• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rädda Ställplatsen i Kristinehamn!!!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Rädda Ställplatsen i Kristinehamn!!!

Jag skrev också ett mail till dom men även ett till Falköpings turistbyrå och i stan har dom gjort om buss stationen och det finns nu en stor plan mitt i centrum precis brevid turistbyrån som är perfekt som ställplats .
----------------------------------
Hejsan .
Jag och min familj besöker många orter i Sverige och Europa och vi har husbil med slutna tankar ,solceller och dusch möjligheter i husbilen så har vi inget intresse att ta in på camping för att sova utan vill i stort sett bara ha en parkering central belägen i stan .
Pengarna kan istället läggas på kommunens näringsställen som restauranger ,kiosker och övriga affärer men utan bra övernattning så kommer många husbilar också försvinna till kommuner som vet vad husbilsfolk vill ha .
Camping skall ju inte vara ett påtvingat ställe som man måste ta in på för att övernatta och jag finner ingen anledning till att betala ex: 250:- -300:- dygn när en stäpplats kostar ca: 100:- , i Tyskland så ligger kostnaden på ca 10 euro och det finns mycket fina ställplatser och dom vet vad husbilsfolket vill ha .

Finns det möjlighet planer till alternativt för campingen (som visserligen har ett så kallat quickstop men väldigt långt ifrån centrum) . se exempel bif. länkar . http://www.rumkerhof.de/ och här http://www.hamburg-tourism.de/en/search-booking/more-accomodations/camping/pages/parking-bay-for-camper/ det behöver inte kosta så mycket i utbyggnad .
Betalning kan ju göras inne på turistbyrån och man kan ju då även föra lite statistik på vart besökarna kommer ifrån .

Ryktena om bra ställplatser sprids ju var det finns bra övernattningar och det läggs även ut koordinater på diverse forum som sedermera sprids ut i Europa via Internet , sen är det ju om man vill vara med och "vinka hit" turisterna eller mota bort dom .

Det finns ju nu en fin parkering där busscentralen var och skulle bli en utmärkt ställplats efter som den även är helt plan och inte lutar .

Hoppas på ett positivt svar .

Mvh Bengt-Åke Linder

--------------------

Man kan ju fundera på vad har man på sin egen ort och var skulle man kunna göra en ställplats och på så sätt göra det enklare för besökande husbilsvänner , det är ju inte svår tatt kränga iväg ett mail till turistbyrån / komunen och även se så det kommer till rätt person och inte någon sur bakåt strävig anställd .

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Detta svar fick jag efter att ha skickat ett email:

Hej och tack för ditt mail !

Vi ska försöka hitta en lösning på det här och min inriktning är att den här uppställningsplatsen ska vara kvar

Hälsning
Bjarne Olsson
Kommunalråd

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest

Jag skickade ett mail igår till Kristinehamns kommun. Fick omgående ett automatsvar från kommunen att de mottagit mailet och att ansvarig tjänsteman så snart det är möjligt hantera ärendet.

Bosse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

När jag läser ett par av de mail som skickats till Kristinehamn i det här ärendet blir jag lite orolig. Sådant här måste hållas sakligt och positivt, och absolut inte innehålla sådant som liknar hotelser eller liknande, då får vi lätt tjänstemännen emot oss i stället.
Beskriv istället fördelarna med att behålla ställplatsen, och vad det gör i positiv riktning för turismen och näringsidkarna i kommunen, och om hur trevligt det var när ni senast besökte ställplatsen. Det gäller ju att skapa en positiv känsla för kommunen att behålla ställplatsen. :)

F

F.d. 10286

Guest

har mejlat från vansbro hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga och låter det vara kvar :yes:

Toppen