• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med elförsörjning

Hymar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24064
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Adria "Plåtis" av årsmodell 2019. I bilen har jag ett bodelsbatteri på 95 AH samt en solcell på 140 watt. Jag har problem med elförsörjningen vid fricamping utan 220 volt under vår samt höst och när jag behöver använda värmaren (Truma 6 E). I sammanhanget bör nämnas att jag har ett Thetfordkylskåp som endast går på 12 volt med en snittförbrukning på ca 0,35 AH. Inte ens en hel natt klarar jag utan att hela 12-voltssystemet har kopplat ifrån när man vaknar frusen tidigt på morgonen (systemet kopplas ur kring 11 volt). Kan också nämna att mitt Wartabatteri av AGM-typ är i toppkondition - vilket nyligen konstaterats. Dessutom är batteriet alltid fulladdat när jag påbörjar mitt fricampingdygn. Kan man inte fricampa med en ny husbil med ovanstående utrustning? Det gick i alla fall utmärkt med min 25 år gamla Hymer som endast hade ett blybatteri på 75 AH. Slutligen - det finns inte plats för ett andra bodelsbatteri i min Plåtis. HJÄLP!! / Hymar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Batterikapaciteten blir ungefär lika i båda fallen. 2x95 Ah AGM och 100 Ah LiFePO4 är ungefär samma. Det senare kan du ladda ur väldigt lågt. AGM bör inte laddas ur under 50%. Litium väger däremot betydligt mindre.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Batterikapaciteten blir ungefär lika i båda fallen. 2x95 Ah AGM och 100 Ah LiFePO4 är ungefär samma. Det senare kan du ladda ur väldigt lågt. AGM bör inte laddas ur under 50%. Litium väger däremot betydligt mindre.

MVH
Hans

Trolig livslängd AGM ca 5 år, beroende på hantering, Lithium okänd livslängd, troligen längre, eventuellt behövs anpassad laddteknik.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt ! ska bli intressant att få se resultatet av detta ! tycker att inget av alternativen ska behövas på en ny bil med förmodade nya batterier och ny utrustning ? kan ett kompressorkylskåp vara boven tillsammans med solceller som inte laddar pga ingen sol låter knepigt ? men här finns ju mycket kompetenta och kunniga på forumet som säkert löser detta det är jag säker på ! lycka till !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Solcell så här års kan man bortse ifrån,Lithium alternativet laddas snabbare än AGM ,sedan beror det på hur du laddar,står du vid elstolpe några gånger i veckan eller skall bilen ladda batterierna, då behövs en DC/DC laddare om du snabbare behöver laddning,men det går inte att ladda hur snabbt som helst oavsett batterityp.
I ditt fall ska du nog titta på kylen hur mycket den förbrukar i verkligheten.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ett LiFePo batteri har en annan karakteristik jmfrt med bly-batteri. Du måste se till att din laddare kan kopplas om ett Litium-batteri. Fordonets generatorspänning är också anpassad för blybatteri. Det tar flera timmar att ladda upp ett urladdat bodelsbatteri (blybatteri) via bilens generator.
Ur 2st 95Ah AGM batterier (fortfarande bly-batterier) får du ut max 60% av energikapaciteten dvs ca 100Ah. 100Ah LiFePo batteri ger ca 90Ah innan dess BMS slår ifrån. Satsa på ett större LiFePo-batteri t.ex. 150Ah och en ström/spänningsvakt där du i din smarttelefon kan se hur mycket ström som förbrukas resp. laddas. Detta torde ge dig 5 dygn i det fria...
Solceller ger inte mycket denna årstid.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Hej! När jag läser om detta problem så drar jag mig till minnes om ett problem som drabbade en kompis, det var väldigt likt.
Han fick köpa ett nytt bodelsbatteri av en känd firma, det gamla var slut, fabrikatet på h-bilen säljes av denna firma. Efter ett tag så visade det sig att
batteriet inte höll måttet trots samma storlek som orginalet. Han kontaktade firman som sålde och installerade batteriet för att få en koll,
dom vidhöll efter en test att batteriet var fullt ok. Problemet kvarstår, han åker till en annan firma som testar och även dom säger att batteriet är ok.
Efter ytterligare undersökning så visar det sig att dom hade satt in ett startbatteri och detta var inte lämpligt för denna typ av installation.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hymar! Vad säger firman om batteriet och tiden det tar innan allt slocknar i HB:n?
Jag har läst alla inlägg och skummat igenom dom utan att hitta att du pratat med firman.
Garanti borde finnas på batteriet. Be dom låna ut ett nytt så att du kan mäta och beräkna
förbrukningarna över en helg.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Min gissning är nog att Invertern är det stora problemet. Koka vatten på gasolspisen, minst höst och vår, och elförbrukningen minskar kraftigt. Litiumbatteri på 150Ah skulle vara mitt val. /GB
 
