• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RÅTTOR/MÖSS

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag problem.... har tydligen fått in råttor eller möss i-bilen.... I början av förra månaden så började en hel del el strula i H-bilen...Larmet tjuter inte vid larm, kupefläkten går bara när den själv vill, bakkameran slutade heltatt fungera.... och det luktade bränt el i H-bilen, då förstod jag inte vad problemet var.... tills sofia och jag hittade en massa musskitar i "matförådet".... Råttorna är nog borta men elproblemen lämnade de kvar... så vad gör man när man sitter långt från en vettig verkstad???..... antagligen inget.... än så länge... men det känns obehagligt att skadedjur kan ta sig så lätt in i H-bilen... synd att jag inte tog en katt med mig:twitcy:....hoppas nu att Folksam hjälper mig då bilen är helförsäkrad och har inte gått mer än 5100 km....:wideeyed:
Någon som har tipps på hur man kan hindra skadedjur att komma in i H-bilen under tiden man använder den??? För i bo-delen kan jag sätta fällor... men hur f.. gör man med bildelen.??? :swoon:

kram Peter
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Du skall nog inte utgå ifrån att du är av med rackarna, möjligen har de kanske blivit fler.

Finns tydligen effektiva råttgift i Turkiet, använd de men lägg giftet så inte andra djur kommer åt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: RÅTTOR/MÖSS

hej ! tråkigt om det är det du råkat ut för ? har du kollat säkringar kanske ärgat ? vi brukar sätta ett par skålar med ättikka i bo-delen det gillar de inte ! hoppas det löser sig för dig !:wideeyed:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Deker.!

ust nu verkar det som att jag är av med den/de... har lagt ut gift, och det dröjde inte länge innan det luktade "pyton" i H-bilen,men jag har inte hittat resterna, däremot hittade jag skit i utrymmen under ena sängen,så de har nog varit överalt, där jagabsolut intevill ha dem... tyvärr.... så det är bara att hoppas att inte mer är skadat...

Peter & Wovi

Du skall nog inte utgå ifrån att du är av med rackarna, möjligen har de kanske blivit fler.

Finns tydligen effektiva råttgift i Turkiet, använd de men lägg giftet så inte andra djur kommer åt.
 

Bilagor

  • P1000087.JPG
    P1000087.JPG
    1,3 MB · Visningar: 35

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Surtecruisers.!

Tack för tippset.... just nu är jag av med de/dem.... och tydligen också folksam för de har också försvunnit....då de har inte hört av sig inom några dagar som de skrev i mailsvaret till mig den 13/3.... och ej senare heller

Peter & Wovi

Ps det stora bruna är kanske inte vad ni tror.... en jättestor skit från en jättestor mus/råtta... det är hundmat som runnit ut när skadedjuren har gnagat söder påsen med hundmat.

hej ! tråkigt om det är det du råkat ut för ? har du kollat säkringar kanske ärgat ? vi brukar sätta ett par skålar med ättikka i bo-delen det gillar de inte ! hoppas det löser sig för dig !:wideeyed:
 

Bilagor

  • P1000123.JPG
    P1000123.JPG
    1,2 MB · Visningar: 28
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej igen..!

Jaha.!.... så var det med den försäkringen som H-bilsklubben ordnade...tydligen inte mycket att hänga i "julgranen".... för inte gäller denna skadeförsäkring mot skadedjur..???:twitcy:

Hej Peter
Vi har fått din anmälan om skadedjur i husbilen.
Tyvärr måste vi meddela att försäkringen inte täcker in
skador som djur har gjort.

Vi kan hjälpa dig med att bärga husbilen till närmaste
verkstad.
Vänligen kontaka oss om du behöver den hjälpen.

