• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med gasolkopplingar Hymer

SloWalter

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
38625
Medlemskap
2024
Hej på er!
Vi håller på att renovera en Hymer från 91.
Vi har tagit bort originalspisen och ska koppla in en ny gashäll men får inte ihop dom gamla delarna med dom nya.
Vi har fått en utvändig slangsockel på 3/8" som ska gängas i med gamla muttern som sitter på ett 8mm kopparrör. Se bild 1–2
IMG_20240702_162854.jpgIMG_20240703_170521.jpg

Till en början går slangsockeln på men sen blir den sne och gängas ur muttern på gasolröret. Är det så enkelt att det är fel storlek på slangsockeln? Har ni möjligtvis några tips på detta?

Vi har liknande problem med avstängingsventilen under diskhon, där ska vi sätta en stoppmutter då vi inte längre har ett gasolkylskåp. Muttern där är också 3/8" och blir sned och gängar ur (se bild nedan) Det är alltså samma problem som ovan.

IMG_20240702_162959.jpgIMG_20240703_170524.jpg

Tanken är att vi ska koppla in en gasolslang mellan kopparröret och röret på den nya gasolhällen, se bild nedan på hällen samt tänkt koppling till den.
IMG_20240703_170505.jpg

Hur får vi till detta på ett bra sätt? Vi har övervägt att kapa bort den gamla muttern samt fästet på kopparröret för att stoppa på en likadan koppling som just nu sitter på gasolhällen, är det möjligt? Är det helt enkelt fel mått eller är det någonting vi missar?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.553
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej på er!
Vi håller på att renovera en Hymer från 91.
Vi har tagit bort originalspisen och ska koppla in en ny gashäll men får inte ihop dom gamla delarna med dom nya.
Vi har fått en utvändig slangsockel på 3/8" som ska gängas i med gamla muttern som sitter på ett 8mm kopparrör. Se bild 1–2
Visa bilaga 234699Visa bilaga 234700

Till en början går slangsockeln på men sen blir den sne och gängas ur muttern på gasolröret. Är det så enkelt att det är fel storlek på slangsockeln? Har ni möjligtvis några tips på detta?

Vi har liknande problem med avstängingsventilen under diskhon, där ska vi sätta en stoppmutter då vi inte längre har ett gasolkylskåp. Muttern där är också 3/8" och blir sned och gängar ur (se bild nedan) Det är alltså samma problem som ovan.

Visa bilaga 234701Visa bilaga 234702

Tanken är att vi ska koppla in en gasolslang mellan kopparröret och röret på den nya gasolhällen, se bild nedan på hällen samt tänkt koppling till den.
Visa bilaga 234703

Hur får vi till detta på ett bra sätt? Vi har övervägt att kapa bort den gamla muttern samt fästet på kopparröret för att stoppa på en likadan koppling som just nu sitter på gasolhällen, är det möjligt? Är det helt enkelt fel mått eller är det någonting vi missar?
Hör med Fogas

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.832
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett problem uppkommer och som ni missat som ni ställer en fråga om, och det är att man skall egentligen inte ha slangar alls vid inkopplinga av "fasta" gasolbrännare som spisel, kylskåp, värme och varmvattenberedare m.m.
Fasta rör och klämkopplingar, ev. även med lite tätningsmedel skall det egentligen vara, och ett ställe som man lätt kan skruva samman och lossa vid montering och demontering.
Kanske beror mycket på att gömda slangar lätt glöms bort fast de har begränsat tidsgodkännande, men så är det egentligen, och bör nog göras på det viset.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.205
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, ett problem uppkommer och som ni missat som ni ställer en fråga om, och det är att man skall egentligen inte ha slangar alls vid inkopplinga av "fasta" gasolbrännare som spisel, kylskåp, värme och varmvattenberedare m.m.
Fasta rör och klämkopplingar, ev. även med lite tätningsmedel skall det egentligen vara, och ett ställe som man lätt kan skruva samman och lossa vid montering och demontering.
Kanske beror mycket på att gömda slangar lätt glöms bort fast de har begränsat tidsgodkännande, men så är det egentligen, och bör nog göras på det viset.

M. mycket v.h. JANKRO.
Jag skulle nog vilja säga att det skall monteras så?!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.832
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej på er!
Vi håller på att renovera en Hymer från 91.
Vi har tagit bort originalspisen och ska koppla in en ny gashäll men får inte ihop dom gamla delarna med dom nya.
Vi har fått en utvändig slangsockel på 3/8" som ska gängas i med gamla muttern som sitter på ett 8mm kopparrör. Se bild 1–2


Till en början går slangsockeln på men sen blir den sne och gängas ur muttern på gasolröret. Är det så enkelt att det är fel storlek på slangsockeln? Har ni möjligtvis några tips på detta?

Vi har liknande problem med avstängingsventilen under diskhon, där ska vi sätta en stoppmutter då vi inte längre har ett gasolkylskåp. Muttern där är också 3/8" och blir sned och gängar ur (se bild nedan) Det är alltså samma problem som ovan.
Hej, som svar på din fråga om gängor som går snett så är det så att det är sällan eller aldrig samma gänga på klämmuttrar och saker som är till olika kopplingar även om måtten är rätt lika.
Rörgängor som det är på slangnippeln är det med säkerhet aldrig på muttrar till klämkopplingar.... just för att man aldrig skall kunna förena olika kopplingar som inte hör ihop och inte heller är gjorda för att täta i varandra.
Skall man montera ex. en slangkoppling på ett rör (som man alltså inte skall göra i en fast installation) så kapar man av röret och köper en slangkoppling med en klämkoppling som passar på röret, eller en klämkoppling med en rörgänga i andra änden.
20240707_015355.jpg
Men i detta fallet så köper man skarvar med klämkopplingar på båda sidor och skarvar i med fasta rör som dessutom skall klammras fast så de inte vibrerar när bilen hoppar och skakar.
Allt för egna säkerheten, och inte minst för om man senare säljer bilen vidare.

