• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prisvärt ??

F

F.d. 6065

Guest
Hejsan.. Jag är pinfärsk här, och tänkte lägga in en fråga om ni tycker bilen jag tänker köpa, är prisvärd..
Jag har sagt upp min lägenhet och tänker parkera en HB utanför porten till min firma, där jag kan dra ut en elkabel permanent.
På detta vis kommer jag att spara dryga 5000:- i månaden som jag istället kan lägga på billånet jag har tagit.

Länken till bilen är: Fiat ducato ABC ev byte | Göteborg | Blocket

Jag har preliminärt fått ner priset till 90´ , och det ingår lite mer prylar som inte står, som nya solcellspaneler tex.
Killen som har den nu, har bott i den sen Januari, och han påstår iaf att den är helt ok att vinterbo i..
Jag har kollat igenom "hela" internet efter husbilar dom senaste tre månaderna, och jag har inte hittat nån som stämmer bättre med mina krav på vattenburen värme, toa och dusch, och hamnar under min ekonomiska gräns på 100´..

Låt höra vad ni tycker om mitt val, och om nån har nys på nåt bättre, får ni gärna tipsa, iaf fram till nästa Fredag, då jag förmodligen hoppar på tåget från Gävle till Göteborg för att titta på, och förmodligen ta hem nyförvärvet.

F

F.d. 6065

Guest
Sv: Prisvärt ??

Mnja, jag frågade om det, och den enda testen som är gjord, är han själv som krupit runt och letat efter fukt när han köpte den.
Jag tänkte ta med mig en fuktmätare när jag åker ner för att titta på den..
Blir väl lite svårt att begära en fukttest bara sådär, när man kommer på tåget och ska titta.

Vad tror ni om vintervärdigheten med den bilen ??

Senast redigerad av en moderator:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Är det 1985 årsmodell på bilen och bygget från 97 ?

Det jag tänker på är toa/vatten tankarna.. under bilen oisolerade, vatten fryser men du bor ju lite mer söderut än jag ( luleå) men ni börjar ju även få snö och minusgrader

Edit: såg nu att du kom från Gävletrakten där har ni ju lite vinter så tänk på frysrisken och ta med dig fuktmätare man ser inte fukt i träreglarna utifrån

Lycka till
Ps varför inte en buss :wink:

Veteran Husbuss Scania , B-kort | Dalarna | Blocket

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det kan ju vara intressant att veta vad bilen gjorde i sitt tidigare liv mellan -85 och -97.
Det är ju ändå 12 år.
Den har troligen inte legat i malpåse sen den var ny. Kanske den har ett tidigare liv som distributionsbil och då har den nog fått jobba en del.
Mätarställningen kanske blev nollställd -97 i samband med pånyttfödelsen?
Värt att kolla upp iaf.

F

F.d. 6065

Guest

Hmm, vi kan börja med tanken. Nuvarande ägare har låtit tillverka och montera den rostfria tanken under bilen, som är som du säger, oisolerad.. Jag frågade om frysfaktorn, och han menade på att eftersom vattentanken till toan är separat från köksvattnet, brukar han slå i en skvätt glykol eller sprit för att det inte ska frysa.

Det låter iofs ok, men eftersom tanken är rätt stor, och glykol rätt dyrt, så har jag funderat på om man kan lösa det på nåt annat sätt, men jag har inte fått nån snilleblixt än.. Ev. kanske man kan lägga in en värmeslinga i tanken, men det kanske inte räcker, särskilt om man vågar sig ut och åka på vintern, då man ju även får räkna in vindkylfaktorn..

Angående fukten i reglarna, så påstår killen att ABC byggde sina vagnar och bilar med alureglar iställer för trä. Jag tänkte ringa till dom på Måndag och fråga om det kan stämma. Dom finns ju fortfarande på marknaden, men verkar jobba mer med arbetsfordon idag.
ABC Karossen

Buss har jag haft, och jag är skeptisk till hembyggen då jag aldrig tycker dom är lika smarta och platsutnyttjande, som ett arkitektritat proffsbygge. Kräsen vettu.. :twitcy:

Åldersskillnaden -85/-97 har flugit igenon skallen på mig, men har inte fastnat, så det är en bra fråga som jag inte vet riktigt hur jag ska få reda på sanningen om. Jag ska fråga killen som har den, men jag vet inte om han vet heller. Finns det någonstans man kan hitta sån info ??

Om nån vill läsa mer om bilen, är reg.numret APY253

Lastvikten är en annan sak som detta forum har fått mig uppmärksam på. Totalvikten idag är 3100 kg. och lastvikten är 520 kg., vilket kanske är lite lågt efter att ha läst om vad som ingår i lasten.
Jag ska ju dessutom bo i den, så alla mina tillhörigheter kommer att finnas i lasten, så min tanke är att kanske klassa upp den till 3500 Kg.
Hur svårt och kostsamt är det att utföra ??

