• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Punktering mötesfri väg

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Körde från Karlstad mot Kristinehamn idag då TPMS larmade att luftrycket bara var 2,3 kg i höger fram mot normala 6 kg. Givetvis på på den enfiliga delen. Tankarna for genom huvudet, vart ringer man efter hjälp, glömt allt. men eftersom jag inte kände något i ratten fortsatte jag färden till nästa avfart och kollade däcket och det såg bra ut, bytte tpms-givare mellan höger och vänster hjul och då fick vänster hjul lågt tryck. alltså ett givarfel. Är det någon som vet om det är något man kan göra med givare som skruvas på ventilen, Har blåst, Tagit ur batteriet och satt i det igen, ingen förändring. Kanske de går att skruva isär ??

Har nyss bytt försäkringsbolag samt avslutat assistansförsäkring men inte uppdaterat min "larmlista" vilket nu skall ske.

Jag lät montera 4 nya Continental Vancontact 4season i förra veckan tvillingmontering bak. Hade beställt tid hos en monteringspartner till däckonline. De monterade av bakhjulen på ena sidan då de kom på att de inte hade centrum nav av rätt storlek för att kunna balansera. De monterade tillbaka hjulen. De rekommenderade däckia eller Vianor så Däckia fick äran. 1779 kr kostade det för 4 hjul med nya högtrycksventiler och lite pyssel med slangar etc för att kunna fylla luft centralt. De hade aldrig sett detta tidigare.
De fyllde med 6 kg och då jag frågade sade mäster att det var vad tillverkaren ansåg vara optimalt, dvs ganska nära tillåtet maxtryck på 6,3 bar ca.
Nämnde då diverse tabeller med olika tryck beroende på vikt mm, men han ansåg att det var värden man inte skall underskrida inte de optimala. så jag kör nu med 6kg i bakhjulen, blir 6,6 under färd, tiden får utvisa.

De ursprungliga Continental året runt däcken hade gått 7500 mil
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sander, Sänk lufttrycket.

En riktigt varm dag på motorvägen ökar värmen och trycket i däcket upp mot 7 kg.
Du riskerar att däcket delaminerar (eller vad det nu heter).
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sander, Sänk lufttrycket.

En riktigt varm dag på motorvägen ökar värmen och trycket i däcket upp mot 7 kg.
Du riskerar att däcket delaminerar (eller vad det nu heter).
Så Däckia har fel ? Tror att alla värden utgår från 20grC. I morse var det 14 grader I Karlstad och TPMS visade 5,7 bar efter motorvägsfärd visade mätaren 6,6 bar. Om däcket är märkt 90 psi dvs 6,2 bar så är det nog inräknat att det kan bli varmare än så ute
 

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
Sv: Punktering mötesfri väg

Bara en liten tanke
han tänkte på medtrafikanterna vilket betyder att han
pajade sitt däck hade han stannat hade säkert däcket gott o laga .
Nu blev däcket helt förstört måste köpa nytt kostnad kanske 1000:-
Han orsakade inget stopp men han får ta smällen ekonomisk .
Om det var en fyrhulsdriven bil var det bara att byta alla fyra däcken till en likadan status på alla hjulen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Åk till en däckfirma som kan fylla dina däck med kväve så slipper du alla problem med för högt/lågt tryck då kväve är mycket stabilare. Trodde att alla Däckia hade denna möjlighet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Åk till en däckfirma som kan fylla dina däck med kväve så slipper du alla problem med för högt/lågt tryck då kväve är mycket stabilare. Trodde att alla Däckia hade denna möjlighet.
Däckiamannen nämnde denna möjligheten men ansåg att skillnaden var obetydlig, Vanlig luft innehåller 78% kväve.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
2+1 vägar räddar många liv, problemet med olyckor å pinkod på enfältaren har pratats om hela tiden, jag har mätt på en nyare, nu kanske 20 år gammal väg så inte jätteny, den är 6 meter mellan väglinjerna och ett par decimeter till så till och med lastbilar kan komma förbi men väldigt sakta. Dom äldre vägarna hade smalare körfält.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Stabilare, hurdå? Alla gaser har ju samma volymutvidgningskoefficient?

Jo i detta har du ju rätt men, vanlig luft kan innehålla mycket fukt som ökar värmeledningen och därmed ger högre däcktemperatur åtföljt av ökat däcktryck. Dessutom kan den trycksatta fukten övergå i gasfas, vilket ytterligare ökar däcktrycket (allmänna gaslagen p*V = n*R*T). Kvävgas däremot, är fri från fukt och ger därmed även minskad tryckvariation i däcken under extrema förhållanden. Det är därför som du har bättre nytta av kväve ju tyngre bilen är då ju större belastning och mera värme utvecklas. Kvävemolekyler är även större än syremolekyler, vilket gör att det kanske räcker med att kolla däcktrycket varannan gång man tankar, för alla kollar väl däcktrycket vid varje tankning?

Att jag skrev stabilare beror bara på att jag i min enfald tror att de flesta som läser här kanske inte är direkt intresserade av hur det funkar utan bara att det funkar.
 
Senast ändrad:
Toppen