Ett glasklart konstaterande, det finns inga seriöst krocktestade husbilar. Än mindre finns något oberoende testorgan som opartiskt testar och jämför husbilar mot uppställda krav, klara brister kan man tycka!
Visst hänger HB-påbyggarna på vissa säkerhetsattribut i sina annonser men krocksäkerhet måste tydligen krävas och då blir säkert husbilarna betydligt dyrare " inget som en husbilspåbyggare klarar av, inte ens kompetensmässigt (bla pga för små tillverkningsserier att fördela kostnaderna på).
Vissa passiva säkerhetsprylar krävs av myndigheterna som t.ex säkerhetsbälten, finns numera i alla husbilar och det utan undantag. Dessa förbättrar ju självklart möjligheterna att "klara sig lite bättre" än utan säkerhetsbälten!
Vad gäller krockkuddar så har ställer tydligen inte myndigheterna några krav på att sådana skall finnas i "sk husbilar/personbil klass2"! De allra flesta husbilar har dem ändå i standard från resp drivlineltillv ex Fiat redan från tidigt 2000-tal! Dock inte "så många" av de allra dyraste husbilarna t.ex Concorde men de är säkert inte ensamma. "Kanske bättre och enklare att satsa på fin och dyr möblering och kalla det kvalitet", vad vet jag? Hur myndigheterna som annars lägger sig i allt annat (som ex miljö, sänkta fartgränser?) "tänker" betr att ex detta självklara passiva skydd ibland saknas, är dolt i dunkel.
När det gäller bilsäkerhet i dag, så häpnar man över att människor som åker i relativt lätta p-bilar (ca 1.500 kg) från tidigt 2000-tal ofta klarar sig bättre från skador, än de som åker i mycket nyare och betydligt dyrare husbilar (3,500 kilo och tyngre än så).
Från början då vi skaffade husbil 2003 en Hobby 750 tänkte jag inte på att olikheterna var så stora, vår bil hade ju redan då ex krockkuddar! Jag reagerade inte heller på att husbilstillv/påbyggare levde efter andra lagar än p-bilar. Först under de senaste 10 åren som pensionär med praktisk insyn i husbilvärlden har jag tillfullo fattat hur illa det är. Jag är möjligen lite extra känslig, eftersom jag arbetat totalt 25 år med övergripande teknisk utveckling av tunga och lätta fordon, bla på Volvo inkl naturligtvis säkerhetsteknik.