• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rasad Fiat växellåda

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Att man uppfattar att det är mindre fel på andra motorfabrikat är inte så konstigt.
Fiats drivpaket är dominerande på marknaden och sitter i de flesta husbilar, så självklart är det därför vi hör mer om Fiat än andra fabrikat. :)

Nei du,så enkelt är det inte.;)

Det går et stort antal andra HB`ar på vägarna,ock inte et ljud man
hör om dom,ej hällre dom i yrkestransport,ock där är det
absolut INTE Fiat som dominerar.Dom flesta åkare tänker ekonomi,
ock att redskapen inte går sønder.Titta bara till Skåne-trafik som har
et mycket stort antal mini-bussar,men Fiat vil dom ej använda.

Men som Fred här helt rätt säger,så är det många sjaffisar som förstör,ock
mekaniska delar som går sönder,men är det inte konstigt att det bara
gäller dom som kör Fiat??

Självfallet finns MÅNGA undantag,som med Gunnars bil,som tur är,men jag
måste få säga att jag aldrig har upplevt maken till klagomål som man
läser om dom här bilarna.

Jag måste väl själv åka Fiat när jag nu byter HB,då det snart inte är annat
att få.Dom är ju oslagbara i pris ock tilpassning gentimot HB-fabrikerna,
men det får man väl ta,ock hoppas at man har tur med bilen.

Men aldrig hör man ett enda ljud om andra bilar!
Kan det va`att dom andra är lite bättre?:confused:

Ottar
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Min gamla ruskprick från 1985 har en perfekt fungerande och tyst låda och har just passerat 19000 mil
Skall ju byta drivlina och har funderingar på att behålla den gamla lådan då jag inte vet så mycket om den som egentligen skall in
 

husbilen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4114
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Hej på er
När vi köpte våran 12:a frågade jag verkan på B I Ö om ladans hållbarhet 2,3 150hk ger 350NM växellådan tål 400 NM
3,0 160hk ger tror jag 400NM. Den är förstärkt nu men det finns kanske några kvar där det inte är bytat.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Att man uppfattar att det är mindre fel på andra motorfabrikat är inte så konstigt.

Fiats drivpaket är dominerande på marknaden och sitter i de flesta husbilar, så självklart är det därför vi hör mer om Fiat än andra fabrikat. :)

Jag har kört över 25 000 mil med Fiat har haft ett enda fel på drivpaketet och det var just den "berömda" 5:ans växel som jag beskriver på min hemsida.
Statistiskt helt Ok Gunnar, håller helt med dig i detta! Fiatdrivlinor monteras i 80-85% av alla europatillverkade husbilar som de flesta känner till. Fiat (inkl Iveco) nyttjas fö i flera varianter av Concorde och ingen kan väl därmed tro att de står för dålig kvalite? Betänk att också Iveco konstrueras och tillverkas av Fiatkoncernen, tom i samma fabrik ... som de som stämplas ut med Fiat-dekaler. Bland ex Hobbykoncernens nya husbilar anses de som byggs på Fiat vara deras "top of the line" -modeller (enligt reklam & pris).

Resterande 15-20% av husbilarna som byggs fördelas på Ford-, Renault, Peugot, VW-, Mercedeskonstruktioner/tillverkningar, bara för att nämna några av Fiats konkurrenter i Europa (var och en med en marknadsandel av 0,1-max 5%)!

Statistiskt innebär detta att av10 husbilar som vi möter på vägarna så är;
¤ 8-8,5 av 10 st, Fiat
¤ 1,5-2 av 10 st, totalt från någon av alla de andra tillverkarna var och en antalsmässigt små vilket gör att ingen knappast diskutterar dem.

Om man nu utgår från den faktiska antalsfördelningen av motorer/drivlinor i våra husbilar, så skulle t.ex ett fel på Mercedes kanske svara mot 100 fel på Fiat - för att felmässigt jämföras på "lika" villkor!

