KawaMal
HBK Medlem
Flygets stora klimatpåverkan ska minska. Klimatkraven på flyget skärps. Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet. Klimatbonusar och klimatavgifter på personbilar förstärks och förenklas.
Inga nya bensin- och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030. ( Alltså om drygt 10 år) Så minskar vi de stora klimatutsläppen från transportsektorn.
Då undrar jag hur vi skall kunna köpa våra bilar/husbilar?
Sverige hotas av elbrist
Det framgår i en ny rapport från den statliga myndigheten Svenska kraftnät.
Det skall produceras batterier i landet, Northvolt planerar i Skellefteå, och som kräver enorma resurser.
- Redan i vinter kan det bli stort elunderskott och nu uppmanar Svenska kraftnät regeringen, men även myndigheter och energibranschen, att snabbt vidta åtgärder.
Ström finns kanske där uppe men fler fabriker behövs neråt i landet.
På samma sätt är det svårt att bygga en datorhall till Facebook av det slag som byggts i Luleå.
Detta får en att tvivla rejält på makthavarna. Tänker de över huvud taget.
Forskarnas uppfinning kan rädda dieseln
Dieselförbud hägrar i världens städer – men nu har brittiska forskare utvecklat en lösning som gör avgaserna rena. I det första testet fångade systemet 98 procent av bilens NOx. Tekniken kan lanseras inom två år.
läs mer: Forskarnas uppfinning kan rädda dieseln
Jag tycker det ser ut som inkompetenta beslutsfattare och experter inte har räknat på det.
Elbrist: Det gäller att skilja på effektbrist (kW) och energibrist (kWh) och på om bristen handlar om produktion eller distribution. Som jag förstod Kraftnäts utspel i TV var det distributionsnätets begränsningar de ville belysa. Dvs elen "finns" men begränsningar i distributionsnäten gör det svårt att leverera tillräckligt mycket effekt till en del områden när efterfrågan är som störst. Vi kommer nog därför att få se nya prismodeller där elen blir väsentligt dyrare vissa tider, i syfte att styra förbrukningen till tider när tillgången är bättre.
Rädda dieseln: Det är ju bra om man får ner NOx-utsläppen så att dieseln kan komma ner i samma nivåer som bensinmotorn när det gäller NOx. CO2 - utsläppen och deras växthuseffekt finns dock kvar.