• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem automatväxellåda

Apell

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21935
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat årsmodell 2017
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet 150 hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: P 716
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Hade premiärtur med ny Pilote 716 med Fiat multijet 2,3 l med automatlåda som slutade med bärgare till verkstad.
På 22 mil har vi haft problem 5 ggr med automatlådan . Varnar för check transmission se handbok , och så lägger lådan av och det går inte att växla varken manuellt eller automatisk och bilen stoppar .
Efter ca 30 min verkar allt nollställas och det går att köra iväg.
Men sen upprepas problemet igen och till slut hängde sig växellådan i på första växeln och den gick inte att starta.
Försökte nollställa bilen via att koppla ur batteriet men fungerade inte.
Någon som har haft liknande problem ?
Kändes så där att lämna sin husbil i Varberg utanför en Fiat verkstad obevakad för att ta sig hem till Göteborg .
Thomas

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej "PeterK
Kul att du har luktsinnet kvar, då klarar man sej långt!!!
"Tyngre fordonen" tarvar en föklaring.
Vi har totalt 4000 kg, som mest haft ca; 3750kg, är det lätt, eller tungt!?
Jag vet det är lite över, 3500 kg, eller en "kraftig karl".
Jag har robot låda!!!!!!!

Hej "PeterK
Kul att du har luktsinnet kvar, då klarar man sej långt!!!
"Tyngre fordonen" tarvar en föklaring.
Vi har totalt 4000 kg, som mest haft ca; 3750kg, är det lätt, eller tungt!?
Jag vet det är lite över, 3500 kg, eller en "kraftig karl".
Jag har robot låda!!!!!!!
Min erfarenhet kommer från en på 5500kg

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025
Hej!
Är nybliven ägare till en husbil åsmodell 2010 byggd på Fiat 160 multijet med robotiserad automatlåda.
Min fråga är om behållarna för vätskorna till automatlådan är gemensamma med bromsvätskan (DOT4) och styrservon (ATF Dextron 3)?
Vilka serviceintervall är det på bromsvätsan, styrservovätskan och växellådans vätska?
Behövs själva växellådsoljan bytas eller man fyller bara på med någon lämplig olja?
Tänkte serva själv och tacksam om det finns några tips i samband växellådan.
Har kört en liten tur med bilen och tycker lådan fungerar bra om man hanterar den med lugna rörelser men dock lite knepig att backa långsamt i motlut.
Med vänliga hälsningar TorEri

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej!
Är nybliven ägare till en husbil åsmodell 2010 byggd på Fiat 160 multijet med robotiserad automatlåda.
Min fråga är om behållarna för vätskorna till automatlådan är gemensamma med bromsvätskan (DOT4) och styrservon (ATF Dextron 3)?
Vilka serviceintervall är det på bromsvätsan, styrservovätskan och växellådans vätska?
Behövs själva växellådsoljan bytas eller man fyller bara på med någon lämplig olja?
Har kört en liten tur med bilen och tycker lådan fungerar bra om man hanterar den med lugna rörelser men dock lite knepig att backa långsamt i motlut.
Finns många trådar om detta sök! Men nej behållarna är separat skall också ha olika vätskor, byte av växellådsolja finns inte i serviceschemat men är vettigt efter många mil.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej!

Hej
Bromsvätskan ska tydligen bytas vartannat år, fick jag lära mig nyligen.
Bytte samtliga 3 vätskor hos Fiat Professional i Ekeby utanför Helsingborg.
Detta gjordes innan en Europatur på knappt 500 mil. Den växlande som en dröm efter det bytet.
Kostade strax under 2000kr + moms.
Värt varenda krona om du frågar mig.
Fiat rekommenderar att man kollar oljorna var 4800mil, ej behov av byte.
Men som sagt, det blev en STOR skillnad.

Mvh Per

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025
Hej!
Tack för svaren och skall kolla hur man kommer åt de två vätskebehållarna som då bör finnas någonstans kring växellådan men antagligen åtkomst underifrån. Har inte varit under och tittat. Finns det någon som vet om det finns verkstadshandbok till denna på nätet.
Mvh TorEri
Hymer ERIBA JET 673/Fiat Ducato multijet 160 årsm 2010

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025
Hej Per!
Intressant att du upplevde att växellådan fungerade bättre efter byte av oljorna i och med att Fiat inte rekommenderar byte av dessa men som någorlunda mekaniskt intresserad tycker jag det är konstigt att numera skall man tydligen aldrig/sällan byta olja på växellådorna utan man nöjer sig med att kontrollera att det inte läcker ut någon olja vid service.
Mvh TorEri

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Behållarna sitter på växellådan. Har du en helintegrerad är det lättast att ta bort balken över kylaren samt luftrenare.
Det är inte svårt. När man gör det jobbet kan man lika gärna byta luftrenarfilter och bränslefilter. Det finns mycket tips på det här jobbet både på forumet och säkert Youtube. Bara googla.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej Per!
Intressant att du upplevde att växellådan fungerade bättre efter byte av oljorna i och med att Fiat inte rekommenderar byte av dessa men som någorlunda mekaniskt intresserad tycker jag det är konstigt att numera skall man tydligen aldrig/sällan byta olja på växellådorna utan man nöjer sig med att kontrollera att det inte läcker ut någon olja vid service.
Mvh TorEri

Hej
Jag körde extra en gång i tiden på Helsingborgs Taxi, detta var innan GPS fanns.
De gamla taxirävarna bytte alltid växellådsolja på automatlådorna var 8000 mil, fast både Mercedes och Volvo sa att det inte behövdes
Dessa växellådor gick utan vidare 70-80 000 mil. Medan de som inte bytte gick 30-40 000 mil innan renovering.
Min robotlåda har gått typ 7500 mil nu och är 11år gammal. Så jag kände det var dags.
Bromsvätskan och hydraloljan byttes uppifrån med sugslang.
Själva växellådsoljan byttes underifrån.

Mvh Per

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej!
Tack för svaren och skall kolla hur man kommer åt de två vätskebehållarna som då bör finnas någonstans kring växellådan men antagligen åtkomst underifrån. Har inte varit under och tittat. Finns det någon som vet om det finns verkstadshandbok till denna på nätet.
Mvh TorEri
Hymer ERIBA JET 673/Fiat Ducato multijet 160 årsm 2010

Här hittar du en del info

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025
Här hittar du en del info

Hej!
Tack för all info som är föredömligt presenterad.
Min husbil är från 2010 och servicen som är gjord på den verkar vara begränsad till det vanliga men antagligen inte comfortmaticsystemet så det är dags. Bättre och billigare att serva hemma med avställd bil än att låta reparera vid ras under färd i semestertider. Är imponerad av all information som finns på nätet men upplever den som svår att hitta vid sökningar.
Mvh TorEri

Toppen