• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rädda Ställplatsen i Kristinehamn!!!

Ulla & Kent

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2025
Befinner oss i kväll på ställplatsen i Kristinehamns gästhamn!
Tyvärr har vi fått ett tråkigt besked.

Kommunen hotar att stänga denna underbart fina ställplats,
en av våra favorit platser i Sverige!
Stänga - för att en ny privat camping är under uppbyggnad längre ut mot Piccaso statyn.

Vi som kör husbilar vill ju inte stå på campingar, vi vill ha flera ställplatser!

Den 5 april kommer det att vara ett möte i
Kristinehamns kommunen och efter den 10 april får eventuellt inga fler husbilar stå här.

Detta får inte ske !
Ställplatsen får in ca 150.000 (gästhamnen ca 60.000 kr /) år.
Den har funnits i åtta år och vi vet att många utav våra HBk vänner trivs och ofta besöker denna ställplats.

Kristinehamnarna tycker om oss husbillsturister!!!
För - Vi lägger i snitt 1.500 kr/dygn när vi parkerar i en stad.

Detta mailet sänder vi en kopia på till kommunen.

Hjälp till och maila ni som kan och vill

www.kristinehamn.se
Maila till kristinehamns kommun och stoppa detta!!!:mad::mad::mad::mad:
bjarne.olsson@kristinehamn.se

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Rädda Ställplatsen i Kristinehamn!!!

Hmmm...nu är jag kanske lite obekväm, men är det inte i sådana här lägen som den så kallade kommungruppen inom HBK ska agera och tala om att vi finns, och vad husbilsåkarna bidrar med?

Annars är risken stor att tåget har gått, detta har jag skrivit om flera gånger i en annan tråd.

//Tommy

F

F.d. 25168

Guest

Om Norsk bobil och Dacf blev informeret også, kunne dissa 2 och Hbk göre deres stemma hört, Dacf och Hbk har nästen alle dom informationer och argumenter, der kan göra en forskel, om en stellplads bliver lukket, eller kanske en mere skal opstå :):)

Senast redigerad av en moderator:

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

ULLA & KENT skriver " Vi lägger i snitt 1.500 kr/dygn när vi parkerar i en stad." Gäller det ULLA & KENT eller husbilsägare överlag? Vem har tagit fram denna siffra. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.
Publikanen

Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest

ULLA & KENT skriver " Vi lägger i snitt 1.500 kr/dygn när vi parkerar i en stad." Gäller det ULLA & KENT eller husbilsägare överlag? Vem har tagit fram denna siffra. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.
Publikanen

Til et träf, tror jag inta det er helt ved sidan av :):)

Da Dacf i danmark, havde träf i Blåvand, opgjorde handelstandsforeningen, at der blev brugt 2200 Danske kroner pr/husbil mens träffet varede. 75 Husbiler i en week-end.

Inta så ringe :):)

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kollade lite på ställplatsen: 140 kr för platsen och 30 kr för en Internettimme imponerar inte på mig. Det är ju campingpriser!

En jämförelse med den framtida prisnivån på en ny camping i närheten gör dock att jag nog skickar ett mail till kommunen ändå!

Jappe

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Ja det kanske man lägger i Danmark på två dygn. Men var kommer siffran 1500 kr ifrån tacksam för svar.
Med vänlig hälsning.
Publikanen

Senast ändrad:

Ulla & Kent

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2025

Hej Publikanen.

Siffran 1500kr/dygn fick vi från gästhamnsansvarig här i Kristinehamn.

Sedan vi kom till Kristinehamn har vi tankat, handlat mat på Lidl och ett resturangebesök.

Hade inte Kristinehamn haft denna ställplats hade vi inte stannat till här.

Vad vi vill är bara att försöka hjälpa till att inte ställplatsen här läggs ned.

Mvh
Ulla & Kent

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Hej Publikanen.

Siffran 1500kr/dygn fick vi från gästhamnsansvarig här i Kristinehamn.

Sedan vi kom till Kristinehamn har vi tankat, handlat mat på Lidl och ett resturangebesök.

Hade inte Kristinehamn haft denna ställplats hade vi inte stannat till här.

