• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.

Det finns en annan nu aktuell tråd om kompressorkyl så därför tänkte jag presentera mitt senaste projekt.
Efter att ha gått och funderat ett tag på att byta ut den gasoldrivna originalkylen mot en med kompressormatad kylning så blev det slutligen av.

Husbilen är en Hymer 644 2000. På taket sitter solceller på ungefär 200 watt. I bodelen sitter 3 st 85 Ah batterier och dessutom har jag monterat en Dual DC/DC laddare. Allt för att bli lite mer oberoende av gasol.

De tankar som lett mig hit var följande:
Det originalmonterade kylskåpet är ett Electrolux RM 4505 AES II. Nettovolym 135 liter, varav 21 liter separat frys. Den har tjänat oss väl de tre åren vi haft husbilen men en sak som stör är att kylen drar en P10 på sådär 3 veckor. Jag strävar mot att bli lite mer oberoende av gasol. Någon kanske minns ett av mina tidigare projekt med att installera en Ebersprächer Diesel-luft-värmare i Trumans slangar (?)

Waeco har ett antal modeller med kompressordrift. Den jag valde är Waeco HDC-220. Nettovolym 220 liter varav ca 40 liter separat frys. Frysen blir dubbelt så stor och kylskåpet blir drygt 60 liter större. Den är ca 15 cm högre än orginalkylet vilket gör att jag måste modifiera träskåpet i husbilen. Bredden är ungefär lika och på djupet får Waecon plats.

Det som tilltalade mig ang Waecos HDC-serie är att de har elektronisk varvtalsreglering. Det gör att kompressorn väljer ett lägre varvtal vid normal drift. Då går den tystare. /Roy
 

Bilagor

  • WAECO typskylt.JPG
    WAECO typskylt.JPG
    685,8 KB · Visningar: 9
  • HDC 220.jpg
    HDC 220.jpg
    165,2 KB · Visningar: 27
  • 01_RM 4505 AES_före.jpg
    01_RM 4505 AES_före.jpg
    548,8 KB · Visningar: 9

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej igen.

I träskåpet är den gamla kylen monterad direkt ovanpå hjulhuset. Det är så lågt att när skall ha något längst ner i kylen så får man nära nog ligga på knä.

Många tankar och många mätningar senare kom jag fram till att ta bort det gamla TV-skåpet och flytta upp det nya kylet upp mot taket. Därför byggde jag uppifrån och ner.

Det första jag fick göra var att börja demontera det gamla kylet. Det var faktiskt fler anslutningar och krångligare än vad jag trott.
 

Bilagor

  • 03_Styrenhet lossad.JPG
    03_Styrenhet lossad.JPG
    873,4 KB · Visningar: 13
  • 04_Demontering av hyllplan.JPG
    04_Demontering av hyllplan.JPG
    1,2 MB · Visningar: 11
  • 06_Ventilgaller demontering av tätplåt.JPG
    06_Ventilgaller demontering av tätplåt.JPG
    947,6 KB · Visningar: 10
  • 08_Hyllplan lossas.JPG
    08_Hyllplan lossas.JPG
    902,4 KB · Visningar: 10
  • 09_Hyllplan lossas.JPG
    09_Hyllplan lossas.JPG
    917 KB · Visningar: 10
  • 10_Div kablar ifrån TV-skåpet.JPG
    10_Div kablar ifrån TV-skåpet.JPG
    937,3 KB · Visningar: 11

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Forts.

Urmonteringen var lite som sagt lite bökig, men efter punkterna nedan så började kylskåpet lossna.

1. Stängde av gasolen på flaskan och huvudkran.
2. Kopplade ur 220 volt till husbilen.
3. Kopplade ur 12 voltsmatning och D+.
4. Lossade manöverpanelen ovanpå kylen där styrenheten är placerad. Öppnade locket för att komma åt 220 v anslutningarna som är kopplade direkt in i styrenheten.
5. Via det övre ventilationsgallret kom jag åt att skruva loss den tätningsplåt som är monterad mellan kylen och husbilsskåpet.
6. När allt annat var lossat så demonterade jag de skruvar som håller kylen i träskåpet.
7. Kylen är ”pressad” på plats det var rätt trickigt att få ut den. Men det gick bit för bit.
8. Demonterade gångjärn, stopp och dörrar för att göra skåpet mindre och lättare.
9. Husbilens entrédörr saknade ett par cm och jag har läst att man får ta ut kylen via förardörren. Då måste sätet ur, och dörrens brytskydd demonteras.
10. Med hjälp av en bra tumstock kom jag fram till att om jag plockade bort den gummilist som sitter i dörröppningen, vid entrédörren, och låset så skulle det nog gå. Det gjorde det… hade någon mm tillgodo.
 

