• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rädsla och oro!

F

F.d. 52953

Guest
Sv: Rädsla och oro!

Hej. Vi har åkt mycket i Europa . Vi har stått på mycket olika platser från mackar till Campingplatser. det viktigaste är att stå så myckat folk ser bilen. Då är det lungt
hälsningar Lennart

F

F.d. 418

Guest

De siffror jag presenterade här någon gång förra året och de gällde då helåret 2006 var att av de cirka 110.000 fallen av inbrott i och tillgrepp ur motorfordon kunde ett hundratal hänföras till husbilar. Beteendet kallas populärt för "vägrån" och förövarna för "vägpirater". Det första är inkorrekt - det rör sig och inbrott och stöld - och det andra en skönmålning (åtminstone i mitt tycke). Rån blir det först när förövaren använder sig av våld eller hot om våld. Så är det. Hälsn/AndersW

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Polisen klassar inbrott i husbil då folk sover i bilen för "Rån", annars för "Grov stöld".

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej alla

Om man nu skall återgå till ämnet, så håller jag helt med alla er som uppmanar till att använda sunt förnuft. Även vi har rest runt i Europa sedan 2000 och sovit på alla möjliga och omöjliga ställen - även i Frankrike. Och inget har hänt.
Vi brukar se till att:
- inte lämna något av värde synligt från utsidan
- parkera där det finns mycket folk i omlopp
- helst ha bodelsdörren precis under en gatlykta eller annat eller åtminstone ha den väl synlig från vägen

Däremot känner jag till ett par som hade inbrott i sin husvagn på en camping i Ungern.
På campingen fanns både nattvakter och bom, men vad hjälpte väl det???
Inbrottet skedde mitt på dagen när alla var på stranden.:mad::mad:

Själv är jag lite skeptisk till att ta husbilen till Polen och dom Baltiska länderna.
Någon som har erfarenhet av detta?

MvH
Smålänning

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har övernattat några gånger i Polen på rätt tveksamma ställen, men tror inte jag kommer att göra det i fortsättningen, eftersom flera polacker har varnat mig för detta. Den vanliga regeln om sunt förnuft bör kunna tillämpas även i Polen, men nästa gång jag hamnar där så blir det nog campingplatser. Allt är ju billigt i Polen och att övernatta på campingplats kostar inte mycket!

Jappe

F

F.d. 418

Guest

Njae Gunnar, den konstapeln skulle jag gärna vilja tala med som klassificerar det hela som rån bara för att någon sover i bilen. Enda förutsättningen att det ska vara korrekt är att man bedövar de sovande; annars inte. Hälsn/AndersW f d överkonstapel m m

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag hinner inte leta fram uppgiften nu, men det stod i tidningen Motor i samband med "rånet" i somras på E6:an. Det var åklagaren som vill ha den benämningen.

Kanske du har närmare till rätt uppgift.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

AndersW
Sök under google Husbilsrån Svenska sidor så får du upp väldigt mycket.
Inte kan väl polisen (Nilsson Mölndal)som jobbat med detta i många ha så fel.
Han jobbar mot alla vägrån även lastbilar. Prata görna med honom och lämna sedan rapport om svaret.
Hasse

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej alla husbilsvänner!?

Jag hoppas jag har några vänner kvar trotts mitt något aggresiva svar till farbror Claes. Jag har aldrig campat i mitt liv, och är nybörjare vad det gäller husbil, men tycker att det verkar vara ett underbart sätt att leva och resa. Det är så många människor som frågar "Hur vågar ni, när man läser om så mycket som händer utmed vägarna?" Jag brukar säga som de flesta av er har gjort, man måste helt enkelt använda huvudet. Jag ville därför ställa frågan till er som har mycket mer erfarenhet än jag. Själv har jag stor res vana, men dock inte med husbil. Jag hoppas du förstår farbror Claes, att det känndes något förnedrande, jag känner ju inte dig heller och vet inte hur "snäll" du är. Jag arbetar med män hela dagarna, så jag har fått lära mig att stå på mig, och den där cluben ni pratar om känner jag också till. Jag är inte så dålig själv på att riva upp damm ibland....se bara här hur det gick!!!Jag är en tuff kvinna med en hel del skinn på näsan, men ville ändå ställa frågan. Hur som helst hoppas jag du kan ta en ursäkt farbror Claes, jag förstår ju nu att du inte menade så illa, kanske ses vi någon gång och kan ventilera ämnet? Till sist, TACK alla ni som har svarat (även farbror Claes) jag känner mig nu mycket säkrare på att jag valt rätt sätt att resa.

