• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pumpen till vattenförsörjning går konstant

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
När jag gjorde HB iordning inför vintern stängde jag av strömförsörjningen i Schaudt EBL 31 och tog ut säkringen till pumpen för att inte få ofrivillig start till våren. När jag skulle göra bilen klar för färd i veckan och startade 12 volt och satte i säkringen går pumpen konstant, så det var bara att koppla ur och börja felsöka. Kranarna i kök och badrum fungerar däremot som de skall. Tyvärr har jag inte lyckats komma åt toalettens spolning för alla tre utkast går i samma krets.

Har letat i kabelhärvan där jag kommer åt för att hitta någon kretsfel, men allt jag har mätt har varit ok. Inget är utfört på bilen förutom att den är underhållsladdat några gånger. Teorin jag har att något i kretsen har överslag eller fel på EBL. Fel uppträder precis som det hade varit ett fastklibbad relä, men enligt schemat på EBL:en finns det inget relä till pumpen.

Bifogar blockdiagram om det finns någon som kan komma med "många" teorier var jag skall felsöka, för lustigt fel är det. HB ifråga är en Sunlight T68 XV från 2020
Tackar på förhand
 

Bilagor

  • EBL31 bild schema.jpg
    EBL31 bild schema.jpg
    1,5 MB · Visningar: 23
Lösning
Om du har dränkpump och du har kopplat ur alla kranarnas microbrytare
så kan någon byggt om systemet och satt dit ett relä för att göra så att mindre ström går genom microbrytarna.
Då får du leta efter ett relä mellan batteriet och pumpen eller efter någon av kranarna.
Jag har hittat felet. Var ute nu på morgonen efter en grubblande kväll och började titta på kopplingar/kabelbuntar som ligger nära varandra, och på ett ställe i en skarvkoppling hade man skalat dåligt och kardeler från den kortslöt den andra kretsen. Med andra ord blev det en dold mikrobrytare. Jag tackar alla som har engagerat sig.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du tryckvattenpump eller dränkbar pump? Har du vatten i färskvattentanken?

Har du vatten i tanken ock tryckvattensystem så tar det en stund innan varmvattenberedaren är fylld och först därefter stänger pumpen. Det kan också vara så att om alla kranar är stängda så får inte pumpen något vatten att jobba med och då går den kontinuerligt eftersom det inte blir något tryck i systemet som får tryckvakten att slå ifrån. Samma om du inte har vatten i tanken,

Har du dränkbar pump så hoppas jag du får tips från de som har sådana, själv har jag inte haft en sådan och vet därför inte så mycket om dem.

//Michael, medlem
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Finns det läckage någonstans i trycksystemet efter pumpen så kommer tanken att bli tom och pumpen kommer att fortsätta att gå
och en massa vatten ligger på golvet.

Har man inte stängt avtappningskranen eller frostskyddet så kommer vattnet att spolas ut på marken.

Det kan vara fel på pumpen också. Tryckkännande givaren kan vara trasig. Sitter på pumpen i trycksystem.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du tryckvattenpump och tömt systemet inför vintern enligt alla konstens regler så kolla att du skruvat fast filtret, kolla så att alla avtappningskranar är stängda, det tar som det tidigare skrivets en bra stund innan vv beredare är fylld.

Fyll vattentank, stäng alla kranar utom 1 och kolla om det kommer luft ur den som inte är stängd. Kommer det luft där så stäng den och låt pumpen gå ett par minuter, under tiden kolla så att vatten inte kommer ut under bilen eller du hör ett dystert porlande inuti bilen.
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Har du tryckvattenpump eller dränkbar pump? Har du vatten i färskvattentanken?

Har du vatten i tanken ock tryckvattensystem så tar det en stund innan varmvattenberedaren är fylld och först därefter stänger pumpen. Det kan också vara så att om alla kranar är stängda så får inte pumpen något vatten att jobba med och då går den kontinuerligt eftersom det inte blir något tryck i systemet som får tryckvakten att slå ifrån. Samma om du inte har vatten i tanken,

Har du dränkbar pump så hoppas jag du får tips från de som har sådana, själv har jag inte haft en sådan och vet därför inte så mycket om dem.

