• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rädsla och oro!

Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2025
Sv: Rädsla och oro!

Hej
Åkte förra sommaren i 3 veckor runt hela Frankrike.
Stod alltid på Ställplatser. I semestertider är det mångdubbelt fler husbilar på vägarna än det är i gamla Svedala. Att stå på dessa ställplatser är alldeles säkert.
Längs Normandiekusten är det massor av husbilar på varje ställplats. Det finns också mycket och stora ställplatser. Tex i turistorten Honfleur fanns det ca 200st husbilar den natten vi var där. Dessutom är hundar väldigt vanliga bland husbilsfolk. Bland 200 husbilar fanns det minst 50st hundar. Ni kan lugnt känna Er alldeles säkra på dessa platser. Dessutom ligger ställplatserna oftast i närheten av småbåtshamnarna. Oftast bara några hundra meters väg till bycentrum. Kör alltid rakt in i centum av byn därifrån finns nästan alltid en skylt , med en husbil på, som visar vägen till ställplatser. I Normandie, följ skyltar märkta D-day. Ni blir lotsade runt till massor av intressanta platser.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Re: Rädsla och oro!

Och jag som knappt kan göra mej förstådd, på svenska. Men jag är en jäkel på riskanalyser. Tack vare det har jag blivit 63 år.
Bosse B

F

F.d. 6238

Guest

Hej Dennis o Kerstin. Vi har tillbringat många nätter i både Husvagn o Husbil i Frankrike. Aldrig vid NÅGOT tillfälle har vi varit "oroliga" när vi har lagt oss på kvällen. Men vid ett tillfälle så hände det som inte skulle hända men det hände inget. Men att det inte hände berodde på att jag satt "vakt".
Vi var på en Campingplats på Rivieran jag tror den hette Le Pylon (kan inte stava till detta) men vi var där tillsammans med våra barn och deras kompisar och dom ville gå ner för att bada.
Jag sa då till dom att----Då vaktar jag våra platser---. (Vi hade en plats och barnens kompisar hade en tältplats bredvid vår Husbilsplats)
Detta var alltså mitt på dagen och jag skall även nämna att på denna Camping hade dom "riktiga" bjässar till vakter som gick runt dygnet runt för att kolla läget.
Det gick kanske en halvtimma eller en halv heltimma så såg jag att Tältet började röra sig. Jag sprang då fram till tältet och fick se en person som gick in i tältet och skulle uppenbarligen försöka hitta något som gick att stjäla.
När han fick se mig så försvann han snabbare än Blixten. Jag hade alltså lyckats att förhindra ett "inbrott".
Varför berättar jag nu denna ointressanta händelse för Er?

Jo, jag säger som en annan här i denna tråd. Ni skall nog hålla lika mycket koll på DAGTID när alla skall bada. Det är nog mer sannolikt att det kan hända otrevliga saker då än på nätterna.

Och detta med Farbror Claes. Han är nog den sista
person på denna Jord som har för avsikt att förnedra eller att "skada" någon.

Men det har Du ju redan uppmärksammat.

Åk till Frankrike och använd Sunt förnuft, DET KOMMER MAN VÄLDIGT LÅNGT MED.

Hls från M o K.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest

Rånad det får man räkna med som en möjlig händelse.

Man får budgetera det som en eventuellt utgift under resan. Precis som ett haveri med bilen kan vara.
Rånad behöver man inte sova i husbilen för att bli, det kan hända när man är ute och går på gatan.
När man har råkat ut för den utgiften så fortsätter man glatt sin semester och konstaterar att det vart lite dyrare än tänkt men det är lika roligt på semesten i alla fall.

Sen får man inte vara så dum att man har alla pengarna på samma ställe eller har mer pengar liggande frame än man kan bli av med. Det gäller i synerhet om man är ute och går på stan.
Och ha inte alla kreditkort i samma plånbok !

Se också till att ha dyra kameror och sådant försäkrat. Det behöver inte vara stöld som förstör dom det kan vara brand och annat.

Om ni går ensamma på en gata gå inte intill husväggarna så en person snabbt kan rycka in er i en port där dom kan råna er utan insyn. utan gå mer mot gatsidan av trotoaren där ni syns lång väg för alla förbipasserande.

Sedan tänk på hur ni uppträder. Sitt inte och skylata med en massa pengar. Då kan någon bli sugen på att råna er. När ni betalar så skall det alltid se ut som om ni tar era sista pengar, Det är inte speciellt intresant att råna en pank person.

Ha inte dyra klockor på armana, dyra kameror eller mobiler synliga om ni inte är på ett ställe som ni kan vara relativt säkra på att inte bli rånade.

Går man på skuma ställen och på kvällen så duger det nånga gångr med en engångskamera.
Det finns ju alltid folk som vill glänsa med dyra grejer på olämpliga ställen men dom får skylla sig själva om dom är så dumma. Skulle man i alla fall råka ut för förluster så se i förväg till att dom inte är större än ni kan ta det.

Sedan ni råkar ut för lite extrautgift fortsätter ni semesten som ingeting har hänt. Tänk på att det inte bara är banditer som rånar er, det kan vara verkstäder eller poliser som gör det helt lagligt. Men det får ingå i beräkningen innan man åker och får inte påverka den fina semesten, utan den får fortgå med samma goda humör.

F

F.d. 7668

Guest

Nja, det finns banditer i Frankrike också! Sommaren 2005 hade vi inbrott i bilen på en ställplats i Normandie. Det var på ljusan dag, klockan var ca 21.oo och det stod tre franska bilar mindre än fem meter från oss. Tjuvarna satte bara en skruvmejsel i dörrlåset, vred om och gick in. Vi hade inte mycket av värdesaker i bilen men förödelsen var stor. Tjuvarna hade i jakt på värdeföremål rensat alla skåp och utrymmen. Det såg ut som ett slagfält i bilen. Ingen av de franska grannarna hade hört eller sett något.
Riktigt besvärligt blev det också att göra anmälan. Gendarmerna var tämligen ointresserade att kommunicera och först dsedan vi "satt ned foten" behagade de efterlysa en engelsktalande tolk som tog hand om ärendet. Operationen tog nästan tre timmar..!! Sens moral: Det finns oärligt folk också i Normandie och inte ens kommunala
ställplatser är säkra!

F

F.d. 4754

Guest

Videomannen.

Jag måste erkänna att jag inte glatt fortsätter min resa efter ett rån på min semester och konstaterar att det vart lite dyrare än tänkt men det är lika roligt på semesten i alla fall.

/Knausen

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Inte särskilt kul att komma hem och upptäcka att det varit inbrott och vandalisering hemma heller. Finns ju fall där inbrott skett fast huset innevånare legat och sovit Inte heller kul att komma ut till bilen och se den sönderbruten och kanske obrukbar. Risker finns överallt och när man minst anar så kan det drabba en själv, vilka skydd och larm man än har. Det gäller att göra vad man kan för att skydda sig själv och sin egendom och hoppas på att det räcker. Det är mycket konstigt folk ute och rör på sig - även dagtid.
Använd sunt förnuft för det gör inte tjuvar och banditer

Toppen