• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Quickstop

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Quickstop

Quickstop..vad är det för nåt?Ladda batteriet..det gör väl generatorn..vatten..man skall inte ha för mycket..onödigt att släppa på..sova..det kan man göra var som helst..så varför Quickstop,förstor inte riktigt själva meningen:) :)

F

F.d. 24280

Guest

Nog undrar jag var??Dom flesta Campingplatser är stängda för året så var hittar man dom andra Campare....det är faktisk ganska glest med dom.Campingplatser..stängda..rastplatser tömma...nog är det vanlig parkering som gäller vid nån kyrka:) :)

F

F.d. 673

Guest

Var inte medveten om att det bara diskuteras vad man gör just nu, utan även under sommaren. Frågan gälelr ju hur Quickstop fungerar, rent allmänt.

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Vi har bara haft husbil sedan augusti i år.

Husbilsklubben har varit en fantastisk sida till information.

Frågan om Quickstop har varit en del i vårt lärande om husbilslivet.

Det är bättre att fricampa på en vettig ställplats, vatten går att fixa på mackar, gråvattnet kan man tömma på lämpliga platser och latrin går att tömma på vissa rastplatser.
Dock kan campingar vara bra om man behöver en "elchock", vilket jag troligen kommer att behöva med vårt lilla bodelsbatteri (kan bli en ny inköp).

F

F.d. 839

Guest

Micke 765,

Quickstop !!! Aldrig i livet. Haller fullstandigt med dig att fricampa ar ett battre alternativ. Det radet jag kan ge : kop ett ordentlig batteri till, jag har nu 225aH i bodelen och ett st solcell pa 85W. Eftersom vi inte star stilla langre an 1-2 dygn har vi sa det racker men om vi for en anledning eller en annan skulle vilja stanna langre eller vi anvander for mycket strom sa har vi var lilla "lifesaver" Honda 10i vi kan drag igang.

Jag skulle vilja mojligheten att vinkla up solcellen 45° mot solen sa att laddnings capaciteten okar drastisk. Nu okar laddningen max 1-2A / timme, det tycker jag ar mycket for liten. Finns det nagon som har gjort det eller som har bra ideer ?

F

F.d. 24280

Guest

Hej Belgien!
Numera så finns det ett speciel ställning för solpanelen som automatisk följer solen.Fast den är rätt dyr,tycker i alla fal jag!Cirka 2500 € viserligen är den då komplet med solpanel.

F

F.d. 839

Guest

Zubac,

Jag ar medveten om detta och hade tankt att skriva ner det i mitt inlagg att jag tyckte det var at helsicke for dyrt men glomde bort det. Tack i alla fall.

Det far bli genom manuel lyftningen kanske med en liten vev eller nan annan slags anordning, lyckas ska jag, jeg ger mig inte sa latt.

F

F.d. 52948

Guest

Har nyligen kommit hem efter husbilsresa i Tyskland, jag såg många tyska husbilar
som monterat solcellen på baksidan på den motordrivna parabolantenn, man kan ju
vinkla och vrida solcellen efter behov
Glada husbilshälsningar Nisse i Piteå
( på vinfesten i Urzig träffade vi 6 husbilsklubbare)

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023

Hej på dej Nisse kul att se dig här det var ännu roligare att träffa er i Urzig Vi kanske dyker upp i Piteå till sommaren, eller så kanske det blir på nästa års vinfest för vi kör den i repris nästa år.
Hälsn från Kabegänget+ en Hobby

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Ni pratar om kvikstopp, men i övriga Europa heter kvikstopp Ställplaz.
Alltså ett ställe där man kan Stanna Fylla vatten tömma gråvatten och toan för en billig peng 5 - 10 € eller ibland gratis.
Ställplatz som jag alltid utnyttjar vid resor i Europa och som sknas här. Hur många ställplateser finns det i Sveige ovanståend faciliteter, vet en i Visby.

Jägarn, ej medlem (ännu)

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej på er!

Kom igår hem från en två veckors resa genom Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. Har ståt både på ställplatzer å campingar ja till å med sesång stängda campingar å särskilt då i Frankrike. Många gånger har vi ratat ställplatzer eftersom de ofta, inte alltid, ligger centralt i byar / städer å dä brukar resultera i störande natt ljud t.ex. trafik ljud. Vi tillhör dem som vill ha tyst omkring oss när vi sover, vaknar så jäkla lätt och vägrar ha hörselskydd vid nattsöm. I Danmark finns många campingar med Qickstopp både utanför å innanför bommar. Dansken definierar Q-stopp så här. Ankomst från kl. 20.00 med avresa senast 10.00 alltså 14 timmar. Priser varierar mellan 95 - 120 DKK. I mitt tycke är 20.00 alldeles för sent. Har du/ni tänkt på det att det ofta är utländska turister som råkar ut för inbrott hos oss i Sverige. Å när vi lämnar Sverige är det vi som är utländska turister eller..............?

Senast ändrad:
F

F.d. 50016

Guest

Hej Belgien!
Numera så finns det ett speciel ställning för solpanelen som automatisk följer solen.Fast den är rätt dyr,tycker i alla fal jag!Cirka 2500 € viserligen är den då komplet med solpanel.

2500 evro= 22800kr

För dom pengarna kan man ligga på mycke Qickstopp och ladda batterierna, sammtidigt som man känner trygghet och sammhörighet med övriga på platsen.

Jonas796

F

F.d. 24280

Guest

Visst är det så,men oftast är det att mycket vill ännu mera.För någon är 2500 € små potatis...men hur som helst så vill inte jag ligga på nån Quickstop.Hatar att vara utjagad så tidigt på morgonen...:twitcy:

F

F.d. 2549

Guest

Zubac.
Morgonen slutar klockan 09.00 och därefter inträder förmiddagen.
Du skall tro Zubac att morgonen har mycket vackert i sitt sköte. Jag lovar att tänka på dig i morgon på morgonen - klockan 06.30 då jag äter min havregrynsgröt med egenplockade blåbär.
Beträffande quickstop så går våra uppfattningar helt parallellt. Må förmiddagssolen lysa på dig.
Hälsningar från farbror Claes.

F

F.d. 839

Guest

Farbror Claes,

Visst ar det skont att stiga up tidigt. Oftast i Frankrike har bagaren redan oppen kl 05:00 och da ar jag forst i kon ..

Toppen