• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Problem 5:ans växel Fiat Ducato

McSigner

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30267
Medlemskap
2022
Hej
Har en Fiat Ducati-97.
När vi var ute och åkte sist så hoppade helt plötsligt 5:ans växel ur. Sen fortsatte det på samma sätt. Vi fick nöja oss med 4:ans.
Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på delar till rimligt pris. Har förstått att 5:ans växel ligger utanför övriga växlar och att själva jobbet inte är så komplicerat.
Prisuppgift på nya delar jag fått ligger på ca 10000kr. Mycket pengar på en gammal bil.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hej
Har en Fiat Ducati-97.
När vi var ute och åkte sist så hoppade helt plötsligt 5:ans växel ur. Sen fortsatte det på samma sätt. Vi fick nöja oss med 4:ans.
Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på delar till rimligt pris. Har förstått att 5:ans växel ligger utanför övriga växlar och att själva jobbet inte är så komplicerat.
Prisuppgift på nya delar jag fått ligger på ca 10000kr. Mycket pengar på en gammal bil.
5an är ganska högväxlad och får ta ett hårt jobb - och kräver ofta tidig nerväxling till 4:an. Lådan anpassad till en normal 2, 5 tons transportbil, medan din bil nog ligger på minst runt 3,5 ton!?
Troligen är växelkuggen utsliten.
Jag rekommenderar ett byte och om-varvning av 5:e växeln.
Själv gjorde jag det hos Bossings verkstad i Linköping för många år sedan.
I mitt fall (på en - 03:a) valde jag en variant som gav 300 varv högre varvtal på 5:an.
Dock ska tilläggas att jag samtidigt gjorde ett motortrim för ökat vridmoment.
Men resultatet blev jag nöjd med.
Du får en mer följsam låda och färre nedväxlingar vid första 70-skylt.
Enda nackdelen är väl att ju motorvägsfart upp mot 110 (eller mer) blir väl så högt varvtal på motorn . Men för det mesta är det ju 90 - 100 som gällde och då var det utmärkt.
Med facit i hand hand skulle jag ha valt trim+200 varv, då det nog räcker.
Utan trim blir nog 300 varv bra.
Slå Bossings en signal och kolla - de gör troligen fortfarande sådana jobb.
Lycka till!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Augustine har normalt flere varianter av utveksling til bra pris. Flyttet selv ned vekslingen fra 5an til 4an fra 80 til like under 70 på en 1999 på 4500 kg. Eneste problempunkt var mutteren som holder det ene drevet - trengte ekstra lang drager for å løsne den etter å ha banket tilbake låseblikket. Totaltid for jobben ble like under en time :

Om du er fornøyd med den utvekslingen du har så er det mulig det holder med å snu synkroniseringsringen - den slites kun på ene siden for 5an.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Augustine har normalt flere varianter av utveksling til bra pris. Flyttet selv ned vekslingen fra 5an til 4an fra 80 til like under 70 på en 1999 på 4500 kg. Eneste problempunkt var mutteren som holder det ene drevet - trengte ekstra lang drager for å løsne den etter å ha banket tilbake låseblikket. Totaltid for jobben ble like under en time :

Om du er fornøyd med den utvekslingen du har så er det mulig det holder med å snu synkroniseringsringen - den slites kun på ene siden for 5an.

Det kan fungera om synkhylsan byts samtidigt, men synkringen kostar inte särskilt mycket, varför chansa när man ändå har isär det?!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det jeg såg på min gamle 5a var at drevene var uten synlig slitasje, men at den siden av synkroniseringen som koblet inn og ut 5an var mye slitt. Den andre siden var naturlig nok uten slitemerker da den ikke hadde noe å gripe fatt på. Og synkroniseringen er symertrisk og kan snues. Så om det kun er problemr med inngepet så kan det løses uten nye deler ved å snu ringen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det jeg såg på min gamle 5a var at drevene var uten synlig slitasje, men at den siden av synkroniseringen som koblet inn og ut 5an var mye slitt. Den andre siden var naturlig nok uten slitemerker da den ikke hadde noe å gripe fatt på. Og synkroniseringen er symertrisk og kan snues. Så om det kun er problemr med inngepet så kan det løses uten nye deler ved å snu ringen.

