Hej!
Jag har en Adria "Plåtis" av årsmodell 2019. I bilen har jag ett bodelsbatteri på 95 AH samt en solcell på 140 watt. Jag har problem med elförsörjningen vid fricamping utan 220 volt under vår samt höst och när jag behöver använda värmaren (Truma 6 E). I sammanhanget bör nämnas att jag har ett Thetfordkylskåp som endast går på 12 volt med en snittförbrukning på ca 0,35 AH. Inte ens en hel natt klarar jag utan att hela 12-voltssystemet har kopplat ifrån när man vaknar frusen tidigt på morgonen (systemet kopplas ur kring 11 volt). Kan också nämna att mitt Wartabatteri av AGM-typ är i toppkondition - vilket nyligen konstaterats. Dessutom är batteriet alltid fulladdat när jag påbörjar mitt fricampingdygn. Kan man inte fricampa med en ny husbil med ovanstående utrustning? Det gick i alla fall utmärkt med min 25 år gamla Hymer som endast hade ett blybatteri på 75 AH. Slutligen - det finns inte plats för ett andra bodelsbatteri i min Plåtis. HJÄLP!! / Hymar
Jag har en Adria "Plåtis" av årsmodell 2019. I bilen har jag ett bodelsbatteri på 95 AH samt en solcell på 140 watt. Jag har problem med elförsörjningen vid fricamping utan 220 volt under vår samt höst och när jag behöver använda värmaren (Truma 6 E). I sammanhanget bör nämnas att jag har ett Thetfordkylskåp som endast går på 12 volt med en snittförbrukning på ca 0,35 AH. Inte ens en hel natt klarar jag utan att hela 12-voltssystemet har kopplat ifrån när man vaknar frusen tidigt på morgonen (systemet kopplas ur kring 11 volt). Kan också nämna att mitt Wartabatteri av AGM-typ är i toppkondition - vilket nyligen konstaterats. Dessutom är batteriet alltid fulladdat när jag påbörjar mitt fricampingdygn. Kan man inte fricampa med en ny husbil med ovanstående utrustning? Det gick i alla fall utmärkt med min 25 år gamla Hymer som endast hade ett blybatteri på 75 AH. Slutligen - det finns inte plats för ett andra bodelsbatteri i min Plåtis. HJÄLP!! / Hymar