Har lite synpunkter på biopsier.
Det är en stor risk att man får en farlig och besvärlig infektion, det är lätt att missa om man inte har en magnetröntgen som visar att man hittat något.
Så att hitta något när man har höga värden så är ju magnetröntgen en bra metod däremot är biopsi en ganska farlig väg att gå enligt min åsikt, har en teori om att privata urologer gärna gör den eftersom man förmodligen kan få en rejäl ersättning och att det är det som de har utrustning för, men lite av en nål i en höstack.
Har man hittat något vill man ha en biopsi för att konstatera om fyndet är farligt eller inte finns ju olika sorters cancer.
Det finns lite olika åsikter om Psa den gamla åsikten är att har man inga besvär ska man inte göra något alls, när man ville göra det hela obligatoriskt som mammografi så var det många som inte ville det förmodligen beroende på kostnaden.
Peab hade/har en filosofi att man kan testa sig ingår i deras hälso program har jag fått det berättat vilket ledde till att man hittade folk med cancer som kunde komma i tid.
Många tror jag inte gärna går till en urolog men man kan ju i samband med en hälsokontroll på vårdcentralen be att få det kollat också, man mäter ju en massa andra saker på rutin men inte psa, vilket är ganska otroligt egentligen.
Kostnadsjakt? Andra säjer att man ska inte oroa med höga värden som kanske är falska.
När vi kör husbil och det lyser en röd lampa struntar vi i den kanske klistrar tejp för så vi inte ser den? Hör vi ett konstigt ljud i motorn kör vi vidare och skruvar upp radion för att slippa höra. Knappast men när det gäller den egna kroppen det viktigaste vi har så finns det en benägenhet att inte göra något inte vilja veta, jo det är tufft men kan bli väldigt mycket värre fort.
Det man inte vet har man inte ont av säjer en del, jag skulle vilja säja att det kan man få fruktansvärt ont av!