• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provar med spisproblemen här då !!!!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Ingen som har eller haft dessa problem?

Hej!

Har fått problem med spisen på alla 3 plattorna, det går bra att trycka in reglaget och hålla kvar ca 15 sek och lågan fungerar perfekt ställer på kastrull och det fungerar i ca 5 sek sedan hörs ett knäpp och gasolen slår ifrån och det slocknar.
På den ena plattan går det till slut att få det att fungera men får hela tiden tända om på de andra men dom vill inte vara med.

Någon som vet vad felet är och vad ska jag göra, tacksam för alla svar.

//Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Fungerar andra stora gasförbrukare, panna, varmvattenberedare ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Skulle tro det er en SMEV spis.

Tipper det er nesten tett under brenneren grunner overkoking tidligere, potatisvatn som tørker under brenenren kan slå ut alle 3 på en gang.

Disse brennerene har 2 små torx skruvor (tror det er T-8, men er ikke sikker på det) fra toppen, ta ut disse og løft av brenneren - gjør undersidan og botnen grundig ren så fungerer spisen som normalt igjen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Fungerar andra stora gasförbrukare, panna, varmvattenberedare ?


Allting fungerar perfekt det är endast spisen som krånglar, funderar på om jag kommit åt
stiften som sticker upp och råkat flyttat dem från själva lågan när jag gjort rent.
Är jag fel ute när jag tänker så?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Gör som Knut föreslår, skruva bort "toppen" på brännarna och krafsa bort sot och beläggning på toppen som du skruvat bort. Det brukar hjälpa när det brinner dåligt.
 

Rolle-car

FD HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Jag tror det är fel på tänd säkringen det är nästan lika på våran spis när frun ska tända så har hon kastrullen på plattan och då får hon hålla vredet intryckt länge annars slocknar lågan men när jag tänder så tänder jag först sen på med kastrullen och då går det en gång jag vet inte om det går att vrida brännaren så lågan kommer mer mittför.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Ingen som har eller haft dessa problem?

Hej!

Har fått problem med spisen på alla 3 plattorna, det går bra att trycka in reglaget och hålla kvar ca 15 sek och lågan fungerar perfekt ställer på kastrull och det fungerar i ca 5 sek sedan hörs ett knäpp och gasolen slår ifrån och det slocknar.
På den ena plattan går det till slut att få det att fungera men får hela tiden tända om på de andra men dom vill inte vara med.

Någon som vet vad felet är och vad ska jag göra, tacksam för alla svar.

//Pelle

Hej!

Om du knackar med något, lite hårt på brännaren några gånger så fungerar det igen.

Mvh

Bosse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Har något kokat över? Dom vi frågat säger nej.Men det visar sej att kanske lite makaronivatten kokat över.Det räcker för att täppa till.Rengöring i/av brännarna tror jag.
HaDe Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Problemet med SMEV brennaren og tilsmutsing nedentil fører til en noe svakare låga som blir svekket når du setter på en kastrul, etter kort tid blir sensoren for gasfløde avkjølt slik at den stenger.

Såg først dette problemet hos en nabo - og kunne da se spor av at det hadde vært kokt over noe potatisvatn. demonterte brenneren og fann noen tett spår i nerkant på brenneren og avleiring på stålplata under brenenren. Grundig rengjøring og montering - deretter fungerte den feilfritt.

Cramer brenneren er bygget på en annorlunda måte og suger ikke inn luft i foten på brenneren, men om pakningen under brenneren skades på disse så blir de vanskelige å tenne. Cramer brenneren vris enkelt løs - den sitter med en bajonettkobling.
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Fick problem förra sommaren med 2 brännare,slocknade precis som för dig,skruvade bort hällen o gasolanslutningen o gjorde rent kontakterna på tändsäkringarna,nu funkar alla plattorna.Ivar
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Ingen som har eller haft dessa problem?

Hej!

Har fått problem med spisen på alla 3 plattorna, det går bra att trycka in reglaget och hålla kvar ca 15 sek och lågan fungerar perfekt ställer på kastrull och det fungerar i ca 5 sek sedan hörs ett knäpp och gasolen slår ifrån och det slocknar.
På den ena plattan går det till slut att få det att fungera men får hela tiden tända om på de andra men dom vill inte vara med.

Någon som vet vad felet är och vad ska jag göra, tacksam för alla svar.

//Pelle

Kan denna länk vara till hjälp. (Det är Cramer spis i denna tråd) http://www.husbilsklubben.se/forums/t57934/
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Tack för alla svar, jag ska prova dessa tips och det ska nog kunna fungera på ett eller annat sätt.

Mvh
Pelle
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Alltid första koll : REDUCERINGSVENTILEN! Byt alltså...
LACH
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Har testat lite nu och fått 2 att fungera genom att ändra lite på stiftet som sticker upp.
Det verkar vara ett littet glapp och när jag kommer åt dom så slocknar lågan då den inte ligger mot stiftet utan hamnar lite på sidan om, tror det har att göra med temperaturen på stiftet att göra, eller så har jag fel är ju inte alls säker på detta.
Den tredje tänder och fungerar utom när jag ställer på kastrullen då läggger den av, får den stå med låga en stund ca:25 sek så fungerar den oxå. när kastullen ställs på plats.

//Pelle
 
F

F.d. 10305

Guest
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

Tack alla för info i denna tråd. Jag hade precis samma fel och med hjälp av er är nu problemen borta.

Återigen; stort tack!
/Stefan
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Provar med spisproblemen här då !!!!

tändsäkringen (stiftet) fungerar genom att den ger en svag ström när den blir upphettad,strömmen leds till en liten spole i bakanden av ratten till spisplattan.
I strömlöst tillstånd så blockerar en tätning i spolen gasen,när man pressar in ratten så pressar man ihop sspolen vilket släpper fram gasen.
När stiftet blivit varmt så har tillräcklig ström bildats för att spolen klarar att hålla sig själv ihopdragen med hjälp av magnetfältet.
Blåser lågan ut så svalnar stiftet och spolen blockerar gasen igen då strömmen förvinner
 
Toppen