• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapido

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Rapido

Ett tips som gäller är;
VÄG bilen själv innan köp! Rapido med vissa Mercedes chassie har kastrof låga lastvikter!
Annars fina bilar med jättefina snickerier!

Men KOLLA NOGA LASTVIKTEN.......

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Vi har en Rapido 9066 dfa 2011 års modell och vi är mycket nöjda! Mvh Mats och Birgittha

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Tack,lastvikt är inget problem på dom jag tittat på.
Tänker köpa en ny,skall man välja 3L motor och automat,dubbelglas i förarhytten mm. tips mottages !

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Välj automat, vi har dubbelglas lycka till! mvh Birgittha och Mats

F

F.d. 55256

Guest

Vi har en Rapido 926 2005 års modell, gått 10000 mil, Enda reparationen är byte av generator för 4 år sen och bytt ett lucklåts i fjol. Alla lås och luckor i inredningen är helt utan anmärkning. Vi är jättenöjda, dock är det inte någon vinterbil men vi har den alltid avställd från början november till slutet mars.
Ove.G

enokalma

HBK Medlem
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2025

Hej!!
Vi är inne på vår andra helintegrerade Rapido, 4250 kg och 150 hk motor. Jättenöjda!!! Inga som helst problem. Går tyst och fint. Vi kör mycket i hela Europa ca tre månader i taget och det har aldrig hänt något med bilen utom att på den senaste Rapidon föreligger problem att handväxla mellan hel- och halvljus när det är mörkt. Då slår automatblinkersen igång(5 x blink) åt något håll för det mesta. Jag har varit i kontakt med auktoriserad Fiatverkstad hemmavid, men det är inget de vill kännas vid. Dock vet jag att fler än jag har samma typ av problem. Kolla det som ett tips om bilen köps ny!!! Eftersom vi sällan kör i mörker är problemet underordnat för oss.
Detta är det enda negativa jag kan komma på. Allt annat är bara jättepositivt enligt våra erfarenheter under många år med Rapido.

Med vänliga hälsningar.
Enokalma

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Bilen har dubbelgolv och aldevärme samt 230v golvvärme,jag räknar med att det räcker även på vintern.
Ni som har helintegrerade bilar med vattenburenvärme,hur är komforten(värme) i främre delen av bilen?
Har ni det problem med kondens,behövs isolermatta på utsidan?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Isolermatta på utsidan behövs på vintern.
Aldevärmen fungerar bra men jag har även en Webasto för att stötta där framme under vintern.
De plastbaljor som sticker ned under bilen samt den nedsänkta baljan i garaget är inte isolerad så det går åt gasol på vintern.
Även taket ovan dubbelbädden fram är dåligt isolerat.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

För något år sedan när jag undersökte marknaden hade Rapido marknadens tunnaste väggar, 25mm om jag minns rätt.

Borde ha betydelse.......

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Planerar inte att använda den hela året ,men minusgrader måste den klara, konstaterar också att plastbaljorna är dåligt isolerade,men räcker värmen till i hytten, ingen värme i golvet där, Webasto har jag på nuvarande bil och detta ingår ju inte utrustningen på Rapido.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi har testat åtminstone -15 utan att det var obekvämt och har du täcke så är det inga problem fram. Rapido brukar ha en Webasto luftburen som tillval i fram.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Vi har varit ute en månad med minusgrader, inga problem alls. 9090df 2008, Alde med värmebooster, perfekt. Vi är mycket nöjda med bilen!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Värmebooster finns inte monterad,går det att montera värmematta vattenburen i hytten,någon som gjort detta, gäller att komma åt rören för anslutning.
Golvet fram är ju helt oisolerat som alla andra bilar.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Vi har en styck Booster (fläkt som nyttjar Aldens vatten) monterad under soffan, den blåser framåt. I framdelen finns värmerör hela vägen under rutorna. Vid förardörren finns ett element vid fotsteget. Funkar perfekt för oss.

Vid färd så sätter vi Alde värmen på 16 grader. Samtidigt startar vi en vattenburen värmebooster som värms från motorn. Den sitter under kylen och värmer hela bodelen. Alltid varmt o skönt.

Hälsningar från Bua Ställplats, Björn

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Vi bytte vår senaste Adria mot en Rapido Distinction i 90 -15 i somras. Har dock inte haft möjlighet att testa den vintertid än, men snart nog.
Tror dock att med dubbelgolv, Aldes vattenburna värme + golvvärme, värmebooster och värmeväxlare borde denna bil väl kunna möta nordisk vinter. Vi har även det utmärkta finska vintertäcket över vindrutan och erfarenheten av detta i tidigare bilar är enbart positivt. Inte en tillstymmelse till kondens eller kyla i hytten i våra tidigare halvintegrerade bilar.
Återkommer med rapport efter att vi avverkat vår första fricampingsvecka i fjällterräng med denna bil.
//Kjell

Två vädurar

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022

Vi har en Rapido 10001 sedan i oktober 2015. Har bott i den sedan slutet av januari och använt elvärme och hjälpt till med gasol. Inga problem om man har lite tjockare täcken i sängen, vi drar ner värmen till 19 grader nattetid.
Snart kommer våren och sommaren, se fram emot det!
Vi är nöjda med bilen, den bästa toaletten vi har haft, spolningen är toppen. Snickerierna är rejäla och genomtänkta. Köksdelen är bra med många utdragbara skåp. Det enda vi saknar är lite mer förvaringsutrymmen, men man får anpassa sig.
Rapidon med boggie går fint på vägen! Nu har vi inte hunnit åka så mycket än, men det ska bli mer, nästa vinter blir nog på sydligare nejder!

Toppen