• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prissättning

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning

Det slår mig en sak och nu har jag varit in och läst deras hemsida.

Tänk om campingägaren på Brevik har följt våra trådar här på forumet som just handlat om prissättning av ställplatser och camping,

Då har han fått läsa:

- Att vi kan tänka oss betala 50 - 150 kr, för en ställplats.
- Att vi har allt med oss så extra service vill vi inte ha inkluderat.
- Att i de fall vi behöver extra service som normalt ingår i campingens serviceutbud, så betalar vi för det.

Tänk om han kanske tror att han möter våra krav med en anpassad produkt genom att differentiera sin prislista och att:

- Investera och ställa iordning speciella ställplatser, enligt tysk modell där 4 meters regeln inte används. Det får kanske som konsekvens att det helt enkelt inte får plats med stolar, bord och grill, utan man hänvisas till ett speciellt område speciellt anpassat för det.

Däremot vad jag förstår inkluderat det som är viktigt för oss, vatten och tömning utav tankar,

För det vill han han ha 100 - 120 kronor per dygn, beroende på säsong.

Jamen var det inte det här som vi önskade och storstilat sagt att visst betalar vi för det?

Hittar inte i deras prislista det där med 80 kr för elen vid midsommar, men det är säkert så och det är en klumpig prissättning, han skulle självklart i stället höjt priset på ställplatsen de aktuella datumen från 120 till 200 kr.

Tror faktiskt inte att det är lätt att möta oss och våra krav.

Klockrent Los Suecos! God förtsättning på dig. :)

:-/<rister

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Krister, rätt skall vara rätt. Det var ditt tidigare inlägg i tråden som fick mig att fundera och gå vidare och läsa hemsidan.

Önskar dig en god fortsättning.

F

F.d. 4220

Guest

Kan vara värt att också nämna att de som driver campingen också har uppskattade träffar där tjejer kan öva på att hantera husbilen.

Så även om ställplatsens prissättning kan diskuteras, så gör de mycket bra också.

//Stefan

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Breviks camping/ställplats har nya ägare. Har bott på campingen ett par gånger under lågsäsong och träffade de tidigare ägarna.
Campingen var till salu då, så jag frågade varför dom ville sälja. Svaret blev att campingen inte var lönsam och att ställplatsen
för husbilar hade missbrukats på så sätt att bilar smitit från betalning (stuckit tidigt på morgonen) trots att ägarna bodde i en husvagn där.

Sen att man inte kan sätta ut en massa campingutrustning på den ställplatsen har jag förståelse för. Då skulle inte platsen kunna ta emot tillräckligt med bilar...
men som sagt valet är ju fritt... det är ju inte den enda platsen i området. Men platsen ligger fint och har en bra badstrand om tempen i Vättern ligger på minst +12 ;)

Bosse

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Om syftet med ställplatsen har varit att tillgodose oss husbilsåkare med differentierat serviceutbud eller, med tanke på prissättningen, motivera oss att checka in på campingen istället vill jag har osagt. Lika fundersam blir jag av texten på deras hemsida där de skriver:

"I norra skaraborg får man lov att ha ställplatser för gäster som vill parkera sina husbilar över natt, vilket innebär att det ses som en parkering. Man får lov att erbjuda elektricitet, det behöver inte vara 4 meter mellan varje ekipage"

Frågor som dyker upp är vem som har bestämt detta; kommunen? Kan man "parkera" på en campingplats trots att man övernattar? Hur stämmer detta med de resonemang som förs i andra trådar på detta forum? Att övernatta i sin husbil på en campingplats torde väl utgöra camping; var skall man annars campa?

Johan K.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Citat; "Frågor som dyker upp är vem som har bestämt detta; kommunen? Kan man "parkera" på en campingplats trots att man övernattar? Hur stämmer detta med de resonemang som förs i andra trådar på detta forum? Att övernatta i sin husbil på en campingplats torde väl utgöra camping; var skall man annars campa?"

Johan, är det inte sådana frågeställningar som man brukar kalla, "att tvista om påvens skägg".

Personligen struntar jag fullständigt i vad det kallas, vi vet alla vad det egentligen är när vi övernattar i vår husbil, oavsett vad det kallas.