Vad vi vill är bara att försöka hjälpa till att inte ställplatsen här läggs ned.

Mvh
Ulla & Kent

Tack för svaret.

Publikanen

F

F.d. 5095

Guest

Hej
Kommungruppen i husbilsklubben har skickat följande till e-postadressen som angavs.

Hej Bjarne !

Jag heter Lars Näss och ingår i kommungruppen i Husbilsklubben (Husbilsklubben.se), Sveriges största förening för husbilsintresserade med över 5700 medlemmar nu.

Resandet med husbilar ökar varje år, idag ca: 50 000 st inregistrerade husbilar i Sverige varav över 5 700 är medlemmar i Husbilsklubben,
om 2 år beräknas det finnas ca: 70 000 st i landet. Dessutom så besöks Sverige av tusentals utländska husbilar varje år.

Det är med stor oro vi får höra av medlemmar att Ni ev. kommer att stänga ställplatsen vid gästhamnen till förmån av en ny camping.

I Sverige råder det stor brist på antalet ställplatser (en parkering med skiftande servicegrad : tömning av svart o gråvatten, el-försörning, påfyllning av färskvatten, soptömning, wc/dusch-möjlighet) där man kan stanna 1-2 nätter, normalt mot en avgift beroende på vad man utnyttjar. Ute i Europa är dessa ställplatser mera vanliga, bara Tyskland har flera tusen sådana platser registrerade.

Vi i Kommungruppen har som främsta mål att bistå våra medlemmar med kunskap och presentationsmaterial för att få till flera husbils/ställplatser runt om i landet vid kontakter med kommunfolk och andra som kan tänkas vilja iordningställa husbils/ställplatser.

Vi har nyligen genomfört Sveriges största enkät för husbilsåkare om deras resevanor och önskemål vid och omkring husbils/ställplatser.

Visst finns det många fina campingplatser runt omkring i vårt land men otvetydligt så önskar 98 % av de som svarat på enkäten att inte ta in på campingplatser om det finns husbils/ställplatser som alternativ.

Över 82 % som svarade är par över 50 år utan medföljande barn som åker i husbilen.

Risken är stor att Kommunen kommer att tappa en stor grupp köpstarka husbilsåkare som brukar nyttja ställplatsen och främja näringslivet i Er Kommun om Ni stänger ställplatsen.

Mvh
Lars Näss
Kommungruppen Husbilsklubben

F

F.d. 2944

Guest

Tommy-59
Nu får du faktiskt ursäkta, du är inte lite obekväm, utan snarare, förhoppningsvis, ganska obetänksam.
Den här tråden startades 19.47 idag.
Du skriver och är besviken att kommungruppen inte reagerat 21.19 samma dag.
Vad tror du egentligen att den här klubben handlar om?

Vill du ha en grupp typ polisens ONI som står ständigt stand by och rycker ut för ditt husbilsbefinnande blir nog prislappen på medlemskap en helt annan.

Jag har sagt det tidigare:
Snacka det går ju, men snacka så det går är något helt annat.

Jag har tidigare uppmanat dig att ta en kontakt för dina inlägg visar ju på ett engagemang så du borde platsa som husbilsambassadör men tystnaden är slående.

Samtidigt som jag skrivit det här har Lasse i Kommungruppen skrivit vårt svar.
Sluta gnäll och gör något i stället!!!

F

F.d. 24447

Guest

Synd om man stänger en av de bästa ställplatserna i Sverige.
Sänder ett mail till kommunen nu.

Ollej

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024

Befinner oss i kväll på ställplatsen i Kristinehamns gästhamn!
Tyvärr har vi fått ett tråkigt besked.

Kommunen hotar att stänga denna underbart fina ställplats,
en av våra favorit platser i Sverige!
Stänga - för att en ny privat camping är under uppbyggnad längre ut mot Piccaso statyn.

Vi som kör husbilar vill ju inte stå på campingar, vi vill ha flera ställplatser!

Den 5 april kommer det att vara ett möte i
Kristinehamns kommunen och efter den 10 april får eventuellt inga fler husbilar stå här.

Detta får inte ske !
Ställplatsen får in ca 150.000 (gästhamnen ca 60.000 kr /) år.
Den har funnits i åtta år och vi vet att många utav våra HBk vänner trivs och ofta besöker denna ställplats.

Kristinehamnarna tycker om oss husbillsturister!!!
För - Vi lägger i snitt 1.500 kr/dygn när vi parkerar i en stad.

Detta mailet sänder vi en kopia på till kommunen.

Hjälp till och maila ni som kan och vill

www.kristinehamn.se
Maila till kristinehamns kommun och stoppa detta!!!:mad::mad::mad::mad:
bjarne.olsson@kristinehamn.se

Till
Kristinehamns kommun

Jag protesterar på det skarpaste mot nedläggningen av husbilsplatsen i Kristinehamns gästhamn!
Vill INTE Kristinehamn, att vi skall besöka er kommun mer?
Jag rekommenderar kommunledningen att åka en runda i Tyskland och lär er av hur kommunerna där inser värdet av få husbilsåkare som besöker städerna.
Det är inte campingplatser, som vi som åker husbil efterfrågar.
I Sverige finns det många husbilar. Enligt Vägverket finns det cirka 50 000 sådana fordon registrerade. Antalet husbilar ökar ständigt.

Jag ser fram emot ett svar från någon ansvarig i Kristinehamns kommun hur ni ställer er till att nu stänga er plats för husbilar i gästhamnen, som jag själv besökt många gånger.

Mvh.

Olle Johansson

Ps jag såg bifogade citat på husbilsklubbn.se s hemsida med över sex tusen medlemmar.
Är det så, att Kristinehamns husbilsplats i gästhamnen stängs, så skall jag hjälpa till att föra denna badwill för Kristinehamn vidare på forum i Sverige och Europa som vänder sig till husbilsägare.
Läs även mitt medborgarförslag till ställplats i Kristianstads kommun:
i Kristianstad: Ställplats

Jag hittar ingen officiell e-mail adress till husbilsklubben som kunde bifogats till detta protestmail till Kristinehamns kommun!

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Gomer!

Jag skriver inte att jag är besviken, men däremot ställer jag en fråga (som går att läsa i mitt inlägg tidigare i den här tråden) om det inte är i sådana här fall som kommungruppen bör agera.

Då det inte verkar vara tillåtet att ställa en fråga i ett öppet forum, kan jag börja undra.

Jag skrev också tilll dig i en annan tråd att när kommungruppen har sitt material och policy klar, kan jag vara intresserad.

Men jag är glad att jag inte har anmält mitt intresse utan önskar er lycka till.

Att kommungruppen har agerat är jättebra, men jag kan däremot ha en synpunkt på slutkämmen i mejlet,

Visst finns det många fina campingplatser runt omkring i vårt land men otvetydligt så önskar 98 % av de som svarat på enkäten att inte ta in på campingplatser om det finns husbils/ställplatser som alternativ.

//Tommy

F

F.d. 16087

Guest

Tommy 59
Om jag har uppfattat dig rätt så är inte kritiken riktad mot kommungruppen.
Utan de som på eget initiativ utan att ha kommungruppens stöd agerar på eget initiativ.
Så till alla er, här diskuterar vi våra åsikter.
Hur vi skall handla lämnar vi till de valda i kommungruppen.
MVH. Gunnar S

T

Teddi

Guest

ser här ett ypperligt läge för åsikt, detta e väl en ideell förening om ja inte har fel, alltså tillsammans skall arbetet utföras, men som så många gånger förut så funkar de inte på de viset som de e tänkt,dom allra flesta väntar på att någon annan skall göra jobbet,därför har ja lagt ner mitt engagemang, ständigt neutraliserad, ifrågasatt?, ja har under många år jobbat ideellt men som vanligt ser de ut på detta vis, lusten avtar, ja tänker inte suga på nån ny karamell utan ja har platser så ja klarar mej,till gomer-comp, vill ja ge ett stort handslag, kör så länge ork o lust finns, själv har ju hur mycke ork som helst men lusten e förbrukad, kanske ja har stuckit ut hakan för mycke nu men de tror ja inte, ja kommenterar inget här utifall utan på e-post,där kan man köra så de ryker,,

Toppen