• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rädda Gotland

F

F.d. 53498

Guest
Färjetrafiken till Gotland drivs nu av Destination Gotland. Priser turtätheter och hamnar avgörs i förhandlingar med Rikstrafiken som skall tillse att allt drivs ekonomiskt, rationellt och miljömässigt riktigt.

Man börjar redan tala om upphandlingen till 2015 då nuvarande avtal går ut. Vad som hörs om detta nya är skrämmande tongångar för Gotland vars landsväg är färjorna.

Man talar om att i värsta fall 1 tur per dag. Man talar om att bara använda en hamn-Västervik, och att färjorna skall bli långsammare än i dag. Det här skulle bli nådastöten för all utveckling av Gotland. Det skulle fördyra och försvåra alla transporter til och från ön. Det skulle drabba de som arbetspendlar till Stockholm. Det skulle slå sönder allt idrottsutbyte och som vi tror vara oerhört negativt för turistnäringen.

Om ni vill stödja oss Gotlänningar i kampen så skriv gärna på den namninsamling som pågår på Gotlands tidningar.

Skriv namn och bostadsort och sänd som mail till

räddagotland@gotlandstidningar.se

Vi gotlänningar blir mycket tacksamma för ert bidrag.

Vänlig hälsning

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Rädda Gotland

Dags o bygga en tunnel eller bro snart va?
Så dom där färjelinjerna försvinner med sina ockerpriser.

F

F.d. 53498

Guest

Visst gärna, men inte särskilt troligt. Ockerpriser, kanske, men det är inte bolaget som bestämmer dom utan Rikstrafiken. Regeringen bedömmer dom tydligen som skäliga annars skulle dom väl göra nåt åt det. Vi vill gärna har gula färjor,dvs att vägverket tar över och köra gratis för alla. Det vore en bra reform för alla, både fastlänningar och oss Gotlänningar.

Stöder du vår kamp?

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Internationellt sett är priserna låga.

Omvandlar man däremot avståndet till kostnad per kilometer för personbil, är det dyrt att ta båten. Kolla sajten där vägprisfrågan drivs med stor energi:

Vägpris inom gotlandstrafiken

vitaby

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021

Anders & Carita;

Hej!
Upptäckte först idag,den 4/2 , ert upprop, men skickade omgående ett mejl
Vi håller tummarna för att det hjälper!
Har varit på Gotland 2 gånger. Fantastiskt!
Karin o Rolf Hansson, Vitaby Skåne

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Om det ska bli endast en tur om dagen är ju turistinkomsterna ett minne blott,det är ju redan ett problem att få en bokning när det är högsäsong och då är det ju flera turer om dagen både från Oskarshamn och Nynäshamn.
Med endast en tur om dagen från Västervik finns det ju inte en chans att frakta över alla turister som vill till Gotland under sommaren.
Det var ett synnerligen korkat förslag.

F

F.d. 10980

Guest

Tänk på miljön inga snabbfärjor! Går bra med vanlig färja!

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

OK, tänk på miljön: sluta köra bil.
Långsamma färjor? OK, sänk högsta fart på landsväg till, tja, ska vi säga 50, även på motorväg förstås..?
Och glöm inte att färjan till Nynäs och Oskars är vår/gotlänningarnas landsväg.
Varför ska den vara lååååångsam och miljökorrekt när samtidigt trafiken på andra landsvägare tillåts gå forrrrt..?
Vi vill också ha snabba förbindelser, precis som ölänningarna som har bron. Vill dom ha färjorna tillbaka? Njet!
Och varför ska resande mellan Gotland och fastlandet betala ett högt pris för alla CO2-synder i riket?
Som tur är tycks Rikstrafiken ha backat och lyssnat på skriet från Gotland.
För alla som reser till Gotland och har det skönt en vecka eller två på sommaren spelar det förstås ingen roll om färjan tar tre eller sex timmar.

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej , har läst hela tråden, o har följande kommentar.
Gotland är en del av vår historia o vi åker till er o alla andra ställen i Sverige o Eu dessutom utan att ifrågasätta pris till eller servicenivå. Vi gör det med all sannolighet minst 1 ggr i våra liv. Om ni vill att vi ska komma oftare, så måste det vara nåt speciellt som lockar oss, behöver inte vara pris alltid tycker vi.
Så uppmana era turistbyråer att sälja Gotland bättre. Eller om ni inte vill så kommer vi inte. Svårare än så är det inte.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

varför rädda gotland ,,det verkar som dom inte vill ha turister spes ,,husbilar,,vi har aldrig varit där men det har vi funderat på i flera år, att nu skall vi åka över men det skall vara så krångligt med bokningar o sittplattser o sedan viggelin med sitt styrande över campingar o ställplatser har man köpt husbil så vill man fricampa ibland ,så det får bli öland som man kan komma o åka som man vill. kanon fin ställplats i bornholm så dom kan dom ha sitt gotland i fred ,,det finns så mycket mera att se i övriga sverige så jag hinner inte att lägga mera tid på gotland mvh håkan,r

