• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Råd inför framtida byte från AGM batteri där Solceller laddar via Victron SmartSolar MPPT direkt, ej över EBL.

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Hej hopp på Er alla.

Ny medlem och sedan 1,5mån tillbaka 1a ggn ägare till en husbil.

Har en Bürstner Ixeo IT 728 G från 2017 med ett Varta Professional Dual Purpose AGM 95Ah.

Bad firma att installera solceller då vi vill fricampa mer än stå på ställplats med el så de monterade en NDS 165W BlackSolar panel med en Victron SmartSolar MPPT 75/15 (som kopplades direkt mot Bodelsbatteri inte genom EBL). Efteråt har jag även kompletterat med SmartShunt, Battery Sense och Battery Protect då jag är osäker på hur vårt beteende/användande drar ur batteriet.

Kommer även att byta bilens Navigator och koppla den mot bodelsbatteriet med on/off/on switch så att man slipper köra den på startbatteriet med nyckel i tändningslåset, ska även komplettera med 5G/Wifi router både för bättre täckning vid distansarbete men även för streaming av kanaler till tv och på sikt en 12V/230V inverter för enklare behov (inte tänkt att driva hårtork eller mikro)

Bilen är en Euro6'a men vad jag har förstått är den i gränslandet för eventuellt Smart Generator, ska testa det närmare vid nästa tillfälle man är ute och kör, men det lilla vi har varit ute och de korta resor vi gjort så har jag inte märkt av att Kylskåp skulle ladda ur batterierna.

Så vad är best practice att tänka på när man ska byta från AGM till LiFePO4 batteri beroende på om det är Smart Generator eller Inte?

Nu har jag en EBL 99 i min bil och kanske är sannolikheten att jag har en Smart Generator ganska låg.

Men klarar EBL 99 av att underhålla ett LiFePO4 batteri när man slår om till GEL på switchen för batterityp?

Om det skulle visa sig att där sitter en Smart Generator, vad är då bästa anslutning av en DC/DC laddare ska man ta ut anslutning till den via Block 7 (punkt 8 i bifogad skiss) och sedan ansluta utgående direkt till polerna på bodelsbatteriet?

Ska man då även styra start av DC/DC laddaren med input från startnyckel och att man vrider om tändningslåset?

Behöver också kolla vad där sitter för typ av Startbatteri så att man har samma typ även där, kan väl nästan anta att även det är av AGM typ just nu.

Och till sist, hur påverkas jag med nuvarande EBL 99'a om jag står på ställplats 230V el? har något varit ute för att man helt behövt koppla bort laddningen till bodelsbatteri via EBL pga felaktiga värden för de olika ladd stegen?

Och hur isf har det gått med underållsladdning av startbatteriet över 230V?

Många frågor för en undrande man...

Tackar på förhand för att ni försöker fylla på mitt kunskaps gap.

Mvh
Peter
 

Bilagor

  • EBL 99 - 1.jpg
    EBL 99 - 1.jpg
    171,3 KB · Visningar: 36
  • EBL 99 - 2.jpg
    EBL 99 - 2.jpg
    75,6 KB · Visningar: 36
  • EBL 99 - 3.jpg
    EBL 99 - 3.jpg
    258,1 KB · Visningar: 36

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Intressant koppling! Hur säker är du på din slutsats att generatorn ger ”ganska stadiga” 14,4 Volt i din tänkta inkoppling? Jag har också en Euro 6 och märker att generatorn ger mindre än 14,4 sålänge min (Votronic) DC/DC drar laddström (30 A) från generatorn. Därefter ger den 14,4 till startbatteriet en tid men reglerar sedan ned. Om samma förhållande skulle uppstå för dig kan det, beroende på spänningsfallet över dioden, periodvis bli så att EBL får högre spänning via DC/DC och dioden än vad det får direkt från generatorn. Och då kommer väl en del av DC/DCs kapacitet att mata kylskåpet istället för att ladda batteriet och det har du kanske inte tänkt dig.
Har bara konstaterat att generatorn ger stadiga 14.4V när jag kör med dagens lösning där jag sitter med traditionell anslutning av EBL och ett AGM batteri i bodelen.

Min tes är att så länge jag inte har Orion XS mellan Generator och Bodelsbatteri så går den laddningen när man är på rull genom EBL.

När jag byter till LiFePO4 batteri vill jag stoppa laddningsvägen som kommer via EBL.

Iom det måste jag då sätta en Diod där.

Sedan komplettera med en Orion XS för laddning på rull och även en Blue Smart IP22 när man står på ställplats.
 
Senast ändrad:

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Ingen ström går "genom ebl" när du startat motorn (D+), all ström går då förbi ebl via skiljereläet.
Å vart tusan hittar jag det skiljereläet :) för om man sätter dit en Orion XS i tanke att ladda Bodel på rull så vill jag ju inte att Generaton också ska ta den väg som jag ritade in Dioden på.

(har inte lyft på förarstolen och luckan till startbatteriet för att hitta alla kabelvägar och eventulle busbar eller reläer, det jag vet är att jag har en 50A och 2A avsäkring på Bodelens + sida som går mot EBL'en.)
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
De sitter inbyggda i ebl
Ja men då går den ju "via EBL sidan" och + Ingången för Bodelsbatteriet på baksidan av EBL'n för att ladda Bodelsbatteriet.

Och sätter jag då ett Diod mellan Bodelsbatteriet och Bodelens + Ingång på EBL's baksida samtidigt som jag sätter en Orion XS mellan Generator och Bodel så har jag ju separerat ut EBLs interna laddare från att hantera Bodelsbatteriet.

Det jag då saknar är Landströmsladdning på ett vettigt vis och där kommer Blue Smart IP22 in i bilden.

Då är det bara Victronprylar som sköter om Bodelsbatteriet och det kan man ju tycka borde ge batteriet en lite bättre hälsa på lång sikt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo så kan man göra, men jag förstår inte riktigt vinsten i det.

Jag tolkar det som att du vill byta ut ditt AGM mot ett Litiumbatteri, vad är orsaken till bytet?
Ebl99 klarar ju att ladda ett Litium ifall du har behov av det, har du inte ett behov av laddning via 230V kan du dra ur säkringen till laddaren på ebl99.
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Jo så kan man göra, men jag förstår inte riktigt vinsten i det.

Jag tolkar det som att du vill byta ut ditt AGM mot ett Litiumbatteri, vad är orsaken till bytet?
Ebl99 klarar ju att ladda ett Litium ifall du har behov av det, har du inte ett behov av laddning via 230V kan du dra ur säkringen till laddaren på ebl99.
jämför man ett Varta Pro Dual Purpose AGM så har det 500 laddcykler mot 5000 på vissa LiFePO4.

bilen är för mig ny men vi har ingen aning om hälsa/kondition på det AGM batteriet

Och har jag nu kompletterat upp Victron sidan för visibilitet samtidigt ser att det inte är superlång drifttid jag har på det och då är jag inte klar med övriga delar som ska bytas och installeras, då kan jag lika gärna fixa till det sista med bodelsbatteriet ocskå så att jag får det optimalt.

Kanske Overkill och överarbetat, men då har jag en installationsbas genomförd samma år som vi köpte bilen och jag kan känna mig iaf lite tryggare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.000
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tänkte bara redovisa hur min dc-/dc-laddare beter sig. Det kan ju vara så att olika dc/dc har olika laddprofiler. Min dc/dc från votronic på 30A är kopplad via EBL 101. Den laddar med 30A tills batteriet är nästan fullladdat. Sen sjunker laddningen inom loppet av någon/några minuter ner till 2-3A. Däremot så varierar spänningen. Från start ligger spänningen på 13,5-13,6V. Det är först när batteriet nästan är fulladat som spänningen stiger till 14,4V (14,39V för att vara exakt).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk över hur ni vill använda husbilen, typ fricampa = utan extern 230V ansluten, eller mestadels stå på ställplats/camping med möjlighet till 230V.
Försök även räkna ut erat dygnsbehov i Ah från bobatteriet, utifrån det hur och när ska dessa Ah tillbaka till bobatteriet, sen blir det lättare att modifiera sitt system.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänkte bara redovisa hur min dc-/dc-laddare beter sig. Det kan ju vara så att olika dc/dc har olika laddprofiler. Min dc/dc från votronic på 30A är kopplad via EBL 101. Den laddar med 30A tills batteriet är nästan fullladdat. Sen sjunker laddningen inom loppet av någon/några minuter ner till 2-3A. Däremot så varierar spänningen. Från start ligger spänningen på 13,5-13,6V. Det är först när batteriet nästan är fulladat som spänningen stiger till 14,4V (14,39V för att vara exakt).

Exakt så funkar alla 12V laddare till LFP, i första steget CC gäller max ström (A) och spänningen blir något högre än batteriets spänning, när sen batteriet börjar närma sig fullt växlar laddaren till CV konstant spänning (V). Till slut blir laddströmmen (A) nära noll, då stannar antingen laddaren eller bms'et bryter för inkommande ström. Det enda som skiljer en blybatteri-laddare är att den växlar till underhållsladdning som ett tredje steg, samt att spänningen i CV-fasen kan skilja beroende på typ av blybatteri, vått bly/syra, AGM, gel.
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Tänk över hur ni vill använda husbilen, typ fricampa = utan extern 230V ansluten, eller mestadels stå på ställplats/camping med möjlighet till 230V.
Försök även räkna ut erat dygnsbehov i Ah från bobatteriet, utifrån det hur och när ska dessa Ah tillbaka till bobatteriet, sen blir det lättare att modifiera sitt system.
ja den som det viste :) svävande svar är 50/50 när man är på resande fot. och när man väl kommer hem så blir det nog att man slänger i stadden i vägger av bekvämlighet.

svårt att fortfarande kunna räkna på förbrukning än så länge när vi inte är klara eller har bott in oss ordentligt i bilen ännu :)
 
Toppen