Bilagor

  • 20_Gasolanslutningen lossas.JPG
    20_Gasolanslutningen lossas.JPG
    1.019,3 KB · Visningar: 8
  • 24_Ytterdörr demonterat lister o lås.JPG
    24_Ytterdörr demonterat lister o lås.JPG
    859,8 KB · Visningar: 9
  • 22_Kylen utlyft.JPG
    22_Kylen utlyft.JPG
    1 MB · Visningar: 11
  • 18_12 V anslutning lossas.JPG
    18_12 V anslutning lossas.JPG
    1,3 MB · Visningar: 11
  • 15_Styrenhet demonterad.JPG
    15_Styrenhet demonterad.JPG
    1 MB · Visningar: 11
  • 14_Styrenhet m 220 V anslutning.JPG
    14_Styrenhet m 220 V anslutning.JPG
    1,2 MB · Visningar: 13
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

och glöm för guds skull inte att plugga den oanvända gasolledningen!! vart med om en bil som brann pga kranen till den borttagna boilern bara var stängd och röret öppet.
Det gick bra till nån som inte visste detta öppnade alla kranarna
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej.

Först tömde jag träskåpet ifrån lister och onödigt kablage.
Det var många kablar i det tidigare TV-skåpet. 2 st 12 volts uttag, ett 220 v, ett 220 v uttag kopplat till invertern och slutligen antennförstärkaren.

Det var rätt mycket jobb med att riva inredningen, flytta uttag, förstärkare och antennkabel. Men sådant här gillar jag att syssla med. Husbilen är ju inte precis ny så därför känns det ok att bygga om vissa delar. Skulle bilen varit ny så skulle jag nog dragit mig för att göra såpass stora ombyggnader...

Antennförstärkaren monterade jag i garderoben tillsammans med en brytare så att jag kan stänga av den när bilen är obebodd. I samma garderob sitter den mast som antennen är monterad på. De blir naturligt att ha dem tillsammans.
220 voltsuttagen flyttade jag till en mer lättåtkomlig plats.

När träskåpet var tömt ljudisolerade jag utrymmet runt det ställe där kompressorn skulle hamna. Bottenplattan på det nya Kylskåpet är inte slät utan där finns metallprofiler och monteringsskruvar mm. Därför limmade jag en tjock ljuddämpningsmatta ifrån Biltema i botten på träskåpet.
När kylen är på plats så sjunker den ner i dämpmattan och tätar så att inte kall luft eller onödigt ljud tränger in i bodelen.

Projektet innebar att jag fick flytta TV:n till en annan plats. Antennkabeln drog jag runt genom garaget och fram till den vägg där den nya TV:n monterades.

Den nya TV:n är en 24" vit Salora ifrån ICA Maxi. Den stora fördelen med denna är att den är platt. Visst alla är platta, men TV:s anslutningar är riktade nedåt eller åt sidan, och inte bakåt som föregångaren. Därför kunde jag montera den direkt och kloss an mot väggen. Extrapris 1500:-

Det är en del kablar som skall anslutas till TV:n. Antennkabel, HDMI till datorn, 12 voltsmatning, USB-förlängningskabel till USB-minne för filmer. Inom parentes sagt så använder vi nästan aldrig den inbyggda DVD:n utan vi använder nästan uteslutande USB-minnen. /Roy
 

Bilagor

  • 25_Skåpet tomt.JPG
    25_Skåpet tomt.JPG
    952,4 KB · Visningar: 14
  • 30_Kablage Diesel o Gasolpanna.JPG
    30_Kablage Diesel o Gasolpanna.JPG
    993,2 KB · Visningar: 8
  • 31_Kablage infräst.JPG
    31_Kablage infräst.JPG
    942,7 KB · Visningar: 8
  • 32_Kablage infräst.JPG
    32_Kablage infräst.JPG
    1,1 MB · Visningar: 5
  • 33_Kablaget skyddat.JPG
    33_Kablaget skyddat.JPG
    1 MB · Visningar: 7
  • 40_Förbereder underskåp.JPG
    40_Förbereder underskåp.JPG
    962,5 KB · Visningar: 8
  • 41_Ljuddämpningsmatta.JPG
    41_Ljuddämpningsmatta.JPG
    1,2 MB · Visningar: 8

