• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med vattenpumpen

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Vi har problem med ett litet läckage i vår vattenpump. Det finns troligtvis en läcka vid skruven eller så är det möjligen en packning. Vad gör vi? Eller var kan vi köpa eller laga denna. Befinner oss just nu i Portugal i en stad som heter Estarreja som ligger mellan Porto och Lissabon.
Så här ser det ut.
DSCN1012.JPG
DSCN1015.JPG
Tacksam för hjälp.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Problem med vattenpumpen

I delningen vid läckan är den troligtvis avtätad med en packning eller o-ring. Ett sätt är att ta isär pumpen där den "läckande " skruven sitter. Torka torrt & rent (även packning/o-ring) för att sedan lägga på silikon eller annat icke vattenlösligt tätningsmedel & sedan skruva ihop. Det kan ju vara så att det är själva pumphuset som spruckit. Om så är fallet kan en tätning enligt ovan temporärt hjälpa tills du reparerat eller bytt ut pumpen.

Bennie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja enklast är nog att skruva itur pumpen och titta var och varför det läcker.
Men jag tycker att det ser ut som vattnet kommer ut runt skruvskallen. Har du känt på, och försökt om det går att bara dra åt skruven lite där det läcker.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53013

Guest

Tjena !
Hur har det gått med vattenpumpen?
Själv gjorde jag en dålig utblåsning för 3 år sedan vilket resulterade i en ny pump då Nibo i Bollnäs sa att det finns inte delar att köpa till den pumpen
Här på Lövskär har vi sol och 0.6 gr varmt. Frost i natt.
Anders

F

F.d. 58882

Guest

Om pumphuset är sprucket & behöver bytas så finns det på www.Hiltmanns.se
Pumphus med brytare
Artikel nr: VP04-94-231-24

Beskrivning: Pumphus med brytarsats för SHURflopumpar, 15 - 30 PSI = 2,4 bar, för Trail King 7 och Trail King 10, art.nr. VP01-204-113/423, art.nr. VP01-403-143/443, art.nr. VP01-473-143/443
Typnummer: 94-231-24
KatID: V105

Bilagor

• VP04-94-231-24.jpg
    VP04-94-231-24.jpg
    7,2 KB · Visningar: 292
Toppen