• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

råd om köp

F

F.d. 2263

Guest
Hej!
Vi är en familj som funderar på att sälja en av våra personbilar och köpa en husbil istället och eftersom det i så fall blir vår första vill vi ha råd av Er med erfarenhet!

Vi skulle vilja använda husbilen till att köra kort sträcka (ca 4 km per dag T/R) till jobbet. Någon helg då och då vill vi kunna använda den för utflykter ca 1 timme iväg och sommarhalvåret en och annan övernattning. En gång per år bilar vi ned i sydeuropa och kommer då att använda den till övernattning under resan.

Vi skulle helst vilja ha en husbil som klarar att dra släp med två hästar, dvs 1700 kg utan alltför stora problem. Görs ca en gång i månaden max.

Vi är två vuxna och två små barn. Husbilen behöver inte vara stor, hellre rättså nätt.

Vår budget är max 150 000 och helst under.

Vad ska man välja för märke, årsmodell?
Vad behöver vi tänka på i skötsel/förvaring osv?
Vad behöver vi tänka på vid köp?
Hur mycket bör vi räkna med i bränsleförbrukning?
Hur klarar en husbil att dra hästsläp, är det direkt att avråda?
Hur är värdeminksningen per år på en husbil i denna prisklass?


Tacksam för alla råd vi kan få!
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: råd om köp

Varför inte en pickup med camper det finns säker några till salu på Blocket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: råd om köp

Ut i fra ønskene så ville jeg sett på det som mange kaller en Plåttis - dvs. en innredet van enten med høyt tak eller popup tak. Det finnes mange slike, et viktig punkt for dere vil være maks hengerlast evt. vongtogvekt. Det finnes endel slike biler som ikke tillater henger (MB Sprinter Automat) og det finnes med maks henger på 3500 kg. Den tiden barna bodde hjemme hadde vi en Chevy-van som min hovedbil og familiens trekkbil for hestehenge, det fantes ikke den henger som var for tung til den bilen!

Dere skrev ikke hvor mange sitteplasser og soveplasser dere trenger i bilen, dette kan fort utelukke pickup med camper. De fleste slike fjerner muligheten for å ha med camperen samtidig som en trekker henger.
 
F

F.d. 2263

Guest
Sv: råd om köp

Tack för svaren! Ja det är en bra idé med camper eller van men de känns lite små när man åker till Frankrike.
Om vi tittar på husbilar i lite högre prisklasser, tex upp till 250 000, vad är den normala värdeminskningen på en sådan? Om man kör max 1000 mil per år.

Är det någon som känner till märket Auto roller?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: råd om köp

Att starta en diesel för att köra korta distanser (4 km) är nog ingenting en diesel tycker om. Den hinner i alla fall inte komma upp i normal arbetstemperatur.
Skulle nog själv hellre satsa på en cykel för den korta biten, och använda husbilen endast i nödfall.

Tror att det finns ganska skapliga Alkov-bilar i 200-250.000.- kronorsklassen med skaplig boendekomfort och även dragförmåga, men då är bilarna i allmänhet 10 år och över. Men de flesta är nog ganska rädda om sina bilar, så en äldre bil behöver inte vara direkt sliten.
 
F

F.d. 2263

Guest
Sv: råd om köp

Jag misstänker att 1,9 tdi blir svag.. hade en king cab 2,5 tdi innan och den var lite klen när vi körde över KAssel! (vilket vi inté kommer att ge oss på igen iofs med hästsläp bak...)
Ok, ja cykel hade varit bra om det inte vore för två barn som ska med till dagis :/

Vi har hittat en Dethleffs -99, 2.8 l tdi som verkar fräsch, alkovbil med bra planlösning för vår lilla familj. Ej AC men det kanske man kan köpa en eldriven till? Ej heller dragkrok så den kostnaden får man ta (15000 kr) Annars verkar den fräsch, ej sliten interiört och karossen såg fin ut fast behöver kolla ordentligt utan snö.
De sa att de inte lämnar fuktgaranti mer än att allt ska vara tätt. Sa att man alltid kan hitta fukt. De berättade att bottenplattorna ofta är känsliga, då de är i trä?
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest
Sv: råd om köp

Jag har dragit biltrailer med min plåtis utan problem. Vikten borde bli ungefär den samma som hästkärran.
Kan nog bli lite trång med fyra pers men visst går det.
Lättanterlig och ungefär det pris ni anger.
 

Bilagor

  • Vbil10.JPG
    Vbil10.JPG
    2,5 MB · Visningar: 3

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
F

F.d. 29879

Guest
Sv: råd om köp

Hej Elisabet. Gå in på mobile.de så kommer du in på tyska tillsalu husbilar klicka på wonvagen välj i i rutorna vad du söker max pris max mil osv. längst ner påsidan markera
du för anhängerkuppling (dragkrok) markera även min hkr. bör vara minst 110 ock så
diesel naturligtvis. Hör av dej om du undrar över någonting. Har nu min sjätte importerade
husbil. Hälsning Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2263

Guest
Sv: råd om köp

Tusen tack för era tips!
En fråga - finns det större motor at thitta än 2,8 tdi? Antar att den ändå borde räcka hyfsat för våra behov
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: råd om köp

Om det ryms inom ditt kommande köpsegment så tycker jag att en sexväxlad låda står på önskelistan, på de femväxlade är fyran ofta rätt "brummig" och hoppet (varvtalsmässig)t till femman är för långt,

CYA W
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: råd om köp

Tusen tack för era tips!
En fråga - finns det större motor at thitta än 2,8 tdi? Antar att den ändå borde räcka hyfsat för våra behov
En litt nyere motor fra Fiat er 2,8JTD - denne motoren er sprekere og kan jages opp i krefter med en box, TDI motoren har mekanisk dieselpumpe og kan bare justeres litt.

Et litet tips - de forskjellige fabrikkene oppgir maks vogntogvekt. For Fiat Ducato Maxi med 2,8TDI var dette 6 tonn, for en Mercedes er det forskjellige tall avhengig av hvilken veksellåda som er montert. Noen kombinasjoner har nesten samme totalvekt bil som vogntogvekt - uegnet som trekkbil for hestehenger.
 
Toppen