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

och glöm för guds skull inte att plugga den oanvända gasolledningen!! vart med om en bil som brann pga kranen till den borttagna boilern bara var stängd och röret öppet.
Det gick bra till nån som inte visste detta öppnade alla kranarna

Tack snälla du.

Den ÄR pluggad, återkommer lite senare med HUR jag "pluggade" den. /Roy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

En bra lärorik trád
Din kyl är i stort sett sama som min fast en liten skillnad
.
Min är pá 140l och drar 75W och din pá 119l och drar 60W.
P.g.a den andra aktuela tráden sá har jag nu täct över solpanelen för att se hur länge den gár utan sol. Torsdag Morgon 13/6 kl 09.30. Nu vet jag exact när kylen inte startar. Kylen är nu full med öl igen

Som du kanske vet kan man programera kylen med en resistor. Med spänningsavslag om hur mánga Volt man vill att kylen skall slá av, för att inte tömma ur batteriet helt. Min har jag satt till 23.8V . Bakom min kyl har jag satt 2 12V fläktar i serie för att blása ut värme dessa har en termostat som ligger runt 25º. Fläktarna drar väldigt lite och sparar flera gánger sin förbrukning.
 

Bilagor

  • cerveza.JPG
    cerveza.JPG
    23 KB · Visningar: 901

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

En bra lärorik trád
Din kyl är i stort sett sama som min fast en liten skillnad
.
Min är pá 140l och drar 75W och din pá 119l och drar 60W.
P.g.a den andra aktuela tráden sá har jag nu täct över solpanelen för att se hur länge den gár utan sol. Torsdag Morgon 13/6 kl 09.30. Nu vet jag exact när kylen inte startar. Kylen är nu full med öl igen

Som du kanske vet kan man programera kylen med en resistor. Med spänningsavslag om hur mánga Volt man vill att kylen skall slá av, för att inte tömma ur batteriet helt. Min har jag satt till 23.8V . Bakom min kyl har jag satt 2 12V fläktar i serie för att blása ut värme dessa har en termostat som ligger runt 25º. Fläktarna drar väldigt lite och sparar flera gánger sin förbrukning.

Hej Juan.

Ang fläkt så sitter det en originalmonterad, bild kommer. Du säger att din kyl är 140 lit? Det ser på bilden ut som den är likadan som mitt? 219 liter inkl frysskåp. Höjden är ca 140 cm.

Angående frånkopplingsspänning så är den fast inställd på 10,4 resp tillslag vid 11,7 volt. (enl manualen) Alt vid 24 v drift 22,8 och 24,2.

Elektronikdelen, den som sköter varvtalet på kompressorn, verkar övervaka matningen så att den inte störs av kortare spänningsfall. Jag har inte upplevt något problem då ex vis Ebersprächern kallstartar. Den drar rätt mycket den första minuten.

Före monteringen provade jag med att driva kylen med ett halvladdat batteri som jag hade ståendes (tomgångsspänning ca 12,2 volt). Kylen startade och gick någon minut innan den stängdes av. Därefter startade den inte förrän jag kopplat laddaren.

Hur länge går kylen utan laddning och hur stor batteribank har du? /Roy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Jo det sitter en fläkt som orginal vid kompressorn, men jag satte 2 till vid gallret sá att ingen varmluft stiger upp bakom. Du kanske har et galler mycket högre än vad jab satte. Mitt galler satte jag strax ávanför kompresorn, dels för elektrisitetens skull.

jag hade problem med tillslaget och efter undersökning fanns det ingen resistor som det stod i manualen. Efter montering sá gick den perfekt.

Jo min är pá 140lL jag köpte det därför att dá kom det en lite större kompresor. Dá var det samma kompressor upp till 120L. sedan en större ifrán 140L. Jag tror att det var frysfacket som det var störst skillnad pá.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej igen.

