• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt lufttryck i däcken

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Fick precis reklam från en däckfirma. Kan man bara spara 3,3% genom att ha rätt däcktryck så behöver man inte bry sig om det argumentet!
Inkorg (3719 brev, 1 oläst).jpg
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Har en fördelning av vikten med 1 900 kg bak och 1 600 kg fram
Däcktrycket är 4,1 fram och 4,5 bak allt enligt rekomendationer från min däckverkstad.
Har fått mjukare och riktningsstabilare gång
Har installerat TPM och kan konstatera att pumpar man däcken med rätt tryck när det är 15 grd ute och tempen sjunker till 0 så sjunker trycket i däcken med ca. 0,5 kg
/Thomas
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag provade för något år sedan att sänka lufttrycket på bakhjulen i min tvåaxlade Weinsberg 7m, totalvikt 3850 kg, enl.boken skall det vara 5,5 runt om, sänkte till 4,5 för att bilen skulle gå mjukare men upplevde då att bilen blev svajigare i synnerhet efter återgående efter omkörningar så nu har jag återgått till 5,5 bak. Fram har jag haft 4,5 och det fortsätter jag med.
Åke
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Sen fattar inte jag varför det ska va högre tryck där bak då nästan all tyngd ligger från mitten och framåt i min bil!
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Ytterligare en fråga. Kan man ha lägre tryck när däcken har högt Li så att bilen går mjukare. Och är det bra att ligga lite över med Li el ska man ligga precis.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.600
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Hej Anders B. Vet inte exakt, men med högt lastindex i förhållande till vikten så kan man säkert ligga rätt lågt i tryck vilket jag försöker just nu enl. mitt tidigare inlägg om mina nya däck med onödigt högt lastindex som inte är roliga alls, och med ett lastindex i närheten av bilens vikt så bör man nog hålla sig uppåt maxtrycket för de däcken.

Man får väl hoppas att däckstillverkarna har lite marginal redan på sina viktvärden. Så då borde det räcka att däcken bara kan bära lite lagom mycket mer :oops: än vad axeln väger, och i så fall skulle man ju helst ha olika lastndex på fram och bakdäcken.

När lastindexsiffran på däcken börjar ligga så högt att ett däck nästan skulle räcka till för att bära hela axelns vikt, och som man sett monterade på en del äldre lättare husbilar, så har man säkert både hängslen och livrem mot exploderande överbelastade däck.
Men frågan är väl hur bra grepp man har mot vägbanan, särskilt om däckstrycket samtidigt är i närheten av max.
Min bil är i alla fall irriterande understyrd med för kraftiga däck fram.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Finns en "snubbe" som har stenkoll på problematiken, Gay Lussacs. Är tyvärr avliden men har efterlämnat matematiska formler till dem som har tid att justera däcktrycket efter temperaturväxlingar.

Men fenomenet är klart märkbart i en gummibåt som fylls med ex. 0.25 bar på eftermiddagen och uppvisar vissa likheter med ett russin tidigt på morgonen när tempen kanske är femton grader lägre.

(När det gäller däcktryck så har man nog tagit hänsyn till eventuella temperaturökningar då man föreskriver att däcken skall fyllas när de är kalla.):rolleyes:
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Ingen skriver om vad för problem som kan uppstå inga problem med komforten så vad spelar det för roll ? ser kanske lite för enkelt på det hela men för min del är det bara komforten som gäller låter enkelt för säkerheten är viktig men de e ju inga racer bilar så man tar det ju lugnt tycker att frågan vad som är de bästa däcken är mera intressant? så vad är de bästa däcken total vikt 4,3 ton för de som levereras med bilen är tydligen helt fel " egen erfarenhet" Snart är det vår!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Ingen skriver om vad för problem som kan uppstå inga problem med komforten så vad spelar det för roll ? ser kanske lite för enkelt på det hela men för min del är det bara komforten som gäller låter enkelt för säkerheten är viktig men de e ju inga racer bilar så man tar det ju lugnt tycker att frågan vad som är de bästa däcken är mera intressant? så vad är de bästa däcken total vikt 4,3 ton för de som levereras med bilen är tydligen helt fel " egen erfarenhet" Snart är det vår!

Det beror nog på vad man själv prioriterar.
Idag deklareras ju Bromsförmåga, Buller, och Rullmotstånd.
Kan du finna ett med höga betyg i alla grenarna, så är det nog inget dåligt däck.
Sen ska man självklart ha rätt däck för säsongen.

Energideklaration Däck - Svenska Gummihuset

Jag valde dessa däck på bilden i inlägg 18.
bytte från Michelin Agilis, kört 1000mil och är nöjd, speciellt med den förbättrade komforten, kör med 4,5bar i alla 6 däcken.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/637135


:)
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Däcktryck:
Man kan känna och höra vad som passar bäst vad det gäller komfort.
Säkerheten kan inte jag uttala mig om eftersom jag inte kan offra vår bil och testa.
CP märkta däck, som det rekomenderas till husbilar, har stadigare däcksidor som klarar långa uppställningstider utan att få förändrade egenskaper på däcket.
Ett vanlig C däck klarar kanske inte detta.

Därför väljer jag rekomenderat däcktryck från tillverkaren av bilen.
Samt väljer CP däck när jag skall byta. Min och andras säkerhet tycker jag är så viktig så jag vill inte ändra det som tillverkaren förhoppningsvis har provat sig fram till.

/Leif
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag har idag Hankook Vantra & dessa har jag varit väldigt nöjd med. Däcken är inte slut , mönsterdjupet efter 3000 mil är 5mm men jag känner att jag vill ha nytt. Efter att ha läst på forumet verkar det som att det bästa däcket är Michelin Agilis Camper & jag har köpt en uppsättning från Däckonline till i mitt tycke bra pris. Det skall bli väldig intressant att se om dessa däck är så bra som dej sägs.

Bennie
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.088
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag har Mic agilis camping,inte värt att byta till om man har OK däck
Lufttrycket har jag enl. Michelins tabeller 3.5 fram och 5.5 bak räknar då med ca 1800kg på framaxeln,fullt tryck bak är för stabilitetens skull tydligen.
Dim 225/70 16
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.088
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Läs Michelins tabeller,framgår klar vad trycket skall vara i Camping däck.
Däcken tål max tryck 5.5,vilket många kör på!!
 
Toppen