• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

röd lampa

F

F.d. 16020

Guest
Har en Peugeot -90, En lampa lyser röd, enligt handboken "luftövertryck" i turbon, finns ingen märkning vid lampan, När jag kör fungerar turbon , kan höra den vinner lite, Har kollar alla slangar,se bra ut, Ngn som har en ide vad det kan vara innan verkstad, vore bra fixa själv o istället spara ngr Euro till disel eller ngt annat kul.
Tack Peter:cool:
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: röd lampa

Du kan ha en trasig tryck givare eller så har du för något högt turbotryck du kan kolla turbotrycket med en vanlig manometer då får du reda på vad du har för turbotryck eller så har du nån slang som är igen satt:music-icon:
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: röd lampa

tack för svaret, Finns inte sá mánga slangar, har haft bort dom flesta, det "suger" i lilla slangen till tryckmätaren,ska ta en titt pá den. manometer är för mig lika med vekstad, Ska ut och rycka i slangarna igen. Man fár passa pá mellan regnskurana här i Portugal
Tack Peter
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: röd lampa

Du kan ju ha ett igensatt luftfilter så att turbon suger som en galning kanske därför lampan tänds (för högt undertryck)sådana varningslampor finns på lastbilen.;)
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: röd lampa

Tysk-kärra, enligt handboken betyder röda lampan "Ladeuberdrucken"(turbo) = Laddövertryck.
Luftfiltret är ok ,har även provat utan, Är nog tryck givaren, sitter en kabel där dra jag ut den slocknar lampan. regnar som fan nu, fár riva vidare imorgon, nu é det fredag , dags för ett sex-pack (eller 2)
ni fár g+arna komma med fler felsöknings idér även dom dálig kan vara bra
Tack Peter
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: röd lampa

om lampan slocknar när du rycker kabeln bara att byta givaren troligtvis:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: röd lampa

Kan även vara wastegate ventilen som kärvar eller pajat ta det lugnt så den verkligen inte överladdar för då ligger kolvar å annat dyrt i en hög under bilen.
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: röd lampa

Intressant !! háller pá att lära mig allt om Wastgate pá internet,blir en titt där imorgon,
Man lär sá länge man lever
Tack Peter
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: röd lampa

wastgate tipset er veldig relevant.

wastgate spjellet kan sote/kokse fast, og da vil du kunne få ett ukontrollerbart ladetrykk.

Det sitter normalt en aktuator arm på turbo, (trykk klokke med en sang bort til spjell arm) denne blir styrt fra en trykkslange som når ladetrykket stiger, så åpnes wastgate(kontrollert lekkasje forbi turbinhjulet) for å opprettholde det korrekte innjusterte ladetrykket stabilt.

Alle wastgate kan kokse.

Ta av den lille låsefjæren på wastgate armen, løft av aktuator armen slik at wastegate arm blir fri. Kjenn på denne wastgate arm at den løper fritt. Om ikke så kan du prøve å få løsnet den med bevegelse, spraye rustløser ned i gjennomføringa og bevege... mye.... er du heldig så blir den ok, om ikke og den fortsatt er treg og dette er feilen må turbo ut og kanskje renoveres...

Er den problematisk kan du løsne avgassen fra turbo og se inn i turbo siden da sitter wastgate normalt lett tilgjengelig via eksosporten på turbo

se bilde fra mitt album:
Alfapower - Galleri :: Alfafred`s album :: adq

her ser du turbin og vastegate ventil ved siden av.

har opplevet det samme på personbil for lenge siden, og det ordnet seg greit med gjentatte behandlinger med rustløser og masse bevegelse på spjellarm!


Ikke verdens undergang, Lykke til. :)
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: röd lampa

Great!! ska under bilen imorgon med smörjolja, just nu känner jag mig helt övertygad att det är wastegate ventilen. " laddövertryck" = den öppnar nog inte som det ska, Hör av mig när jag sett mer Tack peter
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: röd lampa

Tack för all hjälp, Rusken!!, Wastegate ventilen var lite trög men det var inte problermet, Verkstan gjorde ett " Benny&Mari Manometer test" , turbon är lite trött, behöver en renovering eller bytas men det är enligt verkstaden ingen fara att köra , bara lite mindre "turbotryck" sá ser ni en lönnfet sak puttar en husbil uppför backarna i Algarve kan det vara jag eller min kärring
Tack Peter
 
Toppen