M
MatsFo
Guest
Hej,
Jag försöker få någon ordning på detta med batterförbrukning och skulle vilja kolla så att jag räknar rätt.
Vi har 3x95Ah = 285Ah nya AGM batterier. De var helt fulladdade på förmiddagen den 25/9 (alltså fyra dygn sedan).
150 + 240 + 30Ah blir då ca 420Ah som vi gjort av med på dessa 4 dygn, eller ca 105Ah/dygn.
Vi har kört med kylskåpet på generatorn fram till idag då jag tänkt köra den bara på gasol för att se om vi får mer laddning, och det är ju en också en felkälla i ovanstående, antar jag. Men då åt det positiva hållet såtillvida att vår dygnsförbrukning blir lite mindre.
Finns det några fler felkällor eller har jag tänkt/räknat fel någonstans?
Jag är i desperat behov av mer el utan elstolpe och tittar på vind, sol och elverk utan att finna den självklara lösningen för oss....
tacksam för svar och tips
/Mats
Jag försöker få någon ordning på detta med batterförbrukning och skulle vilja kolla så att jag räknar rätt.
Vi har 3x95Ah = 285Ah nya AGM batterier. De var helt fulladdade på förmiddagen den 25/9 (alltså fyra dygn sedan).
- Just nu är det ca 12,0V i batterierna. Jag hittade ett ställe på nätet där det skall innebära att de är lite mindre än 50% av totala kapaciteten (inte den vi kan utnyttja). Vi har alltså gjort av med ca 150Ah på batteriet?
- Då vi kör får vi ca 50A till att börja med från generatorn, det minskar ganska snabbt till 30A. Jag uppskattar att vi kört ca 6t på denna tid och tar ett snitt på 40A, 6hx40A ger då att vi tillfört 240Ah.
- Solcellen ger inte så mycket nu (högst 3-4A) och det har dessutom varit dåligt väder flera dagar så en blygsam uppskattning är totalt 30Ah från den.
150 + 240 + 30Ah blir då ca 420Ah som vi gjort av med på dessa 4 dygn, eller ca 105Ah/dygn.
Vi har kört med kylskåpet på generatorn fram till idag då jag tänkt köra den bara på gasol för att se om vi får mer laddning, och det är ju en också en felkälla i ovanstående, antar jag. Men då åt det positiva hållet såtillvida att vår dygnsförbrukning blir lite mindre.
Finns det några fler felkällor eller har jag tänkt/räknat fel någonstans?
Jag är i desperat behov av mer el utan elstolpe och tittar på vind, sol och elverk utan att finna den självklara lösningen för oss....
tacksam för svar och tips
/Mats