Sv: Radiosändare/mottagare
Det är säkert helt OK om man med PMR-apparater skall hålla kontakten mellan bilarna. Men om man skulle vilja ha kontakt med någon "utomstående" för ev. vägvisning eller annan hjälp, så tror inte jag att det kan vara bra med PMR och den lilla aräckvidd, som dessa kan prestera! I dag är ju även CB-radio näst intill helt borta, men visst finns de.
PMR-apparaterna kan ju ge andra fördelar som t.ex. kommunikation mellan bil och ev. familjemedlemmar som är ute och går i skog och mark. Om man lyssnar på vissa frekvenser så finns det ungdomar som "håller kontakten" från ett hus till ett annat, bara för att det är kul. En anna sak är att det finns " övervakningssystem för barnens sovrum, med röstöverföring till en annan mottagare i bostaden. = Trådlös barnvakt"! Nu är det ju inte säkert att dessa kommer att störa "vår kommunikation", eftersom räckvidden är så kort, men det måste i alla fall uppmärksammas!:
Själv hållar jag kontakten mellan ev. husbilskompis som jag samåkermed, och min station kan jag även använda till både amatörradio oöch annan radiotrafik. Valet är ju vars och ens eget behov.!