Sv: Rätt lufttryck i däcken
Däckfabrikants uppgifter om CP Däck=Husbilsanpassade däck.
Hela pdf filen som nedanstående är hämtat ur finns här:
www.michelin.se/content/pdf/TC_Safety_Guide_SE.pdf
Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både
standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar
ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas
med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar
CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala
gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste
dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex.
4,75 bar.
l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett
däcktryck på 5,5 bar (550 kPa).
Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och
minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som
husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/
dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng
bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att
fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.
Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ,
kan detta leda till:
- dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i
en kurva...)
- förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till
snabb tryckförlust i däcket.
Vid användning: kontrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre
resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt: För ett
Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck
som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck!
l Överbelastning (även tillfällig) eller dålig lastfördelning kan leda till förtida
förslitning av fordonskomponenter och/eller däck vilket kan leda till skador på
personer och egendom.
l Vid byte av däck, skall ett däck av samma diameter användas, och ursprungligt
belastningsindex resp. hastighetsindex måste respekteras (hastighetsoch
belastningsmärkningen måste vara samma som eller högre än de på
originaldäcken). Vi rekommenderar att en däckspecialist anlitas för denna uppgift.
l Om fordonet står parkerat under en längre tid, se till att trycket i dem inte är för
lågt, och säkerställ alltid att däcktrycket är det rätta i resp. däck innan fordonet
börjar användas igen. Skydda däcken mot UV-strålning, från t.ex. solen, och
använd pallbockar för att undvika att däcken kommer i kontakt med kalla
vinterytor (betong, sten…).
l Låt en fackman kontrollera slitbanans och sidoväggarnas skick (kontaktskador,
skåror, sprickor osv...) samt även fälgarnas och ventilernas skick.
OBS! För däcktryck överstigande 4,5 bar (450 kPa), måste speciella ventiler som är
speciellt avsedda för det aktuella trycket användas.
PS. Såg efter att jag lagt in detta att ARNE B redan hade lagt in samma utskrift tidigare, och några har refererat till länken.
Men efter att ha läst en del inlägg andra skrivit så verkar en dubblett behövas... den får stå kvar.
/Leif