Under nästa steg förberedde jag träskåpet så att det blev en liten luftspalt på sidorna av kylen. En del av den värme som kompressorn alstrar bortforslas via sidorna på kylen. Hela ytan används som konvektor. Vid kompressordrift blir ytorna ljumma. Även kompressorn utvecklar en del värme.

En varm solig dag då det är 30 grader inne i husbilen får kompressorn jobba under längre intervall för att hålla kylan i frys och kyl. Då kan man svagt ana en viss värme i det övre ventilationsgallret på husbilen. Om man jämför med den tidigare gasdrivna kylen så ångade det av värme när kylen jobbade för fullt. Undrar hur det blir till vintern? Kanske måste jag täcka för ventilationsgallren? Någon som vet?

Ovanpå kompressorn sitter en vattenskål som samlar avfrostat vatten. Då kompressorn blir varm så dunstar vattnet av.

De övre fästena på kylskåpets baksida är fastskruvade med korta skruv (<15 mm) Denna rekommendation hittade jag på Internet. Själva fästet är ett fästelement för byggkonstruktioner (gissa vartifrån? -Biltema...) /Roy
 

Bilagor

  • 50_12 V kompressor.JPG
    50_12 V kompressor.JPG
    1,2 MB · Visningar: 17
  • 51_Elektronisk vartalsregulator.JPG
    51_Elektronisk vartalsregulator.JPG
    1.009,2 KB · Visningar: 13
  • 42_Styrklack för fastsättning av kylen.JPG
    42_Styrklack för fastsättning av kylen.JPG
    824,4 KB · Visningar: 12
  • 43_Provmontering.JPG
    43_Provmontering.JPG
    909,3 KB · Visningar: 11
  • 55_Nedre fäste.JPG
    55_Nedre fäste.JPG
    157,9 KB · Visningar: 12
  • 56_Övre fäste.JPG
    56_Övre fäste.JPG
    957,8 KB · Visningar: 10
  • 57_Övre fäste.JPG
    57_Övre fäste.JPG
    647,2 KB · Visningar: 9

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Jo det sitter en fläkt som orginal vid kompressorn, men jag satte 2 till vid gallret sá att ingen varmluft stiger upp bakom. Du kanske har et galler mycket högre än vad jab satte. Mitt galler satte jag strax ávanför kompresorn, dels för elektrisitetens skull.

jag hade problem med tillslaget och efter undersökning fanns det ingen resistor som det stod i manualen. Efter montering sá gick den perfekt.

Jo min är pá 140lL jag köpte det därför att dá kom det en lite större kompresor. Dá var det samma kompressor upp till 120L. sedan en större ifrán 140L. Jag tror att det var frysfacket som det var störst skillnad pá.

OK, då förstår jag.

Ang ventilationen så har jag ett galler nedanför kompressorn och ett galler någon meter ovanför. Det blir "självdrag" men OM det är tillräckligt skall jag prova i sommar.

Du nämner bara en ventilationsöppning. Har du bara en? Var tar fläktarna då luften ifrån?

Ang temperaturen/storlek på kompressor:
Nyare modeller har nog den större kompressorn, men de termometrar jag haft i frysskåp och kyl visar -18 resp 6 grader. Det är inte i långa intervaller kompressorn är i drift. Det märks dock skillnad då det är 30 grader inomhus. Då jobbar kompressorn i längre intervaller.

Frysen är dock inte lika kall då det är riktigt kallt inne i husbilen. Vid 0 grader i bodelen är det ca -10 grader i frysen. Det är dock sällan vi bor i bilen då det är SÅ kallt.... Utan då slår vi på dieselvärmaren och njuter av livet i husbilen :)

Frysen fungerar sämre i kyla då kyl/frysen drivs av en kompressor. Vet inte hur det är vid gasoldrift? /Roy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Jag ser att även ditt kylskáp saknar motstándet det skall sitta i serie med en av dom tomma stiften, skall se pá tisdag om jag hittar pappret och sá lägger jag in det här. Istället för en resistor sá sätt en potenciometer och ohmmät sá kan du lätt ändra själv.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Jag ser att även ditt kylskáp saknar motstándet det skall sitta i serie med en av dom tomma stiften, skall se pá tisdag om jag hittar pappret och sá lägger jag in det här. Istället för en resistor sá sätt en potenciometer och ohmmät sá kan du lätt ändra själv.