Med vänlig hälsning
Folksam
Per Erik Zethrin
 
F

F.d. 29935

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Metod att förhindra möss komma in i husbilen vid vinterförvaring.
Jag använder ett gammalt beprövat knep mot möss med gott resultat. Det är att placera ut enrisknippen inne i bilen samt ett knipe ovanpå respektive däck. Enkelt och effektivt. Vet inte om det är doften av enris eller risken att sticka sig på fötterna som mössen inte tycker om.
Enris fungerar i alla fall utmärkt.
Hälsningar
Göran Palm
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Göran.!
Tack för tippset.... men tyvärr så blir det lite svårt för mig att genomföra, då jag och H-bilen befinner sig i Turkiet och vi är ständigt på "väg"... men andra kan säkert ha glädje av tippset

kram Peter

Metod att förhindra möss komma in i husbilen vid vinterförvaring.
Jag använder ett gammalt beprövat knep mot möss med gott resultat. Det är att placera ut enrisknippen inne i bilen samt ett knipe ovanpå respektive däck. Enkelt och effektivt. Vet inte om det är doften av enris eller risken att sticka sig på fötterna som mössen inte tycker om.
Enris fungerar i alla fall utmärkt.
Hälsningar
Göran Palm
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Igen.!

Vet inte om jag varit otydlig.... men min fråga är hur man utestänger mössen från motorrummet och då framförallt när man är på "väg"
Sen har jag läst vilkoren för folksams H-bilsförsäkring.... och än så länge kan jag inte se att den inte skulle gälla för "djur".... även om jag är ordblind och kan ha missat ordet

Kram Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
VARNING....VARNING

Hej igen.!

Inte nog med att jag skulle få problem med möss som gnagde av olika elkablar… efter att jag anmälde detta till försäkringsbolaget FOLKSAM…. Har jag fått ytterligare ”följdproblem” när FOLKSAM medvetet ger mig vilseledande information om vad som deras villkor säger gällande min skada…..så som nedan svar

En annan vanlig skadehändelse är att möss tar sig in i husvagnen och förstör inredningen.denna typ av skada är inte en yttre olykshändelse och därför inte ersättningsbar från vagnskadeförsäkringen

- Först informerar de mig att försäkringen inte gäller vid skada av djur
- Vilket jag inte kan se i deras villkor
- De informerar mig också att skadan räknas som inredning och att det betalar inte vagnskadeförsäkringen ut något för
- Vem har sagt att skadan är en inredningsskada och skall regleras utefter vagnskadeförsäkringen..??... Inte Jag i alla fall
-
Enligt deras villkor den 1 maj 2011 sidan 9 under egendomsskydd kolumn 11 kan jag bl.a läsa… I egendomsskyddet kan ingå:

• Maskin/Elektronikskadeförsäkring
• Maskin/Elektronikskadeförsäkring för boendedelen i husvagn och husbil


På sidan 13 hittar vi Maskin och elektronikskadeförsäkring husbil
Kolumn 30…. Jag kopierade inte all text men bl.a. detta står under nämnd rubrik

• fabriksmonterat elektroniskt stöldskydd
inklusive
larm och centrallåsenhet (utom
dörrlås, nycklar/kort/ smartkey och fjärrkontroll)
• fabriksmonterad färddator och farthållare.
• torkarmotor för vind- och bakruta samt
regnsensor
• flerfunktions-/kombinationsinstrument,
(hastighetsmätare, motorinformation)
• fabriksmonterat kollisionsvarningssystem,
informations- och kommunikationssystem
för data, navigering, audio, tv och video
• fabriksmonterad stolsvärme

I ovan texst av FOLKSAMS villkor står det klart och tydligt att min försäkring täcker skadan i BILDELEN…. Obs jag har en halvintegrerad husbil… det finns alltså en bildel (där skadan har uppstått) sen finns det en bodel… som FOLKSAM också kallar boendedel i sina villkor… det är mycket viktigt att man särskiljer dessa…. Så har även FOLKSAM gjort
Min skada skall regleras efter Maskin och elektronikskadeförsäkringen Husbil… och inget annat… Alla annan information från FOLKSAM kommer jag att se som att de medvetet vill vilseleda mig i deras försäkringsvillkor och ett försöker från FOLKSAM att inte fullfölja sina skyldigheter mot sina "kunder"….. Åhhh….jag önskade verkligen att FOLKSAMS brott gick in under brottregistret så man kunde anmäla denna typ av kriminalitet.