:cool: Hälsningar Kerstin ;)

F

F.d. 29756

Guest

Vi kommer att åka via Finland genom baltiska länder till Polen och sen vet vi inte hur och var, kanske ner genom f.d. öststater och i likhet med Smålänning har vi stor nytta av att få veta mer om säkerhet
vid övernattning.
Förra försommaren åkte vi 770 mil genom vårt land via Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike,och två alpländer. Vi stannade på ställplatser och någon gång friparkerade vi och det kändes helt tryggt.
Summautlägg för alla stopp 19,5 euro.

Tacksam för tips!!

F

F.d. 418

Guest

Hasse, jag har haft flera telefonsamtal med Nilsson i Mölndal och jag kan garantera att han liksom jag med total säkerhet vet att brottet rån förutsätter våld eller hot om våld mot person under själva gärningen (BRB 8 kap. 5§). Det traditionella brottet i det här sammanhanget är en inbrottsstöld, låt vara att brottet kan bedömas som grovt, dvs grov stöld. Uttrycken vägrån och vägpirater är producerade av journalister, möjligen med baktanken att detta ökar läsarintresset. En negativ effekt av dessa uttryck är att de bidrar till att öka osäkerhet och i vissa fall rädsla. Hälsn/AndersW
PS Har ni fått er nya bil ännu? Vi sågs ju hos Codat härom veckan DS

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi sätter ett spännband mellan handtagsöglorna i framdörrarna så man inte kan dyrka upp låset samt så har vi ett par haka på insidan av dörren till bodelen som vi sätter en stång över så man inte kommer in utifrån .
Det finns även extra verdlås att köpa på typ husvagnsvensson .
Kolla sidan 35 : http://np.netpublicator.com/?id=n85029876 där finns det en del lås även med larm .
Det finns väl även dörrbelysning med rörelsevakt men man behöver ju inte ställa sig på dom mest avlägsna ställena heller .

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024

hej och lycka till med resan. Jag har åkt varje sommar, kanske inte riktigt alla år men ändå i europa sedan sent 70-tal. Alltid fricampat! Var försiktig men våga också, stå gärna där det står andra, kanske på ett torg eller en väl upplyst gata i någon mysig stad eller vid en strand. Trevlig resa
Elisabeth

F

F.d. 4879

Guest

Ja nu märks det att våren är i antåg, folk känner att det börjar rycka i husbilstarmen! Samma sak i år som förra året, tänk om man blir gasad, rånad, misshandlad, bestulen på kamera för 25000 som ligger i framsätet mm. Personligen så är jag mer rädd för att få inbrott i bilen när den står parkerad på vintern eller få däcken sönderskurna av någon ball tonåring som är på väg hem från nån misslyckad fest en söndagsmorgon.
Det finns massor om att säkra bilen och sig själv skrivet redan förra året och inget är nytt idag. För min del så får det gärna sättas punkt på den här tråden.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Ursäkta!

Jag visste inte att ni redan tagit upp detta ämne, är ju ny i cluben.
Punkt slut.

Hälsningar Kerstin

F

F.d. 16636

Guest
I have been going to France every year for 15 years, and I have never had one bad thing happen. People have always been kind and helpful.

I think one bad story can spread a long way, people should enjoy life, not live in fear of what may or may not happen. Just my perspective. :wink:

Toppen