Gäller Fiat 2011 med 3,0 160hk motor, 1800 mil.
Det här med lysande motorlampa är tydligen ett ganska stort problem. På vår bil tändes den två veckor innan semestern skulle börja. Lämnade bilen till en auktoriserad Fiat verkstad i Malmö, där man läster av felkoden P0402, EGR ventil intermittent. Ett tillfälligt larm och då gör man ingen åtgärd, att jag sedan säger att det hänt flera gånger bryr man sig inte om. Får tillbaka bilen med släckt motorlampa.
Vi beslutar trots detta att åka på semester och är beredd på att vi troligen kommer att behöva besöka en Tysk Fiat verkstad.
Mycket riktigt så tänds motorlampan igen och i samband med detta så tappar motorn kraft. Det varar bara 5-10 sekunder sen går bilen normalt igen. I höjd med Wertheim i Tyskland har det hänt flera gånger så vi beslutar att lämna in bilen på Expocamp som är europas största husbilsförsäljare, med europas modernaste verkstad, enligt de själva.
Här analyserar man bilen och kommer fram till samma felkod P0402 EGR ventil, de anser sig helt säkra på att det är den och därför bytar vi den. Få tillbaka bilen kör 5 mil sen är det samma problem igen. Kör tillbaka med bilen igen och då bytar man en "styr" enhet till EGR ventilen (den som sitter innan EGR ventilen). Får tillbaka bilen kör 3 km samma problem igen. Tillbaks ytterligare en gång. Denna gången byter man en slang eftersom det enligt dem skulle vara dammpartiklar i slangen, blåser rent andra slangar, mäter vacuum trycket. På nytt får vi tillbaka bilen, kör 10 km samma problem. Då har vi varit tre dagar på verkstad och nu är det fredag eftermiddag, kör vi tillbaka nu så kommer inget att hända innan måndag och dessutom tror vi inte att de kan hitta problemet.
Vi beslutar oss för att vända så sakteliga hemåt, vi skulle till Italien, men det får bli en annan gång.
På vägen hem så blir problemet mer markant, när det händer så kan det sitta i i flera mil och då hinner jag själv prova/provocera lite med bilen.
Det visar sig då att man märker det på att bilen tappar kraft, gasar man mer så händer inget, trampar man gasen i botten, så händer absolut inget, bilen bara tappar fart.
MEN om man släpper gasen helt och bara gasar ytterst lite, då kan jag får bilen till att så sakteliga öka farten igen, men trycker jag ned gasen lite för mycket så tappar bilen kraft igen.
Så med lätt gasfot så kom vi hem.
Min egen analys av detta är att bilen inte får tillräckligt med bränsle eller eventuellt att EGR ventilen öppnar för mycket vid fel tillfälle.
Precis hämtat bilen från verkstaden felkoderna var P0402 och P010F, EGR ventil och något med luftflödet.
Man beslutar sig för att byte luftmängdsmätaren.
Kör 3 mil från verkstaden, så tänds motorlampan igen.....
.
Bilen har fungerat bra i 2år och en månad och 1800mil, inte utan man börjar undra om Fiat lagt in någon tidsbegränsare, när garantin är slut då ska motorlampan tändas.
2 gånger på svensk verkstad och 3 gånger på tysk verkstad. Ingen har löst problemet.
Efter sjätte besöket på verkstad, så verkar faktiskt vårt problem med motorlampan vara löst.
Man har bytat till nyare mjukvara i bilen som löser detta med EGR ventilen och kraftlösheten som uppstår.
Tja... vad säger man, ska det behövas sex besök på auktoriserade verkstäder för att lösa detta?
Visserligen fanns inte bilen med på några återkallelser/recalls, men ändå och dessutom ställde jag den frågan till samtliga verkstäder om det inte fanns nyare mjukvara att tillgå.