Många frågor och funderingar det här, så jag är jättetacksam för alla synpunkter och frågor. Jag är idag "testmedlem" här, men jag tror inte det kommer att ta lång tid innan jag blir "riktig" medlem, med tanke på hur trevligt och upplysande det verkar vara här..:)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Du kan via transportstyrelsens hemsida få fram de 3 senaste ägarna om du har tillgång till en fax. Med lite tur och ett par telefonsamtal så vet du sen en hel del om historia och tidigare ägares erfarenheter.
Ser att det varit 7 ägare totalt och det är ju inte överdrivet många för att vara en 25 år gammal bil.

Har du funderat på hur du skall hantera tömning av den fasta kacktanken under vintern när du står uppställd? Detsamma gäller ju gråvattnet du har hällt glykol i.

Spontant känns det som att du ligger mitt emellan en vinterbil och en sommarbil med denna bil. Kanske du får ett behagligt klimat inne men ändå inte fullt fungerande vatten och avlopp.
Kanske kan du få snudd på lika behagligt klimat inne med luftburen värme och samma vatten och avloppsfunktion men en då klart nyare och serietillverkad bil för samma pengar?

Ja, de e svårt att välja bil:confused:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hej!
Jag har en Chevavan med höjt tak som byggdes om till husbil 1995 av ABC i Mönsterås eller ABC vagnen, Fritidskarosser AB som firman hette då. Ombyggnaden är rejält gjord och man har använt aluminium i hela modulen bak.
Vet inte hur större husbilar är uppbyggda men låter ändå tveksamt att man använt aluminium till alla reglar, bra att kolla.
Beträffande att höja totalvikten krävs intyg från chassitillverkaren och det kan vara svårt att ordna på en så gammal bil, jag har försökt med min men det gick inte.
//Åke

F

F.d. 6065

Guest

Nu har jag fått lite privatcoaching av en hjälpsam forummedlem här.
Han väckte en del nya funderingar över den svaga motorn, oisolerad kacktank och att det är bensinmotor som kan inverka på priset när jag vill byta.

Jag har letat så ögonen faktiskt blöder, och nu stirrar jag stelt på en intergrerad bil (som jag igentligen inte ville ha,) och den kryssar i dom flesta önske rutorna förutom en separat dusch, det är väl en sk. "nöddusch", men det går att fälla upp handfatet så jag borde väl få plats att skölja av mig ibland...

Här är den: Frankia Övrigt - Frankia Fiat Ducato 630: Byt Bil!

Vad tror ni om den ?? Är det ett vettigt köp för åretrunt boende i Sverige ?
Det är diesel, kasetttoa som inte fryser, och en hyfsad boendedesign.
Motorstyrka vet jag inget om som allt annat, men den kanske duger.
:confused:

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Utan att ha sett husbilen ifråga skulle nog jag gå för den sistnämnda.

Peter.

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022

Finns en Nordic 585 årsmodell 89 Detta är en husbil som klara vintern
Ingen dusch men det antar jag finns på firman

F

F.d. 6065

Guest

Finns en Nordic 585 årsmodell 89 Detta är en husbil som klara vintern
Ingen dusch men det antar jag finns på firman

Ett av kraven jag har, är att den har duschmöjligheter iom att jag inte har dusch på firman. Jag har tillgång till ett grovtvättställ med kallt o varmt vatten, en allmän toalett och så ställer jag in tvättmaskinen i lokalen, så jag kan skölja lite kläder ibland.

Resten av mitt liv måste skötas i bilen så gott det går.

Jag kollade på den ni tipsade om, och den har ju också en "nöddusch", såvitt jag kunde se. Det var däremot en bensinare, och var dessutom lite för liten för min smak.
Jag skulle vilja ha mellan 8-9 meter om jag fick önska, men det blir alldeles för dyrt för min budget, Frankian är iaf 6,5 meter, och det verkar vara övre gräns för vad mina pengar räcker till.

F

F.d. 17147

Guest

Frankian bytte jag bort i april,kan inte rekomendera den som vinterbil.Står förövrigt som ägare till den,bilhandlaren vill tydligen inte stå som ägare trots flertal påstötningar:mad:

F

F.d. 6065

Guest

Nu blir jag lite ivrig, för jag gjorde en rövare och ringde på en alkovbil som låg en bit över min budget, och vi kom överens om ett prut som passade mig..
Jag har läst här att ni har prisat SMC som en vinterbil, och detta är just en SMC 4606 med vinterisolerade tankar och riktig värme.
Den har tom ugn, som känns som en riktig bonus.

