Nog är det lite märkligt att alla dessa gamla 2T-motorer får finnas kvar. Hälften av bränslet hamnar ju i sjön. Genomsnittsstorleken på en familycruiser i skärgåren var för 20 år sedan 8m. Idag är normen 11m då barnen ska ha eget rum! En 11m cruiser drivs ofta av två stycken VP dieslar typ D4 (á 300hk) eller D6 (á 400hk). Volvo Penta har en väldigt kraftfull lobbyorganisation (precis som Volvo Cars) som är måna om att lobba om inhemska arbetstillfällen så det finns inget intresse hos S att ta sig an denna fråga. 2x D6 innebär ca 100L per timme (22L/landmil) på en 11m motorbåt i 25kn (ca 45km/t) hastighet. Nog finns det anledning till att se över CO2 beskattning även här...
Gamla 2T motorer existerar knappast på annat än småbåtar/jollar, jag vill minnas att vi har två båtar kvar med 2T-motor i båtklubben, jollar undantaget. Det stämmer däremot att båtarna har gått upp i storlek men det är inte speciellt vanligt med 11-metersbåtar idag heller. Det är ett fåtal båtar i vår klubb som är över tio meter, dom flesta (som min), är för övrigt gamla båtar från 70 / 80-talet. Dessutom, dubbelmontage.... idag är det vanligare (om än inte speciellt vanligt) att man byter ut ett gammalt dubbelmontage mot just en Volvo D4 eller D6. Vi har ett par båtar som gjort just den operationen i klubben p.g.a. gamla slitna motorer och en hög bränsleförbrukning vilket naturligtvis gynnar miljön men inte plånboken (kostnad i runda tal runt 500K). Bränsleförbrukning på nämnda båtar är inte 100 l/h i 25 knop utan snarare 40 l/h. Dessutom, som Montreal skriver, dom framförs sällan snabbare än ca 7 knop om man vill ha en trivsam överfart vilket naturligtvis är gynnsamt för bränsleförbrukningen också. Pratar vi stora båtar som kräver dubbelmontage p.g.a. hög vikt så pratar vi som regel inte familycruisers utan då handlar det oftast om fartygsregistrerade båtar med en storlek på över 12x4 meter. Registrering sker då som skepp i yrkesmässig trafik och man slipper att betala skatt på bränslet (senaste pris jag hittar är från 2019 men ligger då på ca 5kr/l , att jämföra med min tankning i fredags som kostade 17,35kr/l). Naturligtvis finns det undantag men dom flesta skyr dubbelmontage, 2T-motorer och hög bränsleförbrukning p.g.a. dom höga driftkostnaderna.
Som avslutning vill jag bara säga att jag inte förstår hur en straffskatt för båtägare på något sätt skulle kunna gynna husbilsägare.