Om 5:an hoppar ur är det inte ett problem med synkroniseringen utan ingreppskuggarna i dreven som är slitna, och inte håller kvar växeln. Sedan skall man ju självklart byta synkdelarna när man ändå har isär det hela.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Hände några gånger för mej i branta nedförsbackar men byte av motorfästen försvann problemet eftersom motorn vred sej så mycket att växeln hoppade hur. Har inte hänt sen sista spanienresan 700mil. på lite nyare lådor lär det finnas en lucka där man kan komma aåt att meka en del. Vi har ju en Bossingsmekaniker på forumet han lär veta allt men kan nog vara jobbigt att ta med jobbet in i privatlivet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
Har en Fiat Ducati-97.
När vi var ute och åkte sist så hoppade helt plötsligt 5:ans växel ur. Sen fortsatte det på samma sätt. Vi fick nöja oss med 4:ans.
Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på delar till rimligt pris. Har förstått att 5:ans växel ligger utanför övriga växlar och att själva jobbet inte är så komplicerat.
Prisuppgift på nya delar jag fått ligger på ca 10000kr. Mycket pengar på en gammal bil.
------------------------------
Hejsan, till att börja med så är det inte samma växellåda i din -97'a som i en -03 som nämns ovan, så utväxlingarna som har funnits till lådvarianten mellan -95 till -01/-02 var lite andra utväxlingar. Tyvärr så går det i princip inte att få tag i andra utväxlingar längre till din låda för de är slut på marknaden helt enkelt, bortsett från en och annan annons som dyker upp ibland. Jag tror att Axel A. i Tyskland numera brukar ha någon mer än original men vet tyvärr inte riktigt vilken utväxling det är på den, plus jag tror att man måste köpa alla övriga delar till femman också i din lådavariant för att få ihop det hela (komplett sats).

Om du vill komma så billigt undan som möjligt (gratis) så kan det räcka med att vända på ringen som gaffeln flyttar. Ringen är liksidig och tillverkad för att ha en växel åt varje håll, men den sköter bara om femman åt ena hållet, så om ingen har varit inne i lådan förut och fibblat så är ringens ingreppskugg på "utsidan" aldrig använda och i skick som nya. Med de nya kuggen vända mot drevets slitna ingreppskugg så kan det funka allt från jättebra, till ett tag till, eller inte alls som nu.
Tyvärr så är det rätt vanligt att det saknas några eller flera av de 42 (tror jag) ingreppskuggen på drevet och då är det absolut inget att satsa på.
Nästa variant i prisskalan som brukar duga bra om själva växlingarna tidigare funkat ok. är att köpa en drevsats som innehåller drevet som har ingreppskuggen, drevet till andra axeln och en glidhylsa. för ca. 3000:-. Om ringen aldrig är vänd av någon tidigare ägare så kan man säga att själva ingreppet som håller växeln kvar är helt nytt då.
Nästa steg är att även byta ringen och hela synksatsen. Men om den biten funkade innan och du bara vill ha tillbaka att växeln inte hoppar ur så är det inte nödvändigt.
Femmans växel..JPG
Kolla rejält och räkna kugg m.m. innan ev. köp så det blir rätt på en gång. Jag bara tror att det är ovanstående sats du skall ha.

Så om du byter själv så räcker det med att ta bort hjulet på förarsidan och hissa upp bilen en bit så kommer du åt plåtkåpan.
Det sitter en gjuten gummipackning som brukar kunna återanvändas ev. tillsammans med lite silikon.
Var försiktig när du lossat gaffeln för ringen håller några fjäderbelastade kulor på plats och hoppar de iväg så.......... Ett gammalt utbrett lakan eller liknande under lådan när man plockar med den kan vara bra ;).
Den ena muttern som håller dreven är troligen en hakmutter.
Du behöver inte tömma lådan. Att bilen lutar när den är upphissad plus en mellanvägg gör att det bara rinner ut någon dl. eller så ur plåtkåpan, som ersätts genom att ta bort backljuskontakten och fylla i det hålet när du är färdig.

Här har du ett drev med lite slitna ingreppskugg. Ett kugg i mitten på bilden saknas och är borta som jag nämnde ovan och gör att man bör kassera dreven direkt.
Om man har otur när ett sådant litet kugg lossnar så hamnar det mellan drivkuggen som inte brukar hålla för att mala ner det utan själva gå sönder i stället.
P8010125.JPG

Här har du ingreppsringen med skadade/stukade kugg framåt som gör att växeln hoppar ur. På baksidan ser du de oskadade oanvända kuggen som man alltså kan använda genom att vända på ringen.
P8010132.JPG

Ingreppskuggen på drevet brukar inte bli så mycket stukade utan "bara" nötta, men som sagt det kan i stället saknas en hel del av dem, som då har lagt sig till vila i botten på plåtkåpan. Om alla finns kvar så har man det tveksamma snålvalet att bara vända på ringen och köra med det.

