• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med vevhusventilation frysning?

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Är det någon som har kunskap om vevhus ventilation, frysning vid ca-25.
Motor Fiat 2,8 ittd -99.
Kanske någon har pejling på detta problem.:confused: /Anders
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Probem med vevhusventilation frysning?

Hej om du använder bilen vinetrtid skaffa dig kylarskydd från Fiat som kommer i stötfångaren, sen bör man montera ett el element på slangen som går till luftrenaren .Köp rörisolering från VVS affären och isolera slangarna.Vill man gör det 100% säkert mot frysning så förlänger man den klena slangen mellan cylinderlocket och expansionkärlet drar fast den med exempelvis buntband mot vevhus slangen
gör en loop runt ventilen i luftrenaren och till slut rörisolering runt.El elementen kan gå sönder utan att
man märker av det därför är en vattenburen "värmare" säkrare och förmånligare!

Mvh Tom
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Probem med vevhusventilation frysning?

Är det så Lasse W? Hade tänkt ställa frågan eftersom vi beställt en bil med den motorn.

Så man behöver inte göra någon åtgärd alls?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Probem med vevhusventilation frysning?

Hej om du använder bilen vinetrtid skaffa dig kylarskydd från Fiat som kommer i stötfångaren, sen bör man montera ett el element på slangen som går till luftrenaren .Köp rörisolering från VVS affären och isolera slangarna.Vill man gör det 100% säkert mot frysning så förlänger man den klena slangen mellan cylinderlocket och expansionkärlet drar fast den med exempelvis buntband mot vevhus slangen
gör en loop runt ventilen i luftrenaren och till slut rörisolering runt.El elementen kan gå sönder utan att
man märker av det därför är en vattenburen "värmare" säkrare och förmånligare!

Mvh Tom

Hej Tom

Kan den innringade elkontakten månne vara en vevhusventilationsvärmare?Slangen sitter under plastkåpan som täcker
spridarna och går vidare till den grova slangen/(röret) som sitter under luftburken.
Bilen är en -06 2,3 JTD

imgp9941.jpg
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Problem med vevhusventilation frysning?

Tack tack!

Misstänkte det,bara att isolera lite bättre.
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Problem med vevhusventilation frysning?

Hej !
Som nybliven husbilsägare och som insett att vi inte har förvärmning på vevhusventilationen så undrar jag var man kan hitta "kylarskyddet" till Fiat?
Jag har pratat med Fiat och dom har inget originalskydd till kylaren att köpa.

Förvärmingselementet (hel utbytesslang) går tydligen att få tagit i på Fiat dom skulle återkomma om pris och leveranstid.

Men om någon vet var man kan köpa "kylarskyddet" så vore jag tacksamm, jag hoppas att med det så blir det varmare i förarhytten under färd vintertid.

/ Tommy L
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Problem med vevhusventilation frysning?

Hej !
Man tackar, nu har vi en -98 så dom ska se lite annorlunda ut, men nu har jag någonstans att börja leta. :)

/ Tommy L
 
Toppen