F

F.d. 3088

Guest

Gottland är ett kanonfint semestermål. Men skuggas av allt krångel hit å dit, priset tar soppsäcken du måste köpa för en dyr peng 83 kronor, den får du släpa på hela semestern För vår del får det räcka med att ha släpat runt sopsäcken en resa där:swoon::mad:
Öland däremot har begripit hur det skall funka, men där regerar inte viggelin (än)

Gurra

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Gotland är en fantastisk ö som är väl värt ett besök,det enda jag tycker är lite jobbigt är sopsäcken man måste dras med i bilen.
Annars kan jag bara lovorda Gotland som resmål,båtbokningen upplever inte jag som besvärlig och priset är överkomligt tycker jag.
1930 kronor tur och retur i Juli,2 vuxna,1 tonåring och husbil över 6m.
Däremot undviker jag familjen Werkelins campingar,deras priser har passerat ockernivån för länge sedan.
Det går alltid att hitta fina platser att övernatta med husbilen på,åk till Gotland och upplev en underbart vacker plats.
Ni kommer inte att ångra er:).

F

F.d. 8517

Guest

Jag gillar Gotland.. har varit där oräkneliga gånger under åren både turistat o jobbat. Betr. färjorna så ere så vitt jag hört överlämnat till Gotlänningarna o bestämma om trafiken. o de ska bli som hitintills 2 hamnar o snabba färjor..
:mcride::music-icon::yes::yes:

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Många skriver att Gotland är en fantastisk Ö,Kan någon säga vad som e så speciellt med denna Ö? Vad finns att göra och se? förutom stenarna på stranden.
Bosse,

F

F.d. 50012

Guest

Seglade runt Gotland på 90talet och blev väldigt bra bemött i alla hamnar, man kände sig välkommen överallt. Undrar om alla seglare som besöker Gotland också måste köpa soppsäck. Eller skiljer dom på folk och folk?

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Det var en mycket bra fråga. Hur gör dom med alla båtturister som lägger till i hamnarna? Finns det ett särskilt sopsystem i hamnarna eller hur fungerar det?

/Per

F

F.d. 29925

Guest

För egen del får nog Gotland stå över för alla mer husbilsvänligare platser både i och utanför landet.

Men en vacker dag upptäcker kanske även Gotlands politiker att de går miste om en hel del godwill och även en del inkomster till kommunen, för husbilsturisterna är mig veterligen en ekonomiskt starkare kundkategori än "backpackers".

Men valet ligger som sagt i första hand hos Gotlands politiker.:rolleyes:

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Det verkar som Gotland inte står särskilt högt i kurs hos västkustbor och bohuslänningar. Själv tycker jag att Gotland klart överglänser västkusten söder om Göteborg ur turistsynpunkt och väl kan mäta sig med Bohuslän. Ni undrar vad man ska på Gotland att göra. Gotland har en unik natur som inte finns någon annan stans i Sverige. Karlsöarna med sina fåglar, Fårö, Gotska Sandön, medeltida Visby, Lummelundagrottorna, Hoburgen, orkidéerna, raukarna, de fågelrika strandängarna för att bara nämna en bråkdel av vad ön har att erbjuda. Som oskarshamnare hoppas jag och tror att färjetrafiken får vara kvar i nuvarande form med två hamnar Oskarshamnn och Nynäshamn.

F

F.d. 55321

Guest

Anders först måste turistchefen på gotland resa till öland och lära sig av deras turistavd. hur man bemöter husbils´åkande turister med ställplatser m.m och inte bara motarbeta oss med förbud på det mesta. Jag har själv avrått flertal husbilsåkare att besöka vår Ö p.g.a alla förbud som t.ex i hamnen i Visby där man inte kan besöka en restaurang och ta ett glas vin till maten för att senare övernatta i bilen.
Det ska inte bara kosta en massa man måste även bjuda till med lite service för oss.Hur som helst är vi en rätt köpstark grupp vilket turistavd. inom Gotlands kommun ej fattat.

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025

Nu är det inte Gotland Kommun som bestämmer priserna för att komma till vår Ö,
utan VÅR regering eller.... ???
Har många husbilsvänner som kommer och återkommer till vår Ö, utan problem