Lycka till. M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Bjorxz

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Kristinehamn
Om 5:an hoppar ur är det inte ett problem med synkroniseringen utan ingreppskuggarna i dreven som är slitna, och inte håller kvar växeln. Sedan skall man ju självklart byta synkdelarna när man ändå har isär det hela.
Mycket kunnigt folk här
Jag måste byta min 5a nu. Delarna hemma så jag undrar om någon har länk till hur det utförs? Det är MG5T lådan.
Ska vara enkelt byte men jag tänker nog hitta mekaniker runt Skövde med rätt verktyg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det var ju ett tag sedan jag pillade med just de här problemen, men fick för mig att kolla engelska marknaden för de var de sista som hade nedväxlade satser. Det dyker upp massor med ensamma kugghjul och även kompletta hela satser till femmans växel. En del med mycket vettigt pris faktiskt.
Och det dyker även upp i alla fall två utväxlingar som ligger rätt nära varandra som kompletta satser för 4300:- och uppåt, och de kompletta satserna som fanns i här hemma förut kostade ca. 7500:- har jag för mig.
35/58 och 34/53 och även lösa kugghjul med andra kuggantal.
Dax att handla om man behöver kanske, man vet inte helt vad som händer med moms och tull när Brexit har gått genom med full kraft.


M.v.h. JANKRO.
 

Bjorxz

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Kristinehamn
Hej igen, det var ju ett tag sedan jag pillade med just de här problemen, men fick för mig att kolla engelska marknaden för de var de sista som hade nedväxlade satser. Det dyker upp massor med ensamma kugghjul och även kompletta hela satser till femmans växel. En del med mycket vettigt pris faktiskt.
Och det dyker även upp i alla fall två utväxlingar som ligger rätt nära varandra som kompletta satser för 4300:- och uppåt, och de kompletta satserna som fanns i här hemma förut kostade ca. 7500:- har jag för mig.
35/58 och 34/53 och även lösa kugghjul med andra kuggantal.
Dax att handla om man behöver kanske, man vet inte helt vad som händer med moms och tull när Brexit har gått genom med full kraft.


M.v.h. JANKRO.
Tack! Ingen länk till hur man byter det?
 
F

F.d. 22252

Guest
JANKRO du har inte funderat på att byta upp dej från din gamla bensinare?
Eller funderar du på att hålla igång den länge än?
Nu när du är pensionär kan du väl planera resor och boende på ett nytt sätt, men var dåligt tajmat med coronan.
Du har ju fixat med det tekniska men resten måste ju vara slitet också antar att den står ute hela vintern.
När min får något allvarligt problem kommer nog att ge upp var ju på väg att sälja i våras men blev avrådd och konstigt nog känns den betydligt bättre på alla vis än den någonsin gjort, men jag har ett knep som brukar fungera, jag åker och parkerar utanför skroten ibland och någon gång har det hänt att jag åkt in på gården.
Alla bilar jag haft har gått mycket bättre efteråt trot den som vill.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack! Ingen länk till hur man byter det?

Hejsan, det har funnits ett flertal bildserier m.m. för byte av dreven men länkarna funkar inte längre.
Jag har kollat på YouTube men det finns flera bra varianter som inte stämmer med din låda, för du har troligen en stor hakmutter till ena drevet och en bult som håller gaffeln som flyttar ingreppsringen samt en gjuten gummipackning till kåpan.
Den som stämmer bäst men tyvärr är inlagd i bortåt tjugo stycken löjligt korta filmer samt broken english och filmad med mobil har du en länk till här. Lite jobbigt och sönderhackat men du får en uppfattning hur det går till om du tittar i nummerordning, och om du letar vidare och hittar andra inlägg så vet du hur det skall se ut och hur dina drev och gaffeln högst troligen sitter fast.

Leta reda på 1'an först. Nästa nummer kommer inte heller upp automatiskt så du får backa ett steg bakåt till sidan jag lagt in när filmen är klar, leta reda på 2'an och på så sätt fortsätta i nummerordning. (Sorry hittade inget bättre på nattkröken.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. bengtic vill inte stjäla utrymme på den här länken så jag återkommer senare angående din fråga :bye:.
 
Toppen