• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pump problem

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Vet inte om min husbil är ett måndags exemplar men lite problem då och då piggar bara upp. Det positiva jag lär mej ofantligt mycket. Bilen är en Adria Matrix Suprem 2012.

Tryckvattenpumpen har en inbygd backventil och håller jag slangen över vatten ytan ser man lite vatten rinner tillbaka, och så går pumpen igång.

Min fråga är om jag kan montera en backventil mellan pumpen och där slangen går in i tanken. Mitt system är UNIQUICK. Lite billigare än att byta pumpen, det ursprungliga problemet blir inte löst, men kommer det att funka med en backventil.

Eller kan man plocka i sönder pumpen och laga backventilen som sitter inne i pumpen.
har försökt se vad pumpen heter men den sitter med texten nästan mot vattentanken så det går inte få fram.

Underbart med nya problem och nya kunskaper
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Pump problem

Hej Lassej.

Först tycker jag att du skall kontakta försäljaren, om bilen är 2012 borde det gå på garanti.

Om du vill fixa det själv så borde det gå att sätta en extra backventil men jag skulle sätta den längst ut på sugslangen. Då får du systemet fullt även när tanken är tom och slipper luftfickor i systemet när du fyllt tanken. Tänk bara på att ta bort backventilen så att du får systemet helt tomt när du tömmer det inför vintern.

M v h / Roland
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Pump problem

Hej! det va samma på min Adria, köpte Kamas backventil K06-70 o tryckte in i sugslangens ände i vattentanken fick kapa sugslangen ca 5cm för att få plats, gör detta sedan är det tyst jag lovar. Med vänlig hälsning Micke
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pump problem

Hej! det va samma på min Adria, köpte Kamas backventil K06-70 o tryckte in i sugslangens ände i vattentanken fick kapa sugslangen ca 5cm för att få plats, gör detta sedan är det tyst jag lovar. Med vänlig hälsning Micke

Skönt det är fler som har samma problem, ska fixa den backventilen du säger så får vi hoppas problemet löser sig. Monterade du slang i andra ändan också????

Garantin gäller men bilen är köpt en hel del mil från där jag bor och jag kan inte vara av med den förrän i mitten av oktober, kommer användas var helg och jag kommer vara utomlands en hel del. Sen får jag ta tag i garantin.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Pump problem

Om det är backventilen så borde ju vattnet rinna tillbaka även när slangen är under vattenytan.
Har du kollat så du har luft i tryckutjämnaren/expansionskärlet. Har man inte det så blir pumpen lite "hysterisk".
Lyft sugslangen över vattenytan och öppna en kran så den suger luft ca 15 sek. Det borde fylla expansionskärlet med luft.
Mitt expansionskärl sitter under golvet i garderoben (har jag för mig).
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pump problem

Om det är backventilen så borde ju vattnet rinna tillbaka även när slangen är under vattenytan.
Har du kollat så du har luft i tryckutjämnaren/expansionskärlet. Har man inte det så blir pumpen lite "hysterisk".
Lyft sugslangen över vattenytan och öppna en kran så den suger luft ca 15 sek. Det borde fylla expansionskärlet med luft.
Mitt expansionskärl sitter under golvet i garderoben (har jag för mig).

Ska göra detta expriment om 5 min
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad skulle jag gjort utan forumet.

Vissa varmvattenberedare fungera som expansionkärl, tex Alde. Då bör man, ca 1 gång per månad eller då man hör pumpen hackar när man spolar med liten stråle, tömma beredaren helt från vatten så att det bildas ny luftkudde i beredaren.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pump problem

Tack Gunnar, brukar göra detta 1 gång i månaden ( lärt detta av dej) men skall göra så i morgon kanske hjälper. Tack
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Pump problem

Hej igen! nä ingen slang i andra änden, kapade bara en bit av sugslangen med en sekatör tryckte in backventilen i slangen sitter som berget behövs inte ens en slangklämma. Slangen sitter kvar i den vikbara bottenventilen. Micke
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Pump problem

Glöm inte att vända backventilen åt rätt håll bara är markerat med en pil har jag för mej, annars är det bara blåsa i den så märker du vilket håll vattnet rinner resp det tar stopp.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pump problem

Har ännu inte fåt backventilen, fick skicka efter den från Kama Fritid, men när jag satt in den återkommer jag med resultatet. Alla andra försök jag gjort har misslyckats
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pump problem

Återkoppling på mitt pump problem. Köpte en backventil satte den på slangen (det fanns en pil som visade hur den skulle sitta). Precis varit ute och satt på pumpen och inget hördes, nu har pumpen hållt trycket i 3 timmar, problemet verkar löst. Nu skall jag i väg i helgen och då kan jag även höra om pumpen går igång.

Tack alla för alla tips och all hjälp.
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Pump problem

Hej,
vi har skaffat en Hobby 750 Toskana -2010. När nan öppnar kranarna i vaskarna pumpas vattnet ut stötvis. Är det någon som vet varför detta sker?
 
Toppen