• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rörelse ljus och avskräckande

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag funderar på att belysning ska tändas om man får nyfikna utanför bilen. Jag hittade detta från Clas Ohlsson... LED-belysning SpotOn. Kanske man kan sätta den ovanför varje ingång när man parkerar och ska sova.

Borde vara lite avskräckande. Billigt. Kanske man kan undvika ett brytmärke i onödan? Jag har letat efter andra alternativ men hittar inget. Vill egentligen ha något permanent. Någon annan som har förslag?
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Perfekt, precis vad jag funderat på, men skruvar kanske fast den i gaveln på markisen med ngt regnskydd. Tack för tipset.! Härligt forum detta..!
Libom
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Jag tror det kan vara problem med fukt eftersom den är för inomhusbruk. Man kan lägga den i plastficka(?), men det är lite dåligt skulle vilja hitta lite bättre skydd. Men det får duga fram tills dess. Har ni förslag på vattentätt fodral och ev. vinklad magnet?
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Jag provar nog med en fyrkantig plastburk som jag skär tilll i lämplig djup, ev. med invändigt magnetfäste som man skruvat fast.. eller bockar till ett litet regnskydd i vit plåt, det får man gratis hos plåtslagaren. Tror man kommer på det när man väl börjat.. Sen får man ju inte glömma att ta in den när man gör iväg...
Libom
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Jag har skaffat SPYLUXlampor från Osram
OSRAM|Konsument|Armaturer|DOT-it|Friends|SPYLUX|index

Dom funkar jättebra. Batteridrivna, med både rörelsevakt och skymningsrelä. Magnetfäste som skruvas eller klistras fast.
Finns på ELkometen för 99:- och på ClasO för 129:-

Tål att vara utomhus utan skydd!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Hadde LED-Leuchte: Froli Kunststoffwerk GmbH & Co. KG over døren på min forrige husbil. Egen bryter inne for permanent lys og en hovedbryter for avstenging av lampen slik at den ikke tente når vi passerte noe på veien. Lampen på automatisk lys kjenner selv av om det er lyst eller mørkt utenfor og om det er bevegelse innefor 2,5 m fra lampen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Parkerar du på Gotland ljuder dom när kaninerna vaknar på morgonen vid 4-tiden. Nej, man kan inte ställa känsligheten men det finns till/från. Bäst nytta gör dom på campingplatser och tyska lastbilsparkeringar.

Jag köpte våra (4) på Kjell & Co.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Dette er deknings området på min nåværende husbil. Når vi har parkert og forlatt husbilen er systemet slik at all mennesklig bevegelse i sonen blir registrert og utvendig belysning aktiveres, ingen alarm. Kun alarm ved fysisk innbrudd.
Når vi er i husbilen, da vil all menneskelig bevegelse i sonen bli registert, og sensor og sentral kommuniserer seg imellom kontinuerlig om trussel forblir i sonen eller forsvinner. Om vedkommende forsvinner ingen alarm, om vedkommende forblir i sonen utløses alarm.

Slik er dekningssonen på min husbil. Kan selvsagt utvides trådløst til foran og bak om man ønsker det også.


NXdekningsomrde-1.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

"Majzzan" Tack för informationen, och jag är nu en knapptryckning från beställning :D .... men undrar först om det går ställa den på längre tid än 12 sek. ? Och om den håller sig tänd så länge det är rörelse framför ?
mvh Stig
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Rusken


Dette er deknings området på min nåværende husbil. Når vi har parkert og forlatt husbilen er systemet slik at all mennesklig bevegelse i sonen blir registrert og utvendig belysning aktiveres, ingen alarm. Kun alarm ved fysisk innbrudd.

På dygnets ljusa tid borde det vara ett akustiskt larm så där lagom högt.
Då kanske du slipper fysiskt inbrott och därmed en försörd resa.

Jojje
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Rusken

På dygnets ljusa tid borde det vara ett akustiskt larm så där lagom högt.
Då kanske du slipper fysiskt inbrott och därmed en försörd resa.

Jojje


Hei Jojje!.

Det kan enkelt kobles inn.
Men jeg parkerer, aktiverer tyverisikring, og forlater husbilen, ofte i by, handelssenter og liknende steder på semester. der er det ofte mye trafikk og bevegelse rundt husbilen av vanlige mennesker. Om det da er lydalarm på utvendig bevegelse vil det kunne bli mye unødig støy for omgivelsene. Og jeg tror at uærlige mennesker vil styre unna varslene min husbil gir.

Når husbilen står forlatt med -tyverisikring modus- inkl utvendig bevegelse, vil alle lett se varsel om alarmsystem på bilens vinduer, samtidig er det to blinkende led lamper meget lett synlig. Om de går inn i sonen vil utvendig belysning så seg på. Man kan allerede når man går inn i sonen ikke unngå å forstå at man er fanget opp av ett alarmsystem som kan by på overraskelser, om man utfordrer systemet videre. Håper og tror at dette er preventivt i seg selv, og at innbrudd og skader istedet er noe nabo husbilen vil få siden min husbil viser tydlig at den er sikret med ett system allerede før berøring!.
Derfor har jeg ikke noen lyd alarm på -utvendig bevegelse- i tyverisikring(når vi har forlatt husbilen).


:mcride:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Rörelse ljus och avskräckande

Det jag menade är om en person är innanför zonen (70-80 cm) från HB under t.ex.
15 sek ,vad har han då för ärende?
Då bör ett halvhögt larm aktiveras i förebyggande syfte ev. tidsstyrt.

Tycker också att det skall larma innan någon bryter sig in,precis som du har det.


Jojje
 
Toppen