• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pump problem

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
När jag satt på pumpen på displayn så går det något över 1 timme, så går pumpen igång under 5-6 sek, sen tar det över 1 timme igen osv och så håller det på.

Kollat under bilen så inget vatten droppar ut, kollat så mycket jag kan i bilen, hittar inget vatten någonstans.

Låter jag punpen vara stängd flera timmar så går den igång ungefär i 15 sek innan den tystnar och sen tar det tid som ovan.

Någon som kan ha någon idé vad det kan vara för problem. Fel på pumpen kanske?

Är på husbilsdagarna så är där någon på träffen som vet vad det kan vara så titta gärna förbi.
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Pump problem

Hej! hade samma problem har letat hela våren efter läckage utan att hitta något, men nu har jag hittat det, vattnet rann sakta tillbaka till färskvattentanken, där har jag nu satt en backventil i änden på "sugslangen" zimsalabim pumpen slutade köra i tid o otid.

Med vänlig hälsning Micke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.636
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pump problem

Hejsan, om du är helt säker på att det inte läcker någonstans så kan du ha en backventil som släpper lite vatten bakåt och gör att pumpen går igång.

Om du har ett expansionskärl, är det en skaplig luftficka i det ?
Om du har för liten luftficka i v.v.beredaren så är det samma sak.

Utan en fjädrande luftficka i vattensystemet kan pumpen bli nervös och gå ofta.
Utan luftficka räcker det att vattenmängden i systemet minskar med en liten skvätt för att tryckminskningen skall starta pumpen.
Med luftficka i systemet måste flera dl. försvinna innan tryckminskningen startar pumpen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Pump problem

Hade detta problem 2011. Pumpen kunde gå igång någon sekund med rätt så långa intervall. Upptäckte ett smärre läckage i en vattenslang till kökskranen. Det var en slangklämma under vasken som rostat!! i sönder och läckte ut en liten droppe då och då. Detta räckte för att pumpen skulle starta.
Bytte samtliga dylika kopplingar till nya rostfria och problemet försvann.
 
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Pump problem

Hade också liknande problem. Verstaden kollade bilen 3-4 ggr utan att hitta läcka. Sen åkte vi till spanien på golfsemester(utan husbil) lämnade bilen till versktaden och bad dem gå igenom bilen medan vi var borta. Först då lyckades man lokalisera läckan, slang från varmvatten
beredaren som var sönder. (Bränd hål på). Allt slutade med att det blev ett försäkringsärende( trots stor ovilja från försäkringsbolaget som först envisades med att försäkringen inte gällde för denna typ av skada.
Vattenskada i golv och en vägg, bytt hela golvet och väggen samt fukttestat efteråt. Nu e allt frid o fröjd igen

Kenneth
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pump problem

Nu har säkert han där uppe varit snäll mot mej. Jag knackade och bankade lite nätt på olika rör delar vid pumpen och vattentanken. Nu verkar det fungera för pumpen går inte igång när jag sätter på den. Har varit så sen kl 13.00. Bara hålla tummarna att den fortsätter vara tyst. Efter att konsulterat er här och andra jag känner så verkar de flesta peka på backventilen. Frid och fröjd just nu. Men man vet inte när nästa problem dyker upp. Men jag lär mej mycket om husbilar.
 
Toppen