//Michael, medlem
Tackar och Sorry att jag glömde tala om att det var en dränkpump
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Vi hade dränkpump på vår förra husbil "Burstner 2012" där satt en mikrobrytare i varje kran som startade pumpen när kranen öppnades. Vet inte om det fungerar på samma sätt i de nyare husbilarna.
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Finns det läckage någonstans i trycksystemet efter pumpen så kommer tanken att bli tom och pumpen kommer att fortsätta att gå
och en massa vatten ligger på golvet.

Har man inte stängt avtappningskranen eller frostskyddet så kommer vattnet att spolas ut på marken.

Det kan vara fel på pumpen också. Tryckkännande givaren kan vara trasig. Sitter på pumpen i trycksystem.

Vi hade dränkpump på vår förra husbil "Burstner 2012" där satt en mikrobrytare i varje kran som startade pumpen när kranen öppnades. Vet inte om det fungerar på samma sätt i de nyare husbilarna.
Jo det stämmer, jag till och med kopplade ur kranarna men likt förbaskat går pumpen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om du har dränkpump och du har kopplat ur alla kranarnas microbrytare
så kan någon byggt om systemet och satt dit ett relä för att göra så att mindre ström går genom microbrytarna.
Då får du leta efter ett relä mellan batteriet och pumpen eller efter någon av kranarna.
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Om du har dränkpump och du har kopplat ur alla kranarnas microbrytare
så kan någon byggt om systemet och satt dit ett relä för att göra så att mindre ström går genom microbrytarna.
Då får du leta efter ett relä mellan batteriet och pumpen eller efter någon av kranarna.
Jag har hittat felet. Var ute nu på morgonen efter en grubblande kväll och började titta på kopplingar/kabelbuntar som ligger nära varandra, och på ett ställe i en skarvkoppling hade man skalat dåligt och kardeler från den kortslöt den andra kretsen. Med andra ord blev det en dold mikrobrytare. Jag tackar alla som har engagerat sig.
 
Lösning

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jo det stämmer, jag till och med kopplade ur kranarna men likt förbaskat går pumpen
Det kan vara spolknappen på toaletten som hängt sig, eller alternativt kortslutning med eventuell inträngande fukt under vinterförvaringen.
Prova försiktigt med ett plastverktyg att bända loss spolknappen från väggen och dra ur kontaktstyckena och se om pumpen stannar.
Mvh Per
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
När jag gjorde HB iordning inför vintern stängde jag av strömförsörjningen i Schaudt EBL 31 och tog ut säkringen till pumpen för att inte få ofrivillig start till våren. När jag skulle göra bilen klar för färd i veckan och startade 12 volt och satte i säkringen går pumpen konstant, så det var bara att koppla ur och börja felsöka. Kranarna i kök och badrum fungerar däremot som de skall. Tyvärr har jag inte lyckats komma åt toalettens spolning för alla tre utkast går i samma krets.

Har letat i kabelhärvan där jag kommer åt för att hitta någon kretsfel, men allt jag har mätt har varit ok. Inget är utfört på bilen förutom att den är underhållsladdat några gånger. Teorin jag har att något i kretsen har överslag eller fel på EBL. Fel uppträder precis som det hade varit ett fastklibbad relä, men enligt schemat på EBL:en finns det inget relä till pumpen.

Bifogar blockdiagram om det finns någon som kan komma med "många" teorier var jag skall felsöka, för lustigt fel är det. HB ifråga är en Sunlight T68 XV från 2020
Tackar på förhand
Du skriver att kök o badrum fungerar .Det är klart för vattenpumpen går ju .Är 99 procent säker på att det en av kranarnas mickrobrytare kabel som är av . Börja med att att ta bort lådorna i köket Kolla köksblandaren kablar ( skarvade med sockerbit) ta bort den ena kabeln eller klipp av den slå 12v är pumpen då tyst så är det bara att byta den kranen Annar fortsätter du till tvättstället osv
Hade samma problem som du för några år sedan på våran Dethleffs Globe -14 Lycka till
Detta är min gamla kökskran
Leffe
 

Bilagor

  • viber_image_2024-03-09_14-09-18-449.jpg
    viber_image_2024-03-09_14-09-18-449.jpg
    450,1 KB · Visningar: 6
Toppen