Sv: Problem med kyl/frys
Hejsan, lite svårt att svara på faktiskt.
Det är mer effekt på gasol än el och 12V. Men om det vore fel på skåpet så borde det knappt bli kallt på gasol heller. Hur kallt är någorlunda på gasol?
Har man, eller lånar en tångamp.mätare så kan man kolla hur mycket ström det drar på 230V respektive 12V.
Det som jag funderar på, lite beroende på utförande och årsmodell är.....gasolen har ju en egen termostat. Elen har en annan termostat, montro om den bråkar så elen inte slår till.
12V är lite luddigare, vet ej om det kan vara kopplat genom kontakter i samma termostat som 230V och därför förklara felet, men ofta så har 12V så låg effekt att den är kopplad direkt, utan termostat.
Om det inte blir kallt på 12V heller så får man forska lite hur det är kopplat.
Men hur lång tid har det varit inkopplat på 12V. Eftersom det är låg effekt så tar det väldigt lång tid att kyla ner det med 12V om man börjar från rumstemperatur. 12V är mera till för att underhålls-kyla ett skåp som redan är kallt.
Kolla termostat/termostater.
Beroende på modell. Kopplas el in ända tram till skåpet av kontrollpanelen. Mät så det finns 230V framme vid värmepatronen.
Mät om det kommer fram 12V till skåpet/värmepatronen när bilen är igång.
Och enklast är att se med en tångamp.mätare om det drar ström när 230V resp. 12V är anslutet. Kanske 15A på 12V, och kanske uppåt 2A på 230V.
Lycka till. JANKRO.