Att 8-8,5 av 10 st husbilister väljer Fiatbaserade husbilar säger väl allt, vi majoriteten är säkert både kvalitets- och prismedvetna. Både för hög & låg produktkvalitet avspeglar sig i priset och därmed kanske mindre försäljning - det gäller att ligga med rätt t.ex kvalite för de många, vilket Fiat uppenbart gjort och gör för de flesta av oss husbilsköpare!

Mina egna erfarenheter; jag har ägt 4st nya husbilar 2003:a, s 2st 2010:eek:r och nu en 2012:a (3 olika drivlinegenerationer) och har hittills inte haft det minsta fel/problem med Fiats konstruktioner. Däremot har olika påbyggare skapat problem vilket inte får blandas ihop med Fiat! Jag är förvissad om att samtliga drivlinetillverkare av i dag har tillräcklig kvalite för oss men pris, service, mmm blir allt viktigare - bästa helhetskonceptet för husbilar vinner i längden!
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

Wow, vilken respons:spinny:

Jag vet inte var jag ska börja, men jag tror att jag svarar Relax först.

Citat- Att 8-8,5 av 10 st husbilister väljer Fiatbaserade husbilar säger väl allt, slut citat.
Ja just det, det är det som är själva problemet, det finns inte "så mycket" annat att välja på.
Dessutom tror jag inte att köpare väljer fabrikat (rent generellt), man köper nog helt enkelt det som passar med tanke på inredning, bäddar, storlek, och andra aspekter.
För, skulle fler känna till "italienjunkiga" växellådor, skulle nog det se annorlunda ut.
Återigen, jag tror inte man tänker fiat när man står i begrepp att köpa husbil, det avgörs av andra aspekter,

Och du skriver att att du ägt ett "antal" husbilar. Citat- jag har ägt 4st nya husbilar 2003:a, s 2st 2010:eek:r och nu en 2012:a (3 olika drivlinegenerationer)

Kanske du inte märkt av "junkiga" växellådor då du bytt (det heter bytt, och inte bytat som en del felaktigt skriver)
innan växellådan gått så långt, och problemen börjar.

Men allt skall ställas i relation till kvalitet i förhållande till pris.

En del köper lyxhusbilar med allt "lull-lull" som finns att uppbringa på marknaden, och personligen har jag inga som helst problem med det, alla får ju lägga sina pengar på olika husbilsmärken som det passar, och självklart ska det var så.
Men att som Relax "påstå", att bara för att man köper en Concorde undgår man tydligen fiat:s junklådor.
Ja, han har väl kanske inte ordagrant sagt exakt så, men så här skrev han-

Fiat (inkl Iveco) nyttjas fö i flera varianter av Concorde och ingen kan väl därmed tro att de står för dålig kvalite?

Nä, just det, bodelstillverkarens detaljer är det säkert inget fel på, men det var ju den här lilla detaljen då som kallas för drivlinan som kan utlösa tvivelaktigheter.
Men jag vet ju inte hur Concorde resonerar när de gör upphandling av chassit till deras "bilar", men de "lever" väl på att sälja lyxinredda husbilar, och kanske det är "enkelt" att glömma bort att det som driver lyxet inte är så lyxigt:cool:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Som nämnd tidigare,så tycker enskilda altid ens eget bil-val
är det bäste,samma hur många svagheter/fel som man ser
inträffar med många.Man har inget val när det kommer till
husbilar.Man vil ha den eller den inredningen,ock då får man
bara ta med den bilen det här byggs på. Så är det.

Min sambos brorsa kom inte ur färjan til Marocko med sin
Concorde(Fiat/Iveco) då vecksel-lådan small till.Dom fick
12 dagar på hotel i vänte på bilen.Så ska inte hända på en
så ny ock dyr bil med 2000 mil på mätarn.

Relax:
Det är absolut inte nogot konstigt att Concorde ock flera i
samma litt högre viktklass använt Fiat/Iveco,då få,om nogon
andra produserar chassin i nämnda viktklass mellan 5 ock 7 tonn.

Ock igjen.......konstigt at det bara gäller Fiat,
den bilen alla snart tvingas köpa,derför att HB-fabrikerna ska
ha den billigaste,så dom kan tjäna mer,samt kanske ärbjuda
billigare HB till kundera! Även jag måste nog krypa ock takka ock
buga för Fiat i min nästa HB.

Snart inget annat att få!! :rolleyes:

Ottar
 
Senast ändrad:
K

Kimobo

Guest
Sv: Fiat växellåda

Iveco chassin använder inte samma växellåda som Fiat.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat växellåda

OM...det nu är så att Fiatlådorna är känsligare än t.ex Mercedes växellådor ..kan det inte bero lite på att Mercachassiet är bakhjulsdrivet och därmed finns det naturligtsvis mera plats att klämma dit en "grövre" låda?

OK ok, jag vet att även Ford finns med framhjulsdrift, men hur många är i drift?
Sen finns ju Renault också;), med dess charmiga framvagnar......har ägt en där jag fick byta nedre kulbultarna på.......efter 1200 mil. Kostar nästan lika mycket som att renovera en äldre Fiatlåda (nästan iaf).

Sen en helt egenupplevd sak:wink:
Jag kör hellre en stadig lågbyggd Fiatbaserad husbil med känsla än att släpa fram en Mercabaserad husbil med markfrigång som en Jeep.
Detta mina vänner har jag TESTAT:D

NU JÄKLAR HAR JAG SKITIT I DET BLÅ SKÅPET...........:p:
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

For de av oss som har kjørt og eiet 100 tall biler av de fleste slag, på landevei og bane, og erfart at dette faktisk er minst like bra og ofte bedre enn både tysk, japansk og svensk, og fortsatt holder fast på Italiensk som det beste og ikke minst morsomste, vedlegger jeg denne linken....

En haug nakne damer forvandles til en bil | ABC Nyheter

:mcride:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

NU JÄKLAR HAR JAG SKITIT I DET BLÅ SKÅPET...........:p:

:) Nei Anders!!

Vi har alla våra meningar,men sällan lika uppfatningar!!
Tur att höra om nöjda Fiat-ägare.Man är nog snart en
sådan själv,när husbilen ska bytas. :wink: Men man blir faktisk
lite rädd när man läser om alt trassel,själv om dom flesta
inte upplever nogot.Husbil ska man ju ha!!!!!

För närvarande skrivs det ständigt på HBK`s facebook
sajter om varningslampor som lyser,som Fiat har stora
problem med att åtgärda.Flera nyare bilar har detta
händt med.Nu har Fiat kommit underfund med att dom
här (temligen nya) gas-spjällen,samt turbon är trasig ock
måste bytas.Då äntligen sloknade varningslamporna.Hur
länge går det tills det här sker igjen? Inte roligt.Så ska
det inte vara!!!!!!



Ottar
 
Senast ändrad:

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Våran Pilot från 1986 halvintegrerad, med Fiat-tillverkad bensinmotor på 85-90 hästar och 5 växlad låda har nu gått 44 000 mil !! inte det minsta missljud från växellådan,( och inte från något annat heller ) Körtekniken för oss är, växla ner i uppförsbackarna så att det " känns lätt ". Hastigheten sen, 80-90 km- nästan aldrig över det. Därför blir vi alltid omkörda av alla andra husbilar,- även i uppförsbackar -. Det är aldrig någon som ligger efter oss. Ibland får vi höra att, kör man så lugnt så " kommer man ju ingen vart " .Men,,, vi har ju i alla fall kommit 44000 mil--hittills...
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Fiat växellåda

Jag har själv ingen FIAT men en husbil byggd på annat chassie. Då jag efter 5000 mil bytte oljan på växellådan så var denna olja helt svart och mycket "sträv" när man klämde den mellan fingrarna. Oavsett vad biltillverkarna rekommenderar i serviceinstruktionerna, så är det min uppfattning att växellådsoljan "slits" mycket hårt i dessa moderna växellådor och därför bör bytas mer frekvent. Till min bil finns ingen rekommendation från tillverkaren när man bör byta växellådsolja. Härefter kommer jag att byta oljan samtidigt som jag byter motorolja och filter. Kostnaden för 3 liter växellådsolja är överkomlig och när man ändå ligger under bilen kan man lika gärna byta på lådan också.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.922
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat växellåda

, med Fiat-tillverkad bensinmotor på 85-90 hästar och 5 växlad låda har nu gått 44 000 mil .............alla fall kommit 44000 mil--hittills...
-----------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, bara väl inkörd än så länge alltså :D.

Jag hoppas att du inte blir allt för besviken, för bensinmotorn kommer faktiskt från Peugeot och inte från Fiat.

Rulla lugnt vidare :). M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat växellåda

Du har motoren som lådan ble bygget for :D:D i alle fall kan du ikke klare å knekke 5an med den motoren.

Motoren har bare en svakhet - den tåler ikke å bli for varm, det kostet meg et motorbytte i Paris for mange år siden.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2025
Sv: Fiat växellåda

Hej Anders! Du är nog inne på rätt spår ang chipningen och köra på för hög växel
Det är så att motorn har ca 18 kg komprission och tändtrycket är nog några 100 kilo när det tänder i cylindern, då blir det torisitions- svängningar på vevaxeln. När kolven får sig en snyting och pressas ner, då får även vevaxeln oxå en snyting som Kallas Torisitions-svängningar, som vidare fortplantar sig till Växelådan som dreven får ta upp dessa svängningar, som tillslut blir växellådshaveri.MVH Bengt!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.855
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Jag undrar om inte ”växellådsproblemet” överdrivs en aning.

Jag har visserligen bara haft 4 Ducatos av varierande ålder och skick men jag har inte haft några stora problem med dem alls. Framför allt inte med drivlinan. Kanske lite "tunn plåt" och inte den läckraste förarmiljön på de äldre men mekaniskt är de helt ok.
Innan jag blev med min första Ducato tyckte jag själv att italienskt bara var skit. En åsikt baserad helt på fördomar och brist på egen erfarenhet av dem. Nu tycker jag faktiskt att Ducaton gör ett riktigt bra jobb och tvekar inte en sekund inför nästa byte.

Det skulle var kul att se lite riktig statistik på hur dåliga Fiats lådor verkligen är jämfört med andra bilar i samma prisklass och typ. Att det diskuteras mest Fiatväxellådor i ett husbilsforum är ju inte så konstigt om över 80% av de husbilar som säljs bygger på Fiat.
Om vi leker med tanken att alla bilmärken var precis lika ”dåliga” så skulle ändå minst 8 av 10 haverier som diskuteras här gälla en Fiat. De andra märkena delar då på de andra 2... Sen kanske en del ägare till de mindre vanliga märkena inte heller tar upp sina eventuella problem då intresset i forumet kanske uppfattas som mindre.

Åkarna med mixad vagnpark är väl de enda som skulle kunna ge vettiga svar på felfrekvenserna men jag tror de har annat för sig än att diskutera alla sina bilar på ett forum. Förmodligen är vi den grupp av ägare till transportfordon som är bäst organiserade på Internet och som sagt, ca 80% av oss har ju en Fiat.

Är det någon som har lite statistik som kan bekräfta att Fiat och Fiats låda verkligen förtjänar så starka ord som ”Italienskt junk”,”förhatliga femte växeln”,”usla lådor”,”Italienjunkiga” o.s.v ?

Visst, ingen rök utan eld men ibland undrar man om det inte skvätts lite väl vårdslöst med tändvätskan.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat växellåda

Hej Anders! Du är nog inne på rätt spår ang chipningen och köra på för hög växel
Det är så att motorn har ca 18 kg komprission och tändtrycket är nog några 100 kilo när det tänder i cylindern, då blir det torisitions- svängningar på vevaxeln. När kolven får sig en snyting och pressas ner, då får även vevaxeln oxå en snyting som Kallas Torisitions-svängningar, som vidare fortplantar sig till Växelådan som dreven får ta upp dessa svängningar, som tillslut blir växellådshaveri.MVH Bengt!

Fast jag är övertygad om att de flesta haverier iaf beror på föraren:oops:. Frugan och jag har haft 13 husbilar genom åren och det är 1 LT 31 (första bilen),1 Renault och resten Fiatbaserade husbilar.
På en av dessa Fiat husbilar fick Bossing renovera lådan efter att vi kört i ett sträck från södra Tyskland till Mjölby i princip toppfart.Detta pga en händelse hemma:(.
Då började lådan leva om ca 3 mil från hemmet och orsaken till att lådan gick ner är för mig okänd (förmodligen hög belastning/hög luft.temp samt blåkörning).
Bossing i Linköping renoverade lådan för runt 15.000kr (10 år sedan) och det tyckte jag var ett humant pris.
Lycka till ni stjärneåkare att få en låda renoverad för dessa pengar (Ooops, jag glömde ....det är ju bara Fiat som går sönder:rolleyes:)


Anders som gillar Mercedes (äger en 300ce 87 års modell i mint skick), sen gillar jag Italienska bilar (frun åker en Alfa Mito med prepp.) sen gillar jag Engelska bilar (finns en Lotus i garaget) Sen gillar jag Japanska bilar, sen Svenska bilar och franska..........................
MEN, ingen gunghäst från det förlovade landet over there:D

PS. Jag älskar min familj,Elcyklar, Moppar, kanoter, flottar , gummibåtar,
Alla djur (i princip).

Fast alla trevliga husbilister som jag tjatar på våra resor är inte fel heller;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fiat växellåda

Jag håller med Roger67. Denna tråd vandrar lite fram och tillbaka. Det känns som om man försvarar sina Fiatlådor bara för att man gillar sin bil.

Den krassa verkligheten är att Fiatlådorna, samt alla andra lådor för bilar under 3,5 ton inte är tillverkade för att gå på maxlast hela tiden. Är man då lite extra fiffig, så väger man upp bilen till över 4 ton och dessutom trimchippar den. Då har man nog gjort allt för att överbelasta den.

4355227859_6f4a99b397.jpg


Långa uppförsbackar på hög växel skakar nog tillverkarna på huvudet för, om dom visste det.

Ivecolådorna är ju däremot gjorda för lite kraftigare tag och högre vikter. Dom husbilstillverkarna har gjort ett bättre val.

Men det ska jag säga som åker runt med 3500 kg ständigt med 6 växlad fiat låda. Dock med en 130 Multijet som inte ger lådan så mycket stryk som de starkare. Även jag är så korkad att jag ligger på 6:an med farthållare och växlar inte ner före motorn knorrar.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat växellåda

Ralph er inne på det vesentlige, ved lavt turtall på motoren blir hvert arbeidstakt som et hammerslag i lådan, selv om det delte svinghjulet tar noe av julingen. Lar en motoren få jobbe lett så jobber resten av drivlinjen lett også.

Det er et tankekors at det ser ut til å være samme innmat i lådan med alle motorvariantene.

Ser selv frem til den dag vi har diesel-elektrisk drift i husbiler og andre tyngre kjøretøy. Forbrenningsmotoren trekker en generator og får gå på optimalt turtall hele tiden, driften av kjøretøyet skjer i en motor i hvert hjul på de drivende aksler. Dreiemoment maks fra start, ingen mekaniske deler som kan få stryk. Prinsippet har vært i bruk på lokomotiver i aver 50 år - i dag finnes teknologien for mindre og lettere maskiner.
 
Toppen