Hej.

I ett av dokumenten som jag har så står det att om man vill ändra på förinställt värde så ansluter man en resistor mellan punkterna C och P. I en tabell står det att man kan använda ett värde på mellan 0 och 220 Kohm.

0 ohm är för att driva kylen på enbart solcellsdrift. Dvs utan batteri. Då arbetar kompressorn mellan 9,6-31,5 volt. Det skulle nog fungera uppe i norr på sommaren då solen aldrig går ner ;) /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej.

De avslutande momenten var att sätta tätningslist i framkant på kylskåpet. En tunn självhäftande skumgummilist som skall minimera drag utifrån.
Att lyfta in kylen ensam krävde sin man. Kylet är lika tungt som det gamla 44 kg. Fastsättningen av skåpet gjorde jag utifrån via de två ventilationsöppningarna.

Den gamla luckan över TV-skåpet vände jag på och byggde en låda med ett mått så att den tog vara på det utrymme som blev över då så-att-säga kylen fått sitt.

Av/påslag av kylskåpet sker med det termostatvred som sitter monterat vid innerbelysningen i kylskåpet. Av en ren tillfällighet upptäckte jag, att trots att kylskåpet var avstängt, så drog det ca 10 mA. Därför monterade jag en huvudbrytare i det närliggande skåpet (kort kabeldragning)
 

Bilagor

  • 59_Monterat och klart.JPG
    59_Monterat och klart.JPG
    947,8 KB · Visningar: 26
  • 63_Huvudbrytare.JPG
    63_Huvudbrytare.JPG
    813,8 KB · Visningar: 15
  • 62_Låda.JPG
    62_Låda.JPG
    954,5 KB · Visningar: 13
  • 61_Låda.JPG
    61_Låda.JPG
    886,6 KB · Visningar: 14
  • 60_Monterat och klart.JPG.JPG
    60_Monterat och klart.JPG.JPG
    815,8 KB · Visningar: 20
  • 58_Övre fäste monterat.JPG
    58_Övre fäste monterat.JPG
    708,2 KB · Visningar: 17

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej.

Alldeles innanför det nedre ventilationsgallret sitter gasolröret till den gamla kylen kvar. Det använde jag till att mata ett yttre gasoluttag för vår Cramer-grill. Därför behövde jag inte plugga igen uttaget utan det kom till nyttig användning istället. Huvudkranen till det gamla kylskåpet är nu till grilluttaget istället.
 

Bilagor

  • 70_Gasoluttag.JPG
    70_Gasoluttag.JPG
    826,1 KB · Visningar: 12
  • 72_Gasoluttag.JPG
    72_Gasoluttag.JPG
    582,1 KB · Visningar: 11

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej.

Allmänna tankar.
Det nya kylskåpet har nu varit i drift, med kylan inställd på 6 grader, i snart 4 veckor. Husbilen står i skugga fram till 12-tiden på dagen. Trots detta så har batteribanken aldrig varit nere på lägre spänning än 12,5 volt.

Helt klart märks det att kompressorn arbetar mer vid hög innetemperatur i husbilen men å andra sidan då det är varmt inne så är solen stark. Då laddar även solpanelerna mer. Vanligen så märks det inte på amperemätaren att kylen är i drift för det tar solcellerna hand om.

Den elektronisk varvtalsreglering gör att kompressorns varvtal anpassas till kylbehovet. Detta märks då kylskåpet varit avstängt och har samma temperatur som i husbilen i övrigt. Då man startar kylskåpet så varvar kompressorn upp till fullvarv =3500 rpm. Detta kan då synas på amperemätaren. När sedan den inställda temperaturen börjar bli uppnådd sänks varvtal och därmed förbrukningen tydligt. Lägsta varvtal är 2000 rpm. En bonus är att det bara tar ca en halvtimma innan rätt temperatur är uppnådd. Den gamla kylen behövde flera timmar innan det blev riktigt kallt.

Kylskåpets maximala omgivningstemperatur anges till 55 grader, jag tror att det ligger på ca 30 grader för en gasolkyl (?)

Det enda som nu förbrukar gasol är spis, varmvatten och grill. Inget av detta behövs när vi rullar, så teoretiskt så kan vi stänga av gasolen helt och hållet vid färd.

