• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

D

DeVille

Guest
Hej på er.

En tråd med råd :msn_laugh:, för oss som vill ha totalvikt på 3500kg på våra Ducato/J5/C25

Jag har ju en Dethleffs A642 byggd på en Ducato -92 (2,5TD). Vikt 3100kg och lastvikt på 630kg.

Den är reggad som lastbil med 1 passagerare konstigt nog, då jag har bältade platser vid dinetten, med ram/rör konstruktion undertill original.

Anledningen till registreringen som lätt lastbil är säkert pga de skatteregler som gällde vid importen i början av -90talet.


Som jag förstått det är "uppskrivningen" till fler passagerare det minsta problemet (Enligt SBP) då jag har relativt hög lastvikt samt det tekniska som bälten osv.

Baksidan med att bara öka passagerar antalet är att jag får väldigt liten lastvikt kvar, det som många husbilsägare verkar dras med.

För att försöka få fakta ang uppvägningen och inte bara rykten och hörsägen så kontaktade jag Dethleffs i Tyskland som hänvisade mig till det Danska kontoret.

Nu har jag fått följande svar på min fråga ang uppvägning:


Hej John,

for at få bilen vejet upp till 3500 kg skal der monteres Goldschmitt fjedre (artikelnr. 03.005) + monteres nya bromser på bakakslen.

Der finns inte nogen EU-typgodkjänning på detta, men en intyg/godkjänning från leverandöran (Goldschmitt) av fjädrene. (se bifogad fil).

Undersög hos bilprovningen, om de godkännar papper från Goldschmitt – om de gör detta, så kan jeg få Dethleffs till at utstede en intyg,
hvor fabrikken henviser till Goldschmitt´s intyg/godkjänning. Dethleffs har ingen godkjänning på 3500 kg!
Intyg och nyt typskylt måsta du beställa och betala hos en Dethleffs forhandlera i Sverige.

Med venlig hilsen/Viele Grüsse
Niels Jørgen Jensen

CARAVAN NORD APS
Dethleffs / Sunlight DK/N/S


Som ni ser i svaret hänvisar han till ett bifogat dokument, som jag också lagt med detta inlägget.

Visa bilaga TUV dokument.pdf


Ni som är duktiga på detta med besiktningar och registreringar kanske kan tyda i bifogat dokument vad som behövs göras för oss som har Ducato/J5/C25 bilar.

Om man köper uppgraderingen av Goldsmitt, som jag förstår innebär fjädrar och bromsar bak. Tror ni då att intyget från Dethleffs accepteras av SBP??

/DeVille
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Hej De Ville,
detta skall jag följa och se hur det går för dig.
Har haft funderinghar kring detta men monterar luftfjädring bak. Kanske skall det vara Goldsmith fjädrar i grunden.
Har redan Maxi modellens bromsar bak och skall mointera 15 eller 16 tums hjul.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

hej deville, på min burstner A64 har jag 6 sittplatser ink förare och totalvikt 3400 kg jag har alkochassi + 16tums hjul om det är det som gör skillnad?
den går som lastbil +bostadsinredning årsmodell 91 utagen 92.
mvh Kent
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Jag har ett set helt nya "Firestone" luftfjädring som jag köpte i höstas 2011 till min CABBY 585, bygd på en Peugeot J5 1989. Jag har nu sålt den bilen till förmån för en nyare.
Om någon är intresserad kan jag sälja dessa luftfjädrar till reducerat pris 4000:- + frakt(nypris 5.500 ). Fjädringsetet innehåller ingen kompressor (ingår inte från tillverkaren), men man kan använda en billig 12 volts kompressor från Biltema,(kanske bättre med 2 stycken, en på varje sida för att pumpa individuellt). Se bifogad fil för information.
Vid intresse kontakta mig på mail :bock:
 

Bilagor

  • Luftfjädring peugeot J5.pdf
    118,6 KB · Visningar: 62
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

En nackdel kan vara att du troligen får en årsskatt på 8000:- i fortsättningen. Du har nog inte så hög skatt nu.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Jag hänger på tråden.
Har planer att försöka väga upp min Pilote 580/Citroën C25 1989 från 3100 till 3500 i vår.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

En nackdel kan vara att du troligen får en årsskatt på 8000:- i fortsättningen. Du har nog inte så hög skatt nu.

Gokväll

Varför skulle skatten gå upp till 8000:- bara för att man ändrar Tot vikten.
Det är väl ingen nyregistrering bara för att man ÄNDRAR nåt på bilen?

En förklaring kanske?

Hejs

Claes 105
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Tror att det kommer att handla om en registreringsbesiktning och då kan vad som helst hända med vikter och skatter.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Bror
Håller med dig att myndigheterna säkert kan hitta på hyss i den här frågan.
Går man in på vägverket och läser skattetabellerna verkar det dock ganska solklart. Det finns en gräns mellan 3000 och upp t,ill 3500.
Men visst, hyss kan dom, som sagt, säkert hitta på.

Fordonsskattetabeller | Skatteverket [NS4 version]
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Jag kan inte tolka textennedan. Jag skulle nog kolla upp detta med myndigheterna eller bilprovningen.

attachment.php
 

Bilagor

  • fordonsskattetabeller+från+20110101+(nu+gällande).pdf (sida 10 av 94).jpg
    fordonsskattetabeller+från+20110101+(nu+gällande).pdf (sida 10 av 94).jpg
    47,5 KB · Visningar: 824
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Gäller inte detta enbart nya bilar?
 
D

DeVille

Guest
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Trevligt att det är flera som är intresserad av frågan om uppvägning.
Hoppas få till något som fler kan använda sig av.

Någon skattehöjning till 8000kr som Jonas fantiserar om tror jag ändå inte är relevant.

Som det står i den länkade texten gäller det för bilar som har sin första beskattning EFTER 2010. Min bil har då varit skattad långt före det :msn_laugh:

Att det blir en registreringsbesiktning är ju helt klart.

Tror ni att SBP skulle rycka av bromstrummorna för att se efter att det sitter rätt bromscylindrar? Dom brukar väl inte tycka om att få smuts på lila handen??
Eller vem tror ni kan intyga det, en verkstad kanske?

Det värsta är att när man pratar med olika stationer så verkar de ha var sin tolkning av regelverket.

Verkar som att jag har 2 alternativ.
Nr1. Köra in bilen till någon som tolkar reglerna som jag vill :)
Nr2. Kolla upp med en chef/ansvarig på SBP vad som egentligen GÄLLER och få med mig dokumentation som stöd.

Alt 2 är ju det som är krångligast, men ger mest i längden för oss alla.
Alt 1 kanske det hjälper att ta med sig nån fin avec till fredagsfikat :msn_laugh:
Men det blir ju inte så seriöst då.


/DeVille
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

hej har kollat mina bromsar, verkar som det finns två storlekar av bromsklossar fram en som är 130.0 mm lång och max 1600kg och en som är 144,9 mm lång den sista satt på min bil och bak har jag bromscylinder som säger 1800kg axeltryck, den andra bromscylinder säger max 1600kg.
kanske något som ni redan känner till. Jag har även 16 tum däck.
mvh Kent
 
D

DeVille

Guest
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Ja visst måste man kolla upp detta med skatten.
Myndigheterna kan ju hitta på regler så att verkligheten överträffar fantasin...

Jag har i veckan pratat med en besiktningsingenjör som har rätt befogenhet för "uppvägningen".

Är långt ifrån alla stationer som har rätt att göra registreringsbesiktningar för uppvägning av vår typ av fordon. regbesiktning för dragkrok osv klarar de flesta att göra.

Han sa att det måste till en teknisk förändring för att han ska kunna göra en "uppvägning".

Jag behöver ett intyg från antingen Fiat eller Dethleffs som definerar vad som krävs av bilen för att klara en uppvägning.
Kommer kontakta Dethleffs igen så att de hjälper till med ett intyg som de lovat i mail tidigare.
Besiktningsingenjören lovade att ta en titt på dokumenten och se om det räckte till för uppvägningen.

Att få Fiat att skriva något intyg är väl inte att tänka på? Enligt tidigare inlägg här på forumet så får jag intrycket att de verkar både ointresserade och ohjälpsamma vid kontakt.


I mitt fall är det de förändringar som står listade i dokumentet ovan.

För min del blir det krav på 16" fälgar, starkare bladfjäder (ett extra blad), samt den större bromscylindern bak.

Det jag behöver göra är således att kolla så att jag har bromsar som fixar biffen, eller skaffa den större cylindern. (Man hittar vilka som är godkända på sidan 3 i PDF dokumentet.)


Kentsynne
: Du har inte olika cylindrar bak väl?
Du menar fram/bak? Antar att du har trummor bak och skivor fram.. eller?

I PDF dokumentet (sidan 2) hänvisas det till de olika typer (280, 280P, 280L, 290, 290P, 290L) av bilar som är aktuella för de listade tekniska ändringarna.

Då undrar man ju vilken typ har man själv har. Jag knackade in mitt chassienr på följande sida, då kan man se vilken typ man har.
Längst ner till vänster på sidan, ett fält för VIN kod. FIAT ePER


Peter Nilsson: Ja det är ju en Fiat, Vad är det som gör att de klassas al-ko ??
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

tokigt skrivet av mig naturligtvis har jag likadana bromscylindrar bak. skivor fram, trummor bak.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Hade kontakt med AL-KO och enligt dem så går det inte att väga upp bilarna med chassie 280 o 290 precis som hjulkul skriver det gäller tom årsmodell 1993. Det kanske går med orginalchassiet Däremot så såg jag på Transportstyrelsen om en Bürstner T 620 som hade totalvikt på 3500kg. Kommer inte ihåg vilken årsmodell men det var före 1993. Den var svensksåld så det måste ha blivit något fel
Ha det
 
D

DeVille

Guest
Sv: Projekt Uppvägning (Ducato/J5/C25)

Om ni hade läst lite längre i dokumentet som hjulkul länkar till så hade ni sett att det handlar om uppvägning ÖVER 3500kg för AL-KO chassie.

Det JAG är intresserad av är att få en vikt UPP TILL 3500kg INTE över det.

Enligt SBP som "bestämmer" om det ska bli någon viktändring så är det möjligt att göra om man utför sk teknisk förändring.

Har beställt intyg på att detta är OK från Dethleffs och ska sedan kolla upp med min kontakt på SBP om det räcker.. annars får jag gräva vidare.

Det ni (hjulkul och Peter) pratar om gäller om att man INTE behöver göra några tekniska förändringar alls, då kan man väldigt lätt väga upp vissa modeller.
Övriga modeller måste man fortfarande göra en teknisk förändring på.

/DeVille
 
Toppen