Senast ändrad:

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Instämmer med övriga här att litiumbatteri är i en helt annan klass, du kan använda 80% och det går fort att ladda och du spar massa vikt då ett lithium batteri bara vägen en bråkdel av ett blybatt. För oss har det gjort enorm skillnad då vi alltid fricampar på vintern.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Hur går det med batterikapaciteten? Vår plåtis med elkylskåp ger samma problem, skrev om detta 30 dec "Batterikapacitet kontra behov". I den mån jag ska förbättra systemet tänker jag utöka till två fritidsbatterier och ev byta laddutrustningen. Förutsätter tv att båda batterierna får plats under stolen, enkla Biltemabatterier är mindre än nuvarande AGM-batteri.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Adria "Plåtis" av årsmodell 2019. I bilen har jag ett bodelsbatteri på 95 AH samt en solcell på 140 watt. Jag har problem med elförsörjningen vid fricamping utan 220 volt under vår samt höst och när jag behöver använda värmaren (Truma 6 E). I sammanhanget bör nämnas att jag har ett Thetfordkylskåp som endast går på 12 volt med en snittförbrukning på ca 0,35 AH. Inte ens en hel natt klarar jag utan att hela 12-voltssystemet har kopplat ifrån när man vaknar frusen tidigt på morgonen (systemet kopplas ur kring 11 volt). Kan också nämna att mitt Wartabatteri av AGM-typ är i toppkondition - vilket nyligen konstaterats. Dessutom är batteriet alltid fulladdat när jag påbörjar mitt fricampingdygn. Kan man inte fricampa med en ny husbil med ovanstående utrustning? Det gick i alla fall utmärkt med min 25 år gamla Hymer som endast hade ett blybatteri på 75 AH. Slutligen - det finns inte plats för ett andra bodelsbatteri i min Plåtis. HJÄLP!! / Hymar
Har en likadan bil. Adria 640 samma årsmodell, med vad det verkar samma utrustning.
Har inte upplevt det problem du beskriver. Obs kylen (12V) har ett nattläge där detta dels drar mindre ström och dels inte låter lika mycket. Stor skillnad ljudmässigt då kompressorn tycks gå med lägre effekt och därmed mycket tystare. Spar också energi, men bygger på att dörren inte öppnas, vilket man inte gör om man sover. Första säsongen övernattade vi mellan Orsa & Sveg med en åkallar natt=nattfrost, inga problem.
Har dock efter första säsongen monterat in ett extra bodelsbatteri dvs 2x95Ah. I gengäld har jag inga solceller.
Klarade med detta 6 dygn i höstas utan någon EL eftersom vi fricampade eller stod på Ställplatser där det redan var fullt vid el-uttagen. Värme på natten på gas då det blev kallt på nätterna även om det var en fin vecka i övrigt. Vi förflyttade oss varje dag, men med måttliga körsträckor = 1-2 timmars körning per dag, men med ganska många stopp för att kolla på på något eller motsvarande.
Alltid svårt med sånna här jämförelser, men det känns inte som vi har motsvarande problem.
 
Toppen