• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med ladding/förbruknin av bodelsbatterier

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025
Jag har 2 st 110Ah batterier i bodelen. Då jag laddar dessa får jag aldrig upp spänningen till mer än ca. 12.8 V. Redan efter mindre än ett dygn har spänningen sjunkit ner till ca 12.2 V. Jag har då inte använt några strömförbrukand apparater utan i stort bara lyse (LED lampor). Jag misstänker att bilens laddare inte klarar av att ladda båda dessa batterier. Behöver hjälp och goda råd med kunskap på området. Det är en CB-516 laddare i bilen. Den har följande specifikationer.
INPUT TECHNICAL DATA
Nominal voltage 230Va.c. 10% ±
Frequency 50 Hz
Maximum power 250 W
Protection fuse ref. F2 2A (glass 5x20)
Security switch 230Va.c. luminous

OUTPUT TECHNICAL DATA
Maximum voltage 14,3 Vd.c. (Pb-Gel) - 14,1Vd.c. (Pb-Acido)
Maintenance voltage 13,8 Vd.c. (Pb-Gel) - 13,5Vd.c. (Pb-Acido)
Maximum output current 16A
Charge line IUoU
Short circuit and inversion polarity protected ref. F1 25A (car type)
Thermal protection Yes
Net presence signalling (S) 12Vd.c. ; 50 mA

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Problem med ladding/förbruknin av bodelsbatterier

Såhär hade jag gått tillväga:
Är det rätt kabelarea mellan "laddare - batteri - förbrukare"?
Är alla anslutningar ordentligt fastsatta?
Mät spänningen med eget instrument över batteripolerna "före - under - efter" laddning.
Det kan ju vara fel på det inbyggda instrumentet, laddaren, laddregulatorn och/eller batteriet

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Batterierna är 4 år. Men det har varit problem mer eller mindre hela tiden.
Mäter jag spänningen direkt på batteriet så visar det samma som bilens dvs 12.8 V efter laddning. Jag misstänker att jag får samma resultat efter 1 dygn om jag mäter på batteriet som på bilens mätare dvs. 12.2V.
Nu i helgen gick det till sin ytterlighet. Då vi vaknade på söndag morgon hade elen slagit ifrån helt. Visade då 11.2 V. Detta efter att ha stått sedan fredag em.
/Lennart

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Ja, min solpanel på 5A klarar det under 7-8 månader på året.

Om det nu är två batterier av samma typ ska det fungera. Hur var det med anslutningar och jordningen?

Senast ändrad:
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Jag har gjort en del kompletterande mätningar.
I kväll visar bilens mätare 12.2 V och med mätinstrument direkt på batterierna 12.4 V. Detta efter hemfärden från Kräftfesten i Karlstad igår.
Då jag startar bilen visar bilens mätare 13.4V och direkt på batterierna 13.6 V laddar me 13A.
Jag kopplar in 230 V till bilen. Då blir värdena 13.6 V på bilens mätare och 13.6 V direkt på batterierna laddar med 11.5 A.
Bilbatteriet visar 14.2 V
Jag ska nu låta bilen stå på laddning i 48 timmar.

TeknikLasse: Ditt förslag var intressant. Ska testa det också senare.

Jag återkommer!
/Lennart

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag är ganska säker på Lasses teori är den rätta, vi var utför precis samma sak tidigt i våras, att bodelsbatterierna tackade för sig.
Full kapacitet på kvällen och jag vaknade av att det var kallt vid halv tre, och då var elen avslagen.
Laddade upp fullt och testade med en belastningsprovare, och det var ingen kraft i något av batterierna (det ena var lite bättre) har 2x110 ah.

Köpte 2 nya på Biltema, och sedan funkar allt som det ska.

De gamla batterierna var ca 6 år?

Lycka till.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Att använda flera batterier är många gånger att problem, om en cell i ena batteriet går sönder blir det andra lidande.

Om man har plats skulle jag säga att det är bättre med ett som är större.