Och här har vi begränsningarna i villkoren för Maskin och elektronikskadeförsäkringen …. Inte fan står där något om ”djur” eller möss

Begränsningar punkt 31 och 33
34. Vi betalar inte för skada eller fel, som
• hänt under tävling, träning, uppvisning,
övningskörning
eller liknande användning
av husbilen eller husvagnen inom inhägnat
tävlingsområde samt annat avlyst område
eller väg avsett för sådan användning
• hänt under hastighetskörning med husbilen
eller husvagnen såsom till exempel streetrace
eller bankörning
• är brandskada enligt punkt 15, glasskada
enligt punkt 20, stöldskada enligt punkt 23
eller vagnskada enligt punkt 38.
Dessutom gäller vad som anges i punkt 51.

Inte nog med att vi betalar dyrt för våra försäkringar…. Försäkringsbolagen använder tydlige en del av den summan till att motarbeta oss försäkringstagare när en skada har uppståt….

Med varma hälsningar
Peter Nyberg
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Muskatten (vad du "skriker = stor text)!
Har på föregående bilar använt mig av Folksams/HBK's försäkring har varit mycket nöjd med dem (pris/omfattning/skadereglering)! Fn har jag dock fått en premie som inte kan konkurrera med IF (där ingår inte bodelselektronik men eftersom bilen är ny så litar jag på nybilsgarantin)!

Eftersom din mushistoria inte förtäljer om mössen mumsade på bilen medan den var av- eller påställd, så kan jag ex (om bilen varit avställd vid "angreppet") nämna, att i en avställningsförsäkring ingår inte ex räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkring (se Folksams villkor pkt 49+50)!

Har inte grävt djupare i detta än att Folksam och ett eller två bolag till på Svenska marknaden tydligen är ensamma om en elektronikförsäkring för bodelen. Troligen ingår inte elektronik i avställningsförsäkringen hos något försäkringsbolag på Svenska marknaden?

Betr möss så vet jag på rak arm inget försäkringsbolag som ersätter ex inredningsskador i hus/villor heller, det enda man kan få hjälp med är möjligen att "sanera bort ohyran", så jag anar tyvärr att försäkringsbolagen har samma syn vad avser husbilar.
Bra att du lyfter upp problemet men synd att du blivit drabbad / Hälsn, Bengt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Bengt..

Tack för ditt svar på mitt inlägg....
För det första så har inte H-bilen varit avställd under hela den tid jag har ägt H-bilen (ca 2,5år).... om FOLKSAM tro att H-bilen varit avställd.... då kan de för fan bara titta i sina papper innan de tror något.....
För det andra så är det helt ointressant vad andra bolag har eller inte har.... då FOLKSAM har sålt en försäkring och med den följer det vilkor...Vilkor som bolaget har kalkulerat med så att de ser att "affären" blir lönsamt för FOLKSAM.... och jag kan bara utgå från ett försäkringsvilkor när jag vill ha en försäkring.... men då skall jag inte behöva kalkulera med att det finns dålda "synsätt" på bedömningen av en eventuell skada..
för det tredje så tycker jag att det ÄR BEDRÄGERI om ett försäkringsbolag använder sig av en "syn" på en skada och inte har skrivit ner "synen" i sina vilkor...
För det fjärde så har flera medlemmar bett mig skriva min text med stora bokstäver... då en del har tydligen svårt för att läsa liten text
För det femte om jag inte hade kunnat skrika..... då skulle många giriga försöka köra över mig
För det sjätte så hoppas jag att du och även ingen annan behöver uppleva detta med er försäkring om en skada skulle uppstå....
För det sjunde.. så handlar skadan INTE om INREDNINGSKADA...
För det åttonde.. så verkar det som att FOLKSAM inte har en bra kvalitetsäkring mot sina kunder....
För det nionde.... så är det väldigt oproffsigt av FOLKSAM att försöka projicera över skadan i annan skadeförsäkring (vagnsskada) än där den hör hemma (eletronikskadeförsäkringen)


