• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med ladding/förbruknin av bodelsbatterier

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025
Jag har 2 st 110Ah batterier i bodelen. Då jag laddar dessa får jag aldrig upp spänningen till mer än ca. 12.8 V. Redan efter mindre än ett dygn har spänningen sjunkit ner till ca 12.2 V. Jag har då inte använt några strömförbrukand apparater utan i stort bara lyse (LED lampor). Jag misstänker att bilens laddare inte klarar av att ladda båda dessa batterier. Behöver hjälp och goda råd med kunskap på området. Det är en CB-516 laddare i bilen. Den har följande specifikationer.
INPUT TECHNICAL DATA
Nominal voltage 230Va.c. 10% ±
Frequency 50 Hz
Maximum power 250 W
Protection fuse ref. F2 2A (glass 5x20)
Security switch 230Va.c. luminous

OUTPUT TECHNICAL DATA
Maximum voltage 14,3 Vd.c. (Pb-Gel) - 14,1Vd.c. (Pb-Acido)
Maintenance voltage 13,8 Vd.c. (Pb-Gel) - 13,5Vd.c. (Pb-Acido)
Maximum output current 16A
Charge line IUoU
Short circuit and inversion polarity protected ref. F1 25A (car type)
Thermal protection Yes
Net presence signalling (S) 12Vd.c. ; 50 mA

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Problem med ladding/förbruknin av bodelsbatterier

Då jag mätte spänningen efter 3 dagar visade de 12.7 V. Då hade de alltså varit frånkopplade hela tiden. Ska plock ur dom ur bilen och kolla up dom närmare!
/Lennart

Så långt låter det ju toppen, om båda ligger på 12,7V

På med last och se vad det ger :)

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Jag har nu haft mina batterier under test några dagar. Har använt mig av en H7 lampa på 55 W som belastning. Batterierna har varit inkopplade ca. 3 timmar varje dag. 3 dagar. Det gör att de har dragit ca. 41A. Spänningen i batterierna har då sjunkit från 12,65 V till 10,25 V (batteri 1) 12,75 V till 11,95 V (Batteri 2). Vad säger "expertisen om denna ovetenskapliga undersökning? Bifogar ett Excelark med mina siffror.
Hälsningar
Lennart

Bilagor

• Batteritest.xlsx
    10,9 KB · Visningar: 42

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag anser att batteri 1 är slut.
Batteri 2 är användbart om man inte har allt för höga krav, men... sätt inte dit ett nytt batteri med batteri 2.

Roligt att du gjort en seriös test av dina batterier!! :)

Toppen