Det jag strävat efter att uppnå är följande:
1. Minimera gasolförbrukningen
2. Nästan en fördubbling av kyl/frysutrymmet
3. Ordentlig kyla även vid hög omgivningstemperatur
4. Inga kylproblem vid långa färjetransporter
5. En mer ergonomisk placering
6. Ingen öppen låga på natten

Några egentliga nackdelar har jag inte funnit än. Visst kompressorn hörs vid drift, men den startar mjukt och stör nästan inget. På natten är kylskåpsdörren stängd och då är det lång tid mellan de intervaller då kompressorn arbetar.

Då den gamla kylen startade då det blivit för varmt och lågan tände så knäppte det till rejält i gasolmatningen. DET var störande, kompressorn är som en viskning jämfört detta.

Nu inser jag att jag naturligtvis är ”hemmablind” i mitt projekt. Men det finns åtskilligt som talar för elektriska kylskåp.
Solcellerna har blivit mycket billigare och kompressormatade kylskåp tystare och energisnålare.
Därför ställer jag mig frågan: VARFÖR INTE…. /Roy

Bifogar några bilder på vår grill, lite av misstag fick vi med oss ett pizza-kit på en resa.
Så här gjorde vi: rullade ut degen på den smörade underplåten, la på tomatsås och fyllning. Sedan började vi gräddningen med att förvärma plåten med pizzan ovanpå grillen. Cramers grillar har ju värmeplattor på ovansidan. När brödet började få lite krispighet flyttade vi ner den till grillutrymmet. Tycker nog att bilderna talar sitt eget språk. Gott var det i all fall.
 

Bilagor

  • IMG_7838.JPG
    IMG_7838.JPG
    3,2 MB · Visningar: 7
  • IMG_7839.JPG
    IMG_7839.JPG
    4,3 MB · Visningar: 6
  • IMG_7840.JPG
    IMG_7840.JPG
    3,5 MB · Visningar: 7
  • IMG_7841.JPG
    IMG_7841.JPG
    3,4 MB · Visningar: 6

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt byte till 12 volts kompressormatad kyl/frys

Hej igen.

Nu har vi använt den nya kylen över sommarens resor. Allt sedan jag monterade den nya kylen så har jag inte behövt byta gasolflaska. Den var fylld till knappt 1/3-del i våras och vi har använt husbilen på ett antal resor. Det enda som nu drar gasol är matlagning, grill och varmvatten. Vid tidigare resor räckte en fylld flaska ca 3 veckor. Nu kan vi nog bo i husbilen flera månader på en flaska.

I ett tidigare inlägg konstaterade jag att ljudnivån inte är särskilt störande. Det vi nu upptäckt är att då husbilen är semesterpackad, dvs kylskåpet och frysen välfyllda samt kläder i garderoben och lådan under kylen fylld med skafferivaror så är ljudnivån avsevärt lägre. Kylen hörs inte mycket alls.

Det är så lyxigt med det stora utrymmet. Särskilt uppskattat var det när vi var uppe i NÖ Norge. Dels är det bra att kunna fylla kylen före Norge och dels så är det långt emellan affärerna runt Ryska gränsen och västerut.

Vi fick rätt mycket fisk (som alltid i Norge) och det var bara att rensa, filea och stoppa in i den 40 liter stora frysen.

Allt är dock inte guld som glimmar. När vi började köra efter längre uppehåll så visade det sig att laddningen av batterierna (240 Ah) inte blev mer än ca 10-15 A. Vanligen bara 10 A trots att batterierna behövde laddas. Bara efter lägre körpass blev batterierna fulladdade. Laddningen sker via en CTEK Dual DC/DC laddare.

Strömförbrukningen i husbilen är ju högre nu med kompressorkyl och därför krävs ordentlig laddning. Laddaren skall ge upp till 20 A, vilket den sällan/aldrig gjort. Jag monterade den för ett par år sedan och har tidigare inte funderat över varför.

Nu har jag ändrat inkopplingen av laddaren. Idag har jag direkt 20 A så fort motorn är startad. Numer tar det kanske någon eller ett par timmars körning innan batterierna är fulladdade.

Är det någon som funderar på byte till Kompressorkyl så kan jag bara säga: tveka inte, vi är mycket nöjda. /Roy
 
Toppen