• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Alde 3000

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: I5801
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Värme
Hej

Någon som är bra på Alde? Jag har problem med att det bubblar i expansionskärlet samt att pannan tappar ut vatten från värmesystemet. Satte på den idag efter att ha tagit ut bilen.

Ganska snart började det bubbla. När jag tittade under bilen så kom det vatten från ett rör under bilen. Det droppade och emellanåt rann det vatten.

Har läst om luft i systemet men jag tror inte det är problemet. Jag har läst om trasiga cirkulationpumpar, min går men kan det vara så att den inte ger någon eller otillräcklig effekt?

Har också läst om någon ventil som kan hänga sig.

Jag lutar åt cirkulationspump eller ventilen.

Tacksam för råd. Troligtvis får jag lämna in bilen men kan vara bra om någon med kunskap eller erfarenhet kan ge svar.

Mvh M Hall
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Hade liknande problem förra våren. Då var det cirkulationspumpen. Fick byta den då. Tror attden inte mår bra av stå stilla hela vintern. Därför ha jag satt på den någon timma när jag samtidigt har laddat batteriet på husbilen.
Har även tejpat på avkännaren från en inne/utetermometer så jag kan läsa av temperaturen på cirkulationsvattnet. Skönt att ha kontroll på grejorna.
Anders
 
F

F.d. 55338

Guest
Hej. Troligtvis har automatsäkringen löst ut, den löser ut vid ca:0-5 gr om inte du använder pannan och då tömms vattnet i pannan (det är den gula lilla spaken vid sidan om pannan). Om det är den som löst ut är det bara att återställa den ,fylla vatten och sätta på vattenpumpen så att pannan fyllsupp starta därefter pannan och kolla att cirkulationspumpen går.
Lycka till. Ove.
 

IngoJa

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Klippan
HBK-Nr
14375
Medlemskap
2021
Hej. Troligtvis cirkulationsproblem. Då överhettas pannan och stänger av tills temperaturen sjunkit. Kör du med 12v eller 230v pumpen? Kolla att 12v pumpens skovelhjul verkligen snurrar. Den gula spaken som Ove menar är nog avtappningskranen o övertrycksventil till varmvattenberedaren och skall inte förväxlas med värmesystemets avtappning som är en gängad plugg undertill.
MVH IngoJa
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej igen.

Har fått bilen åter och de har testat pannan. Inget fel enligt firman, pannan gick som tåget, inget läckage.

Verkar som det är jag som fått hjärnspöken. Att det rör sig lite i expansionskärlet var helt i sin ordning enligt verkstaden.

Hoppas allt är bra nu och att säsongen kan ta fart. Målet i sommar är Normandie och jag hoppas att slippa sätta på pannan där.

Mvh M Hall
 
Toppen