• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt lufttryck i Fiats däck!

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Vet inte om det kan vara av intresse men i Fiats instruktionsbok( tryckt 2006-10 ) sid G:7 om däckstryck står högst upp att 4,0 bar = 4,8 kg/cm2. Detta är mej veterligt felaktigt.
Det skall vara 4,08 kg/cm2, viss skilnad.

Tittade även på våra Continental 215/70 R 15 CP och på däcket står max 69 psi som borde motsvara c:a 4,8 bar, men i instruktionsboken står 5,0 bar fram och 5,5 bar bak.

Då överskrider man ju max lufttryck !!??!!??.

MVH//Peter.:wideeyed:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Rätt lufttryck i Fiats däck!

Hej.

Titta i instruktionsboken för bodelen till husbilen. Där framgår vilka lufttryck som gäller. Det är din husbilstillverkare som bör rekommendera val av däck. Det är inte Fiat som sätter husbilen i trafik...

Fiat´s instruktionsbok (har en 06) är säkert gjord för flera olika karossversioner.
Du har säkert hittat en felskrivning.

/Knausen
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i Fiats däck!

I min instruktionsbok står 5,0 bar fram och 5,5 bar bak. Det högre trycket har jag haft svårt att hitta på en bensinmack. Tur man har grejor hemma!
 
F

F.d. 50028

Guest
Sv: Rätt lufttryck i Fiats däck!

Jag har Fiat Alco chassi instuktions bok. Har4,5kg fram Bak 3,8 längst bak 3,5 Fungerar bra för mig
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Rätt lufttryck i Fiats däck!

Vår däckfirma i Kungsbacka säger att dom lägger i 4.5 kilo i alla däck på alla husbilar. Vi hade 5.5 så vi släppte ut 1 kilo utan att märka någon försämring. Däremot blev det mjukare gång.

Sven-Åke
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rätt lufttryck i Fiats däck!

Det finns nog en skillnad vad chassie/bodelsbyggare mot vad däcktillverkare säger. Husbilstillverkaren vill att du skall åka bekvämt (stötfritt) medan däcktillverkaren mer ser till däcken prestanda. Att köra med för lite lufttryck ger skönare gång men kan påverka däckens slitage och livslängd. Kolla med däckfabrikandens rekomendation för resp. husbilsvikt och testa det. Blir det för stötigt minska trycket med någon tiondels bar åt gången. Tänk dock på att trycket även påverkar bränsleförbrukningen.
Leffe
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Rätt lufttryck i Fiats däck!

Hej Sven-Erik!
Jag har också en boggiebil som väger 5 ton, jag talade med en person på Alko i Gbg, han rekomenderade 5,3 på framaxeln, 4,2 på axel nr 2, 3,8 på axel nr 3.
Detta har fungerat bra för mig.

Mvh

Bosse
 
Toppen