en tandborste som resesällskap:mad: Tänk om vi mot all förmodan had blivit stannade och vägda! Snacka om allmänt åtal!!

Det jag råder folk till som inte har köpt det är att KOLLA lastvikten och ev väga bilen olastad för att sedan lasta med försiktighet!

Jäkligt hårda ord, men det är verkligheten !
Vi har haft husbil sedan 1988 och bara inte tjänstevikten gick över 3500kg (B-kort) så trodde vi att allt var frid och fröjd. Så har jag tänkt tills i våras när jag började kolla runt lite i reglerna. Märk väl att jag har nog kört minst 10.000 mil med husbil och har aldrig blivit stoppad för vägning och hade jag det så hade jag inte varit orolig förrän länsman förklarat för mig hur reglerna är.
Man ser i annonser sprillans nya husbilar med en lastvikt på 200-300kg som sedan är fullsmetade med utrustning. SKÄMS på er återförsäljare om ni inte upplyser en ev. köpare som har gnetat som tusan och plötsligt blir en omedveten lagbrytare.Bra att fler å fler chassin har 3800kg och mer som totalvikt även på standardstora bilar, för det går åt!
Vi har nu en Knaus 650 sun ti med 120hk-motorn och vi köpte den absolut ren. Vi lastade den för 2 personer samt hund och katt med tillbehör. Absolut inga överdåd i köket. Allt bara bas egentligen! Nu har vi satt på markis och cykelställ. Så nu väger bilen ca 3550kg och de böterna får jag ta:cool:. Hur tusan gör man vid en vägning om man skall tömma bort 400kg överlast som vi hade förrut? För vad jag har hört så är det tömning på all överlast på mer än 20%, fast riktigt säker är jag inte.

Så mitt råd till er är att kolla NOGA om det går att väga upp bilen innan köp!
Det är mycket pengar!

MVH
Anders Bohman


Tack för detta inlägg !

Det finns bara ett sätt att gå runt problemet:

Det är att montera in en DRAGKROK och köpa en obromsad släpvagn, så får Du lasta 500 kg i den, men problemet är då 80 km/h. Med denna hastighet spar man bränsle och hinner se något mer på resan.

Häls 571
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Vi köpte en TEC 708 i höstas som var reggad 3500 kg.
Då vi ville ha den på 3850 kg fick vi ett intyg på detta och besiktade om den.
På besiktningen sa man att det egentligen skulle vara ett nytt COC, men eftersom vi inte skulle registrera om antalet passagerare så sa de ok till uppvägningen.

Hälsningar Hasse
 

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Iack Polarissnö, då kanske det blir en TEC 708. Är ni nöjda med eran bil eller är det något speciellt vi ska tänka på??
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Vi är mycket nöjda med Tec:en
Vår var utrustad med dörr på båda sidor till garaget. Kostade lite extra men det är det värt.
Allt har fungerat mycket bra.
Hasse
 
S

suneAl

Guest
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Tack för detta inlägg !

Det finns bara ett sätt att gå runt problemet:

Det är att montera in en DRAGKROK och köpa en obromsad släpvagn, så får Du lasta 500 kg i den, men problemet är då 80 km/h. Med denna hastighet spar man bränsle och hinner se något mer på resan.

Häls 571


Här har Ni BÖTESBELOPPEN vid ÖVERLAST.

Häls. 571

:mcride::swoon::swoon::swoon::swoon:
 

Bilagor

  • skanna0001.jpg
    skanna0001.jpg
    53,8 KB · Visningar: 470
  • viktförändringamc.pdf
    16,3 KB · Visningar: 33
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Registrera om från 3,5 till 3,85 ton

Verkar jobbigt att lasta en husbil lagligt... Vi får lasta 3500 kg så vi har knappast problem med överlast även om vi fyller vattentankarna på 700 liter :)
Nä, nu skall jag sluta dryga mig - jag måste medge att jag är avundsjuk på er bränsleförbrukning, men man kan ju inte få allt...
 
Toppen