20240707_015433.jpg

M.v.h. JANKRO.

Ps. Och skall man täppa till en koppling som inte skall användas mer på ett säkert sätt så köper man en plugg som monteras i stället för röret med hjälp av klämmuttern.
20240707_083655.jpg
Och skall man skära av rör så skall man inte såga med bågfil så man får spån inne i rören som kan ställa till elände, utan man använder en liiiten röravskärare till små rör.
20240707_084549.jpg
 
Senast ändrad:

SloWalter

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
38625
Medlemskap
2024
Hej, som svar på din fråga om gängor som går snett så är det så att det är sällan eller aldrig samma gänga på klämmuttrar och saker som är till olika kopplingar även om måtten är rätt lika.
Rörgängor som det är på slangnippeln är det med säkerhet aldrig på muttrar till klämkopplingar.... just för att man aldrig skall kunna förena olika kopplingar som inte hör ihop och inte heller är gjorda för att täta i varandra.
Skall man montera ex. en slangkoppling på ett rör (som man alltså inte skall göra i en fast installation) så kapar man av röret och köper en slangkoppling med en klämkoppling som passar på röret, eller en klämkoppling med en rörgänga i andra änden.
Visa bilaga 234743
Men i detta fallet så köper man skarvar med klämkopplingar på båda sidor och skarvar i med fasta rör som dessutom skall klammras fast så de inte vibrerar när bilen hoppar och skakar.
Allt för egna säkerheten, och inte minst för om man senare säljer bilen vidare.

Visa bilaga 234744

M.v.h. JANKRO.

Ps. Och skall man täppa till en koppling som inte skall användas mer på ett säkert sätt så köper man en plugg som monteras i stället för röret med hjälp av klämmuttern.
Visa bilaga 234746
Och skall man skära av rör så skall man inte såga med bågfil så man får spån inne i rören som kan ställa till elände, utan man använder en liiiten röravskärare till små rör.
Visa bilaga 234747

Tack så mycket för svaret/svaren. Det uppskattas!
Vi ska installera med rör och kör givetvis en gasolbesiktning innan vi börjar testa.

Ha det fint!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
...kör givetvis en gasolbesiktning...
Hoppas du inte menar en sådan "kontroll" som bilprovningsföretagen gör.

Efter en reparation eller om-/tillbyggnad skall alltid en provtryckning göras – lämpligen av en seriös husvagns-/husbilsreparatör.

Pålle

PS
Det finns tre typer av gasolkontroller:
1. Läckagest, som du själv bör göra i samband med varje flaskbyte. (Det är också ett sådant test bilprovningsföretagen tar hutlöst betalt för.) Detta test görs vid anläggningens drifttryck.
2. Täthetskontroll är det som husvagns- och husbilsverkstäderna (förhoppningsvis) gör vid den årliga servicen. Görs med ca 3x drifttrycket.
3. Provtryckning, som görs vid nyproduktion, reparation och montering av nya apparater. Görs med ett ännu högre tryck än vid täthetskontrollen.
DS
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
När man provtrycker ska man göra det med tre gånger arbetstrycket i tio minuter. Våra system arbetar med 30mbar, alltså ska man provtrycka med 90 mbar. Anledningen att man provtrycker med så högt tryck är om reduceringsventilen går sönder måste systemet stå pall för trycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När man provtrycker ska man göra det med tre gånger arbetstrycket i tio minuter. Våra system arbetar med 30mbar, alltså ska man provtrycka med 90 mbar. Anledningen att man provtrycker med så högt tryck är om reduceringsventilen går sönder måste systemet stå pall för trycket.
Man ansluter efter regulatorn, duocontro har uttag för detta, öppnar sen alla brännare på spisen (dessa säkerhetsventiler skall klara minst 150mbar), startar maskinen, som höjer trycket till 150mbar, maskinen tar ca.15min. att genomföra täthetskontrollen.

Trycket före regulatorn (från flaskan) är ca.12bar=12000mbar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.832
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
:msn_embarrassed:
Trycket före regulatorn (från flaskan) är ca.12bar=12000mbar
Ja trycket inne i gasolsystem med regulator på 30mbar är ju ungefär som att blåsa försiktigt i ett grovt sugrör och är ju egentligen försumbart som det heter.
Förutom om det är slang mellan tuben och regulatorn med högre tubtryck.
Många blir ju lite betänksamma över de kraftiga rören och slangarna som ingår i ett gasolsystem, men den kraftiga konstruktionen är ju inte till för att hålla mot trycket av gasolen som är så klen, utan att hålla för yttre mekanisk påverkan så inte rör och slangar går sönder.
Men om trycket blir uppåt 12 bar så viker sig de rätt mjuka tärningarna i magnetventilerna till flamvakterna även om de tätar från trycksidan...... Jag har testat med tryckluft.... Jag skulle kunna skriva med flit..... Men det var av misstag och en erfarenhet rikare :msn_embarrassed:.
Flamvakt ventil.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen