• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Problem med Reich E-box (Burstner)

F

F.d. 54967

Guest
Hej!

Nu har vi fått stora problem med vår Reich E-box elektrobox/laddare av äldre modell - den med intilliggande laddare.

För någon vecka sedan - efter att ha bytt till nytt (fungerande) batteri - kom efter ett tag vår digitala kontrollpanel att börja varna för "E-box overload" och börjar en stund efter man slagit på att pipa/larma. Rent konkret innebär detta att vi inte har någon ström i bilen - med eller utan 230 V. Enda gången vi kan använda ström i bodelen är när bilen är igång...

Vi har testat byta batteri - Ingen hjälp. Har testat alla säkringar inkl 50A +2A vid batteri - Ingen lösning. Har testat avlägsna förbrukare (kontakter) en efter en på boxen - ingen lösning...

Är det någon som har en aning vad problemet/lösningen kan vara?

OBS! Många har problem/meddelande om "Overheat" - men detta är "overload"

Husbil: Burstner T715, renaultchassie - 2007.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Denna ebox är en sorglig historia. Den brukar vara försedd med kylfläkt som havererar och sedan dröjer det inte länge förrän boxen slutar fungera. Jag löste det med att koppla bort boxen och ansluta generator och batterier till en dc/dc box t ex ctec. Använder eboxen som förbrukningsfördelare med säkringar.
 
F

F.d. 54967

Guest
Ja, kanske så - men i detta fall verkar vi ha laddström från laddaren som på denna "plus" modell är separat... Den ser ut att ladda batteriet. Vi har aldrig fått "overheat" heller. Bara "overload" - vilket i instruktionsboken bara inträffar om man belastar den med mer än 50ah...
Men hur vi än tar bort förbrukare så larmar den samma... verkar inte finnas någon "reset" heller.
Man anar ju att någonting i boxen , någon krets eller nåt, helt enkelt gått sönder och det blir felsignal i vilket fall?
 
F

F.d. 54967

Guest
Ingen som har några fler ideer? Vi har grundligt undersökt uppsättningen och finner att:
Om vi på batteriet kopplar bort kabeln som går till den plinten på ebox så slutar den larma. MEN - den visar att vi förbrukar 32 ah - vilket är väldigt konstigt? Vi har alltså tagit bort all matning till förbrukarna, men den visar förbrukning ändå. Som ni kanske vet har ju panelen och boxen egen matningskabel från batteri, så vi har inte slagit av boxen/panelen. Vi har också testat att koppla bort enskilda/alla förbrukare på boxen, men förbrukningen står fast väldigt hög... Dessutom visar panelen att bilbatteriet har ca 24-25 volt, vilket är fel...

Vi börjar tro att eboxen "brunnit" - att något hänt på kretsar eller elektroniskt och att den är skrot... Har vi fel...
Och - har någon koll på hur vi kan byta ut den - Var får man tag på ebox Plus ny7begad. Eller kan man konvertera till nyare/annan ebox?
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Caravanservices i England reparerade dessa boxar tidigare. Slutade med det, eftersom de ansåg boxen underdimensionerad. Kanske de kan lämna något tips om åtgärd.
Sjöbo bildemontering kanske kan ha en box, eftersom de skrotar husbilar.
 

maxi95

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
8614
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har ett tips på vem som kan fixa detta.
Instek As. En norsk firma med kontor i Karlstad.
Hjem
Talade med George Raaijen på en husbilsmässa för något år sen angående min e-box i min Burstner.
 

Lennart 123

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
36898
Medlemskap
2024
Denna ebox är en sorglig historia. Den brukar vara försedd med kylfläkt som havererar och sedan dröjer det inte länge förrän boxen slutar fungera. Jag löste det med att koppla bort boxen och ansluta generator och batterier till en dc/dc box t ex ctec. Använder eboxen som förbrukningsfördelare med säkringar.
Hej
Har du möjlighet till beskrivning hur du kopplade?
Har ej problem med ebox än men…..
Med vänlig hälsning, Lennart
 
Toppen