Vill man ta fram plånboken tror jag på Litium:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, bara lite kompl. uppgifter.

Du undrade om din laddare räcker till. Den ligger faktiskt i underkant för batteribanken.
Den är specad för en batteribank mellan 60 och max 200 A/h så den räcker inte riktigt till. Men det kan ändå inte vara huvudproblemet.
Kan du ha spänningsfall i kablar eller kopplingar för du borde i alla fall vara en bit över 14V vid full laddning både från laddaren och generatorn.
Du skriver att du har 13,6V på bobatterierna vid generatorladdning, är det då du har 14,2V på bilens batteri? För i så fall fattas det 0,6 V vid bobatterierna, vilket betyder för mycket spänningsfall.

Mät spänningsskillnaden mellan bilbatteri/generator och bobatterier när generatorn laddar.

Mät spänningsskillnaden mellan bobatterier och batteriladdaren när bilen är avstängd och inkopplad på 230V. ( Ev. kan man mäta intill laddaren med "nålar" som man sticker genom kabelisoleringen.)

Vad skillnaden får vara är svårt att säga, men helst skall nog skillnaden mellan bilbatteriet/generatorn och bobatterierna eller laddaren och bobatterierna i båda fallen helst inte vara mer än 0,2 kanske 0,3 Volt, för lite spänningsfall brukar alltid finnas.

Men som står ovan så verkar det ändå vara något fel, för även om batterierna inte kan bli fulladdade så borde de kanske inte säcka ihop så snabbt. Men de kan inte alls bli fulladdade med en spänning på runt 13,5V.

Det står ju på laddaren att den skall ge 14,3V/14,1V laddspänning och 13,8V/13,5V underhållsspänning, och det ligger du ju under med marginal, Kanske din laddspänning inte ens når upp till underhållsspänningen.

Lycka till. JANKRO.

Ps. använd inte en belastningsprovare av kortslutningsmodell på annat än startbatterier.
Bo och fritidsbatterier som skall ge lite ström under lång tid får dödschocker vid strömrusningen som blir vid mätningen, och är anpassad till startbatteriers konstruktion, att under kort tid ge massor (när startmororn snurrar). P.g.av det så är det troligt att mätvärdet inte blir så högt som bo/fritids batteriet kan prestera vid lägre uttag.

Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Att använda flera batterier är många gånger att problem, om en cell i ena batteriet går sönder blir det andra lidande.

Om man har plats skulle jag säga att det är bättre med ett som är större.

Vill man ta fram plånboken tror jag på Litium:)
Kan man ha ladare anpassad för blybatteri till litium battari?

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Jeg har også brukt denne CB laderen i husbilen, fikk den gratis montert som hurtighjelp ved en reklamasjon og nødhjelp. Jeg opplevde akkurat det samme, batterier uten ork og kondisjon.
Den er ikke god nok.
Den gir aldri nok spenning slik at batteriet blir "toppet og trimmet". Batteri med denne lader vil garantert bli ødelagt over litt tid.

Jeg fikk montert en Nordelletronica 186 300W. Den gir opptil 14,4/14,7 og vedlikeholdslading på 13,8. Den server to Sønnak/Exxide fritidsbatterier på tilsammen 230Ah. Den kan enkelt programmeres om til forskjellige ladesykluser. Og den gir nok spenning.

Kanskje kan den redde dine batterier...

F

F.d. 50078

Guest

Hadde samma problem! Bytte batteri,problemet borta!Har samma bil som du.Batterierna var knappt 4år agm.

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Dagens rapport: Bilen har nu stått på laddning i två dygn och då får jag dessa resultat. Bilens mätare visar 13.8 V, med mätinstrument direkt på batterierna 13.9 V. Då jag kopplar bort 230V blir värdena 13.1 V resp 13.2 V. Jag har nu kopplat bort batterierna och ska låta dom stå några dagar och se vad de ger för värden. Jag återkommer.
/Lennart

Toppen