Här är ett utdrag från annonstexten:

"Vinterbonad svensk kvalitet!
SMC 4606
Renault chassi 1989
Diesel ca: 1.5 l/mil
Har gått 23000 mil,
6 bäddar..1st våningsäng..1st loftsäng för 2st vuxna personer samt 1 st nerbäddningsbar soffgrupp plats för 2st vuxna..
4 bältade platser. registrerad för 6 personer.
B-kort(totalvikt 3500kg)
KassettToalett och dusch, markis,antenn,cykelhållare,
vattenburen centralvärme med extra värmeväxlare, varmt/kallt vatten
gasolspis,Gasolugn, spisfläkt, högt placerat kylskåp.
En perfekt bil för den större barnfamiljen,samt den som vill vintercampa.
Har stått inomhus vintertid."

Den har gått en bit, och är väl inte sprittny, men den är servad och bör väl kunna hänga med ett tag till.
Han har en kredit på den från firman han köpte den från, och har en 50´ eller så, kvar att betala. Han ska lösa det när jag köper den, men måste jag gardera mig på nåt sätt så inte firman kräver bilen tillbaka från mig ??
Jag bad om firmans namn så jag kan ringa dom, men det kanske inte behövs, eller ??

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har inga erfarenheter av den bilen men om priset är rätt och skicket bra så kan det väl inte vara fel.

Lösa restskulder har jag gjort ett par gånger och det säkraste är nog att ringa finansbolaget och fråga efter exakt restbelopp, vilket konto de vill ha in beloppet på och hur ni skall märka inbetalningen så den hittar fram. Vilket finansbolag och vilket avtalsnummer han har står säkert på hans inbetalningsavier.

Gå sen in på banken tillsammans med säljaren och betala in restbeloppet, ge honom mellanskillnaden och skriv kvitton. Överlåt absolut inte till säljaren att betala in restskulden "sen".

F

F.d. 6065

Guest

Har inga erfarenheter av den bilen men om priset är rätt och skicket bra så kan det väl inte vara fel.

Lösa restskulder har jag gjort ett par gånger och det säkraste är nog att ringa finansbolaget och fråga efter exakt restbelopp, vilket konto de vill ha in beloppet på och hur ni skall märka inbetalningen så den hittar fram. Vilket finansbolag och vilket avtalsnummer han har står säkert på hans inbetalningsavier.

Gå sen in på banken tillsammans med säljaren och betala in restbeloppet, ge honom mellanskillnaden och skriv kvitton. Överlåt absolut inte till säljaren att betala in restskulden "sen".

Precis vad vi diskuterade för en stund sen. Han hade snackat med sin pappa som står på bilen, och jag ska ringa till Nordea Finans som lånet ligger hos, och kolla hur vi ska gå till väga. Säljaren hade inga problem med att vi kunde träffas på banken och lösa restskulden innan vi avslutade affären.

Det känns väldigt bra detta, så det blir nog en SMC om inte Harmageddon plötsligt inträffar. Känns extra bra när jag läste detta om exakt den modellen, och årsmodellen på SMC:s hemsida:

"På tal om säkerheten hos SMC husbilar så kom det ett brev till företaget om detta:
Hej, lördagen den 21 juli kl 16.38 blev vi påkörda bakifrån på A7 i höjd med Kassel. Vår SMC 4606 classic 1989 (med litet speciell inredning) kastades från högerfilen över mitt- och vänsterfilen och kraschade in i mitträcket, varefter den välte och gled på vänstersidan ett okänt antal meter. Men karossen höll!!!! Och vi fem i familjen kunde oskadda ta oss ut ur husbilen. TACK för en stark konstruktion som hjälpte oss att klara oss med livet i behåll från denna olycka.
Bengt A."

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

smc finns i gbg och bygger fortfarande bilar du kan ringa dom och fråga om tips mvh håkan

F

F.d. 6065

Guest

smc finns i gbg och bygger fortfarande bilar du kan ringa dom och fråga om tips mvh håkan

Vi har tänkt ungefär likadant, för jag har redan skickat ett mail och frågat vad dom kan ha för info om just den bilen.
Får jag inget svar, får jag väl slå en signal..

Jag trodde väl aldrig att det skulle vara en så vetenskap att köpa en husbil.
Har den en dusch och toa, går bra och är snygg, var väl det jag började med, och nu har jag fördjupat mig i vattenvärme, tankisolering, motorekonomi och whatnot.

På Torsdag går iaf tåget till min blivande HB, och eftersom det är dryga 50 mil, så tänkte jag sova över på vägen hem, som en första minitest.
Det är väl bara att hoppas att det blir bra, så har min väg till HB-boende börjat.

Jag tänkte ta tillfället och TACKA ALLA, som har kommit med synpunkter och idéer som jag har nyttjat i mitt urval...:yes:

Finns intresse kan jag återkomma med en nöjdhetsrapport när jag fått hem den, och fått känna på lite..

Ahhh, jag kom just på en fråga till den eminenta HBK-panelen. En kompis menade på att det var synd att den var byggd på en Renault, snarare än på en Fiat, med tanke på reservdelar och tillbehör..
Har han rätt, eller finns det gott om delar till en gammal -89 Renault också ????

Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Toppen