• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

steven.p

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Hej

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Tack på förhand
Börja lufta det hjulet som är längst bort från huvud cylindern

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ett tips från Bosse bildoktorn. Att lägga en kloss eller liknade under bromspedalen när man luftar. Annars finns det en risk att cylindern kan läcka. Packningarna och huvud cylindern har slitits in mot varandra. Bromspedalen är ju normalt aldrig i botten, inte kolven och packningarna heller i cylindern.
Jag har luftat så på min så på min gamla 89:a och på andra sätt.

Det finns andra sätt att lufta bromsarna på, går att söka i forum.

Bosse bildoktorn han kunde han.

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Ett tips från Bosse bildoktorn. Att lägga en kloss eller liknade under bromspedalen när man luftar. Annars finns det en risk att cylindern kan läcka. Packningarna och huvud cylindern har slitits in mot varandra. Bromspedalen är ju normalt aldrig i botten, inte kolven och packningarna heller i cylindern.
Jag har luftat så på min så på min gamla 89:a och på andra sätt.

Det finns andra sätt att lufta bromsarna på, går att söka i forum.

Bosse bildoktorn han kunde han.
Stämmer jag fick byta huvudcylinder på en 740
När jag hade en hjälpsam granne till hjälp
Bromsar blev svampig ?
Bil gick ej i genom besiktningen

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Min favorit är denna något mer unversiellt användbara oljesug
Använder man någon typ av sugande utrustning så behöver man inte avbryta för att toppa upp behållaren med ny olja. Nackdelen är att man lätt får med tjuvluft som kommer in vi luftnippelns gänga och då ser man inte när det är luftfritt i systemet. Detta kan man lösa med gängtape på luftnippeln eller några droppar tjock olja runt densamma.
Hälsningar
Peter

Staffan M

HBK Intresserad
Kommun
Kävlinge
Hej

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand
Hej HansErik,
Personligen så gillar jag inte det verktyget, är enligt mig bara bra när du av någon anledning behöver nödreparera under bilen.
Biltema har ett lite dyrare men mycket bättre verktyg 19-1260, jag skulle ha satsat på det.
När det gäller nipplarna så är det säkert M gänga, utan att veta.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Varför ska du byta..alla.. bromsrör ?
Koncentrera dig på de som inte är godkända på besiktning.
Det är ju inte precis kul väder just nu om du måste jobba utomhus. Det är väl bättre att göra... i så fall.. när det blivit varmare?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Varför ska du byta..alla.. bromsrör ?
Koncentrera dig på de som inte är godkända på besiktning.
Det är ju inte precis kul väder just nu om du måste jobba utomhus. Det är väl bättre att göra... i så fall.. när det blivit varmare?
Tack Toyota och alla andra bra tips och råd.
Ja vädret är ju inte kul nu men till helgen blir ju fem sex grader.
Jag ska börja med att byta bakhjulens rör och se hur lätt det är sen solen skiner kanske och kul att meka.
Man får väl träna lite med den Biltema-verktyget så att man konar så att det inte läcker.

Förresten kan man använda bromsvätskan igen efter luftningen Man ska ju toppa upp och fylla på hela tiden i behållaren? Eller blir vätskan förbrukad smutsig eller någonting

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag ska börja med att byta bakhjulens rör och se hur lätt det är sen solen skiner kanske och kul att meka.
Man får väl träna lite med den Biltema-verktyget så att man konar så att det inte läcker.

Förresten kan man använda bromsvätskan igen efter luftningen Man ska ju toppa upp och fylla på hela tiden i behållaren? Eller blir vätskan förbrukad smutsig eller någonting
Hur länge har bromsvätskan varit i? Själv skulle jag ALDRIG återanvända bromsvätska då den suger åt sig vatten men det är ju jag det.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Innan du börjar försöka byta så kolla att alla luftnipplar går att lossa. Därefter kollar du så alla rörnipplar går att lossa.
Det är väldigt lätt att dra av luftnipplarna. Tar du i lite för mycket känns det som att den släpper men går i själva verket av.
Har du otur får du inte ur den avbrutna stumpen och måste beställa ett nytt ok.
Bromsvätska är billigt, typ 50:- för hela systemet, byt den.

steven.p

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025

Om bromsrören sitter hårt så är det lätt att man slinter med en öppen nyckel, då är det smidigare att helt sonika klippa av röret och sätta dit en sexkantshylsa brukar vara 11 mm eller egentligen 7/16tum

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har ju jobbat/haft på bilverkstad och det är nästan omöjligt att få loss bromsrör. Oftast så sitter nippel och bromsrör fast tillsamamns . Man klipper helt enkelt röret och drar på en 10 eller 13 hylsa direkt på nippeln, då kommer den att lossna.

Biltemas billaga verktyg funkar, de är inte bra men de funkar. Det bästa är att måttbeställa om man inte har bra verktyg. Oftast billigare än att köpa egna "proffsverktyg" Man byter idag inte oftare än max vart 10e år så jobbar man inte med det varför lägga ner mera arbeten än som behövs.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ska du verkligen byta alla rör? Vilket jag tycker verkar vara att ta i. Byt de avsnitt som är dåliga, finns skarvnipplar att använda där det passar. Har använt på mina bilar och det har fungerat under många år. Det är olika sorters skarvnipplar beroende på vilken sorts rör det är. Det gör att man kan kapa där det är friska rör och sparar tid och arbete.
Om du kan hyra en induktionsvärmare är det större chans att få loss luftnings nipplarna hela, kan vara en ide att byta dessa också.
Men är viktigt att det blir tätt i alla skarvar, så är du osäker ta hjälp av någon kunnig.
Men hur som, det tar tid att göra jobbet så ha inte bråttom och låt det ta den tid det tar.

Toppen