• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med POI-husbilsplatserna

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Tack för ännu fler inlägg som beskriver hur det ska fungera. Jag blev ombedd all lägga in följande: "Vi blir inte klok på detta. Min GPS hittar GPI-filen när den ligger på samma ställe som Kaehne4363 visar och ställplatserna med tillhörande text och bilder syns på "Egna POIs". Men ikonerna syns fortfarande inte på "huvudkartan". Kan någon beskriva om det går att slå av och på visningen av HBK-ikonerna med någon inställning i GPS'en, och att det kan vara det vi missat? I min kompis GPS behövde han t.ex klicka i att visa "Platser längre fram" för att ikonerna ska synas, men det hjälper inte på min GPS. GPS'en är för övrigt omstartad massor med gånger. Dels efter tester med att flytta filen och dels efter ändringar av inställningar."
Du måste slå på "Egna kartor" i garmin dom hittar du i "Inställningar ---> Kartvisning ---> Kartlager

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Tack för ännu fler inlägg som beskriver hur det ska fungera. Jag blev ombedd all lägga in följande: "Vi blir inte klok på detta. Min GPS hittar GPI-filen när den ligger på samma ställe som Kaehne4363 visar och ställplatserna med tillhörande text och bilder syns på "Egna POIs". Men ikonerna syns fortfarande inte på "huvudkartan". Kan någon beskriva om det går att slå av och på visningen av HBK-ikonerna med någon inställning i GPS'en, och att det kan vara det vi missat? I min kompis GPS behövde han t.ex klicka i att visa "Platser längre fram" för att ikonerna ska synas, men det hjälper inte på min GPS. GPS'en är för övrigt omstartad massor med gånger. Dels efter tester med att flytta filen och dels efter ändringar av inställningar."
Är din GPS en Campermodell är det ett antal POI-filer förinstallerade. Om du då läser i Husbilsklubbens POI-fil är det stor risk att det finns flera POI på samma position och då är det förmodligen så att ingen visas på kartan.
Läs igenom dokumentet i inlägg 13 som visar att jag väljer vilken POI-fil som skall användas. Förhoppningsvis ser du då ikonerna när du trycker på kartknappen.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Ja, det är en Garmin Camper 1095 med förinstallerade Campercontact (som syns "högt"), TrailerPark (som syns på 500m) och ACSI (som syns först nere på 120m = oanvändbart). Husbilsplatser POI är fortfarande osynliga på kartan. Jag förmedlar alla era svar till dem som hjälper mig med detta. Tack

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Ja, det är en Garmin Camper 1095 med förinstallerade Campercontact (som syns "högt"), TrailerPark (som syns på 500m) och ACSI (som syns först nere på 120m = oanvändbart). Husbilsplatser POI är fortfarande osynliga på kartan. Jag förmedlar alla era svar till dem som hjälper mig med detta. Tack
Men har du då gjort som jag beskrev i dokumentet på inlägg 13. Har du efter att du valt "Egna POI" blädddrat fram till Husbilsklubbens fil Ställplats och valt den och därefter tryckt på kartknappen så att kartan visas?

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Men har du då gjort som jag beskrev i dokumentet på inlägg 13. Har du efter att du valt "Egna POI" blädddrat fram till Husbilsklubbens fil Ställplats och valt den och därefter tryckt på kartknappen så att kartan visas?
Den "Knappen" finns inte på Camper 1095

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du tror inte att det vore enklare för alla om din medhjälpare kommunicerade här i ditt namn med navigatorn framför sig? :)

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Som JariT skriver, så findes ikke den knap på Camper 895 heller, men der åbnes et kort så man kan se pladser, der h or man er lige nu, og man kan flytte på kortet, og derefter søge på ny med de pladser som er på det kortsnit. Det kan bruges til planlægning.

Man kan tænde og slukke for visning af forskellige POI typer for visning mens man kører. Det er for eksempel Campercontact, ACSI med mere, men der kan ikke tændes vor visning af egne POI, såsom HBK

Men hele øvelsen går jo på at få ikonerne vist på kortet mens man kører, og det kan ikke lade sig gøre.

Så jeg kigger på på Camperkontacts ikoner og hvis placering er interessant for mig, så holder jeg ind til siden og søger på HBK pladserne for yderligere oplysninger.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Det blev lite hit och dit i kommunikationen när först den lokala auktoriserade Garmin återförsäljaren försökte installera dessa POI, sedan en bekant som brukar kunna hantera sådan här saker och så tillbaka med GPS’en till Åf som la ner mycket tid och engagemang på att få det att fungera - bägge med GPS’n framför sig när dom försökte lösa problemet. Det är bara jag själv, som vanlig enkel användare, som suttit ”vid sidan av” och försökt förmedla frågor och svar på bästa sätt. Hade säkert kunnat hanteras smidigare men jag tycker ändå det flutit på bra och snabbt. Jag har även bett Garminsupporten om hjälp men de har ännu inte återkommit med svar om hur detta problem kan lösas. Jag är tacksam över alla inkomna svar men problemet kvarstår så i samråd med Åf fick jag idag lämna tillbaka GPS’n eftersom vi är på på väg att åka söderut. Så vi får tillvidare klara oss med våran 3 år gamla fast installerade Kenwood/Garmin GPS och hämta adresser och koordinater på andra sätt och knappa in dessa resmål manuellt ett i sänder allteftersom utmed färdvägen.
Jag lämnar frågan (tråden) öppen om det inkommer någon ny information från något håll som löser problemet.
I så fall gör jag kanske ett nytt försök med en annan Garmin Camper :=) Tack, mvh J-Sixten

Ps En Tom-Tom GO Camper Max är inte aktuell eftersom det i detta forum tidigare klargjorts att egna POI inte går att installera på dessa nya TomTom GPS’er.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag återkommer också med resultat av min, som alltså inte är en camper men heter DriveSmart 76 EU MT-S.
Den verkar inte heller vilja visa ikoner vartefter man åker men orkar ev. visa upp en när man väl står stilla på platsen.
Jag har två äldre som sagt och de har utan problem väglett mig i förväg till platser i listan, och om jag stått still och "lekt" med GPS'en så har platser dykt upp på kartan överallt, som man kunnat klicka på för att se bilder m.m. och sedan trycka på kör hit m.m.
Funkar alltså inte så med den nya fast jag gjort som jag brukar, plus ett flertal åtgärder utöver det. Montro om GARMIN har någon snålvariant av programvaran som inte funkar lika ens som de äldre GPS'erna jag har. Skrotvarning finns under vintern om den fortsätter att vägra.
Dessutom så är det stela tråkiga varianter på de olika kartvarianterna man kan välja, och väldigt färglösa och alla är väldigt lika bara lite olika färg på vägarna som visas, men det kan ju vara någon ny idé om naket/rent utseende. Men de större avfarterna dyker upp med "fotobild" så kapacitet för för fin färg på kartorna finns.
Men om man lyckas tala om vart man vill med vanlig sökning på GPS'en så funkar vägledningen utan kritik, och om man går in i listan på våra platser och klickar på kör hit så funkar det, men lite segt att hitta platser i närheten när de inte syns på kartan om man kollar utefter vägen man kör på.

Återkommer, M.v.h. JANKRO.

Toppen