Kram Peter
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25142

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Det viktigaste för framtiden är att du förhindrar att mössen tar sig in i husbilen. (I motorrummet är det nog omöjligt? att hindra dem om de absolut vill in där.) Vi hade möss i förra husbilen. Hittade en liten glipa (räcker med ett par millimeter!) i en genomföring i pannutrymmet som jag tätade med stålull. Har för övrigt tätat två sommarstugor med stålull. Ett jäkla jobb men det är det enda som man bara behöver göra en gång. Lycka till.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Dumle.!

Ja.! där är problemet... "motorrummet" det är där mösen har gjort skadan...det är nog en bra ide... stålull... skall se om jag kan hitta det här nere (Turkiet) för en hel del sladdar är avbittna i en genomföring i "torpedväggen"... kanske jag kan fylla det med stålull... för övrigt har jag inte kunnat se om det finns "andra vägar" de kan ta sig in i bodelen...

Kram Peter & Wovi


Det viktigaste för framtiden är att du förhindrar att mössen tar sig in i husbilen. (I motorrummet är det nog omöjligt? att hindra dem om de absolut vill in där.) Vi hade möss i förra husbilen. Hittade en liten glipa (räcker med ett par millimeter!) i en genomföring i pannutrymmet som jag tätade med stålull. Har för övrigt tätat två sommarstugor med stålull. Ett jäkla jobb men det är det enda som man bara behöver göra en gång. Lycka till.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Kommer de in i bodelen så finns det en väg som du måste hitta. Kryp, lys, leta. Tänk på att glipan kan vara så liten att man tror det är omöjligt för en mus att pressa sig igenom. Täta med stålull med hjälp av t ex en skruvmejsel att pressa in stålullen med. Det är också så att vissa år är värre än andra. Har mössen kommit in en gång och du inget gör kan det dröja flera säsonger utan problem och så kommer de in igen. Problemen ökar om det är värme på i husbilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Hej Dumle.!

Tack för dina tipps..... så fort jag hittar stålull här i Turkiet skall jag köpa det... just nu är det ingen fara för möss.... då jag har lagt ut gift i bodelen.... och under några dagar luktade det "pyton" i H-bilen... men nu är lukten också borta... vet sen tidigare att en död mus torkar ganska snabbt in.... i huset jag bodde tidigare i kom det alltid in möss... en gång la inbyggnadsugnen av.... när jag väl fått av toppplåten satt där en "grillad" mus.... den hade kommit åt en elledning och samtidigt råkat röra vi toppplåten... så det måste bara ha sagt... ZAPPA....och så var den musen i mushimlen...
I dag är det största problemt FOLKSAM.... då de har lagt min eletronikskada i vagnskadeförsäkringen... och med stöd av vagnskadeförsäkringens villkor så betalar de inte ut då den täcker ju inte denna typ av skador... mycket lömskt och oärligt gjort av FOLKSAM.... men jag kämpar på.... för mina och andras rättigheter...

Kram Peter


Kommer de in i bodelen så finns det en väg som du måste hitta. Kryp, lys, leta. Tänk på att glipan kan vara så liten att man tror det är omöjligt för en mus att pressa sig igenom. Täta med stålull med hjälp av t ex en skruvmejsel att pressa in stålullen med. Det är också så att vissa år är värre än andra. Har mössen kommit in en gång och du inget gör kan det dröja flera säsonger utan problem och så kommer de in igen. Problemen ökar om det är värme på i husbilen.
 
Toppen