• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Projekt ; Inbyggd altan

F

F.d. 5106

Guest
I väntan på mer husbussbygge så föreslog frun att "vi" skulle bygga en ny altan, och en del av den skulle vara "inbyggd"....... :rolleyes:

Så nu har jag börjat, det här måste väl i allafall kunna kallas Inbyggd VA :D

by196-1.jpg

by199-1.jpg

F

F.d. 51064

Guest
Sv: Projekt ; Inbyggd altan

Ha ha, jag är som din fru, också en "vi" sägare. Känner så väl igen uttrycket. Min gubbe brukar sen sköta om resten. Fungerar inte alla gånger, men till 80% :D.

Blir nog en snygg "inbyggd" altan när den är färdig.

Karin

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Ha ha och jag som är gift med en "projektledare", blir säkert kanonfint när det blir klart.

Thomas :)

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

A va gott att det är fler än jag som gång på gång springer i fällan. Just nu håller jag på att "möblera om" delar av trädgården, vilket bland annat hittills inneburit rivning och bortforsling av några ton knäcksten och gamla trädgårdsplattor, fällning av ett par träd och lite buskar, uppgrävning av rötter som inte hade någon strörre lust att släppa taget om jorden, sedan ska det jämnas, paddas, läggas markduk, dras ut stenmjöl för att så småningom beklädas med nya tunga jäkla 40x40 skifferplattor! Allt under idésprutans och projektledarens glada tillrop! :)

Blir nog en kanonaltan. Perfekt för svenska sommrar med både ute och "inne" möjligheter. Det är alltid klokt att vara realist! :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hu jeda mej vilket jobb du gett dig in på. Jag som klagar på värme och svett på mitt lilla jobb. Man behöver nästan en slavdrivare för att ro iland ett så stort jobb nu med denna värmebölja. Men fint kommer det att bli. Hinner du sälja några bilar eller har du semester?
Ha det så gott och jobba inte ihjäl dig.
Hälsningar Bror

F

F.d. 5106

Guest

Hu jeda mej vilket jobb du gett dig in på. Jag som klagar på värme och svett på mitt lilla jobb. Man behöver nästan en slavdrivare för att ro iland ett så stort jobb nu med denna värmebölja. Men fint kommer det att bli. Hinner du sälja några bilar eller har du semester?
Ha det så gott och jobba inte ihjäl dig.
Hälsningar Bror

Ingen semester här, nu, :eek: Sålde tre bilar i dag, en ny å två beg...
Var hemma sent, men Sigge kollade så att den enda plinten för idag kom rätt :D
Det är inte så mycket jobb igentligen, mest "plocke-pinn" :p
Ja; det är varmt, bara i kväll gick det åt två T-tröjor, å kalla handukar att lägga på skallen

Sigge kollar in vinkeln till husgaveln.. ! Eller SOVER HAN
typotux_102.gif

by201-1.jpg

F

F.d. 3297

Guest

Lasse,
ett litet tips infoer varma/heta arbetsdagar:
ta en T-shirt, fukta axelpartiet, vrid ur, dra paa.
NU kan du arbeta "med vanlig takt" utan att baxna
i minst en timme!
Sedan upprepar du proceduren: dra av, bloet, vrid ur
och dra paa!

T-shirtens vatten avdundstar av din kroppsvaerme,
men du kommer snabbt att ha duktigt skitiga T-shirts!

Lycka till!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Näää :confused: Det blir ju den lilla (gamla) som blir inbyggd av den nya :D

I kväll fortsätter arbetet, hemma nu efter "bingsjöstämman"

Inbyggd eftersom den blir utbyggd.
(Jag är mästare på hårklyverier.)
Ta det lugnt bara, det är inte nyttigt att svettas utan en pilsnerdricka inom räckhåll.
:spinny::spinny:

F

F.d. 5106

Guest

Svettas, bär, sågar och skruvar (Mina små Makiter 10,8V är oslagbara)
Är nu på jobbet och vilar upp mig :D...:eek:
I går beställde jag golvplank till 90m2 (det blev större än planerat, ca; totallängd 24,5 meter i vinkel...

Såå... ni tycker inte det skulle passa med en HBK möte nästa helg här hos oss :rolleyes:
om alla tar en skruvdragare och knäskyddsbyxor med sig.............
eusa_whistle.gif

(Äsch... ? bilden försvunnen ur kameran :wideeyed:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lasse,
vilken tur att du som jag kan vila på jobbet. Hur skulle vi annars orka med dagens vedermödor?
Ha det gott
Hälsningar Bror

F

F.d. 11293

Guest

Om man bygger en alltan som man sedan glasar in och sedan utan för den bygger en altan som man glasar in och sedan.......
Ja då flyttar man långsamt hemmifrån
:twitcy:

F

F.d. 5106

Guest

TjoHo.... Här avlöser 30-33 gradig värmer "bamse-åskväder" med små tromber, Hmm.. det är inte lätt att få nått gjort då :eek: Riktigt blöt blir man allafall i båda fallen :p

Men nu snart kan jag ladda batterierna tills golvplankorna anländer, hoppas det tar några dagar till :D, börjar bli lite mör i kroppen, ni skulle se hur det är att handgräva här..:cool:

by004-5.jpg

F

F.d. 2692

Guest

Ser jättebra ut. Det är precis som jag vill ha det. Med andra ord är du välkommen att fortsätta hemma hos mig, nu när du har ångan uppe. :twitcy::twitcy:

F

F.d. 5106

Guest

Nu går det sakta igen :( har skruvat massor av "kottlingar" och plintat en mittenrad..
Men.... i går fick vi hem tolv belysningar som ska fällas ned i däcket :) , enkel och bra inkoppling = Plug`n play . och 1,2w styck
Finns väl ingen dosborr till dessa :confused: diameter 113mm
Lyser bra nog....:p det blir nog fint i höstmörkret. :rolleyes:

by212-1.jpg

by213-1.jpg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest

I går em. började jag riva golvet på den "inbyggda" altanen som svärfar byggde 1974.
Här var det blandade material vill jag säga :p U och I balkar som skulle hålla för ett tåg blandat med fykantsrör (stolparna) som är så klena att dom är på väg att böja sig för vinden :D Hua........

Det går sakta, utav dessa 25 gångna dagar har jag jobbat 21 denna månad :eek:
på jobbet alltså...folk har semester där, så jag är nästan själv..
I går var det kul iof.. jag levererade en husbil :D (fast vi inte håller på med sånt igentligen)

Nåväl, i dag är jag ledig, så därför har det börjat regna :D:D

Ska på något vis återanvända yttre balken, slipper kanske plinta mer då ?

by216-1.jpg

Grovt och klent...

by217-1.jpg

Baksidan...

by219.jpg

Och ÄNTLIGEN..... Jag kom på att VI skulle slipa och olja dom gammla trä möblerna
:p:p

by223-3.jpg

Våran tama "Hacke" är förtvivlad, hans räcke som det alltid serveras mat på ligger i en stor hög bara,,, :swoon:

by222.jpg

Jag far som en Iller ibland... nu blev det några fler plank här i stället för vid dörren :eek:
men men... dom ska ju i allafall dit någongång..

by224-1.jpg

Toppen