• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Röda nyckeln"

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Röda nyckeln"

Lika den svarta fast röd
Tack för svaren, då är jag i varje fall helt säker på att en sådan röd nyckel fick i varje fall inte jag ut vid nyleveransen av vår bil från Forsbergs i Hyssna (jag har startspärr -03:a). Fick däremot ut ett ljusblått plastkort med "blåare nyckel med koder för elektonik resp mekanisk kod", detta kort fick inte förvaras i bilen. Nyckelkodsnr har jag fått men det är till bodelsdörren.

Detta visar på ännu fler problem vid utlämning av husbilar, fick fö inte ens ut en riktig bruksanvisning etc (årsmodell) fick en på Tyska till slut, året därpå.
/ Hälsn, Bengt 333
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: "Röda nyckeln"

Detta fenomen gäller nog inte bara husbilar. Tror inte någon köpare av FIAT fått upplysning om detta med koder etc. Jobbar med bilskador och stöldskadade bilar och när man fått in en Fiat så har ingen haft denna kod-nyckel. Har varit att byta startspärr
mm. Dåligt av FIATs säljare- servicerådgivare att inte upplysa om något så viktigt.
// Bror
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: "Röda nyckeln"

Precis som du skriver Bengt så ska inte kortet förvaras i bilen.

Men problemet kan uppstå om man under tex semester långt hemmifrån måste av någon anledning lyfta minuspolen på bilbatteriet. Då kan datorn som tar emot kodning från nyckeln tappa den. Det innebär att man måste ha kortet till hands.

Fick reda på det när jag i höstas skulle byta kamrem. Den sitter så trångt till att det kan hjälpa att ta bort batteriet. Verkastan ville då att jag la i kortet i bilen.

Jag frågade då eftersom jag under alla år på vår bil som också är en -03 lyfter av minuspolen under vintern kan få samma problem med kodningen. Svaret blev ja. Får jag problem på våren när bilen ska hämtas är det bärgning eller betala för en utryckning från Fiat med datorn för att koda om.

Man har väl haft tur.......

Jag har ingen röd nyckel och bilen har vi köpt ny.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Röda nyckeln"

Precis som du skriver Bengt så ska inte kortet förvaras i bilen.

Men problemet kan uppstå om man under tex semester långt hemmifrån måste av någon anledning lyfta minuspolen på bilbatteriet. Då kan datorn som tar emot kodning från nyckeln tappa den. Det innebär att man måste ha kortet till hands.

Fick reda på det när jag i höstas skulle byta kamrem. Den sitter så trångt till att det kan hjälpa att ta bort batteriet. Verkastan ville då att jag la i kortet i bilen.

Jag frågade då eftersom jag under alla år på vår bil som också är en -03 lyfter av minuspolen under vintern kan få samma problem med kodningen. Svaret blev ja. Får jag problem på våren när bilen ska hämtas är det bärgning eller betala för en utryckning från Fiat med atorn för att koa om.

Man har väl haft tur.......

Jag har ingen röd nyckel och bilen har vi köpt ny.
Tack för bra vinkling Håkan, jag har inte kortet i bilen men har noterat uppgifterna dolt i bilen (?).

Du nämner att det kan bli problem om bilen görs strömlös!? Jag har också "hört" detta!
Men vår bil (Hobby 750 2003), har jag utan överdrift gjort strömlös >20 ggr, har snabbkoppling på minuspolen. Troligen har även verkstäderna gjort bilen strömlös vid ytterligare tillfällen. Bilen har dock (hitintills) aldrig "mankerat" pga av strömlöshet. Bilbatteriet har även varit heltomt på ström pga långt användningsuppehåll.

Jag vill också tacka JamoSwe för den korrekta informationen som turligt nog kylde ner mitt humör innan jag hunnit kontakta Hobby/Forsbergs, speciellt som dom var oskyldiga i detta fallet.

Den här tråden visar något som vi alla bör ta lärdom av; ofullständig, oklar eller felaktig info (= troende/tyckande) leder ingenvart (bara missförstånd) - det bör vi alla ta till oss och då blir detta forum riktigt bra!
/ Hälsn, Bengt 333
 
Toppen