Men för campingägaren kan det kanske vara av betydelse. Det är väl ingen lag om 4 meters lucka skulle jag tro, men kanske en lokal bestämmelse och rekommendation från Räddningstjänst.

Däremot kanske det i avtalet med med försäkringsbolaget har betydelse och därför får man inte sätta ut stolar, bord och grillen.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Visst kan man tycka att mina funderingar kan vara småaktiga men samtidigt måste man ha koll på vad man tycker, skriver och argumenterar för.

Los Suecos skriver "Personligen struntar jag fullständigt i vad det kallas, vi vet alla vad det egentligen är när vi övernattar i vår husbil, oavsett vad det kallas."

Vet vi verkligen detta? Det finns olika uppfattningar om parkering kontra camping. Ditt påstående ger mig intrycket av att du försöker låtsas som detta inte är ett kontroversiellt problem. Jag tror inte den HBK-medlemmen tyckte att frågan var en struntsak, när han blev polisanmäld för att ha campat när han trodde han parkerade.

Los Suecos fortsättter "Det är väl ingen lag om 4 meters lucka skulle jag tro, men kanske en lokal bestämmelse och rekommendation från Räddningstjänst."

Jag försöker väl förklara det här med 4-metersregeln igen: Den är ingen lag, men är en rekommendation från dåvarande Räddningsverket. Denna rekommendation brukar tillsynsmyndigheten använda sig av när de gör tillsyn på campingplatser och ger ofta campingplatserna ett föreläggande om att tillämpa denna regel. Hur kan man ha olika brandsäkerhetsregler på olika ställen inom samma camping. Ar detta argumentet gångbart; om du checkar in på campingen får du står säkrare, vill du stå på ställplatsen får du skylla dig själv om det börjar brinna.

Johan K.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det jeg ikke forstår i denne sammenhengen er et de tillater permanente fortelt og bilparkering i 4 meter sonen på campingplasser.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det jeg ikke forstår i denne sammenhengen er et de tillater permanente fortelt og bilparkering i 4 meter sonen på campingplasser.

Så här står det i Räddningsverkets författningssamling 2004:12:

"Avståndet mellan två campingenheter, eller mellan en campingenhet och ett tält, bör vara minst fyra meter. Avståndet mellan två tält bör vara minst tre meter. Kortare avstånd kan användas mellan högst fyra tält eller campingenheter om de berörda campinggästerna önskar det. Det bör finnas en plan över campinganläggningen där en eventuell tomt- och kvartersindelning framgår liksom körvägar, särskilda brandsektionerings-
åtgärder, var släckutrustning finns placerad m.m."

Sedan är detta, som så många kommenterar på detta forum, ett råd. Saken är dock, som inte så många har klart för sig, att tillsynsmyndigheten (kommunen) kan ge campingen ett föreläggande att tillämpa dessa regler. Om föreläggandet inte åtföljs kan campingägaren tilldelas ett vitesbelopp.
Sedan är det en helt annan sak om folk som bor på campingen följer dessa regler. De flesta gör en egen riskbedömning, ofta med tanken att det är farligare att åka bil än att campa, eller så tänker de ingenting, och helt enkelt inte bryr sig om det hela. Mönstret kanske känns igen.

Johan K.

F

F.d. 24356

Guest

Breviks sätt att leverera övernattning till rörliga fordon med differentierad prissättning och service passar mig perfekt.

Jag kommer till en trevlig plats för att övernatta och kan välja att köpa lite service och lite plats för ett ganska lågt pris. Jag får ingen extra plats för möbler och annat men kan tömma och fylla tankarna ungefär som på en ställplats sova över och åka vidare.

Eller så kan jag välja att betala för plats för möbler och grill samt toaletter dusch och bastu och vad som nu ingår. Ibland är det skönt att kunna sträcka på armarna i duschen det går inte i min bil.

Så här skulle jag vilja att fler campingvärdar tänkte, jag kan i och för sig välja idag också men då måste jag välja plats inkl den service som ingår just där (fricamping ställplats camping lyxcamping o s v) sällan olika servicenivåer på samma plats.

Kanske detta är framtidens campingkoncept, vi som kunder väljer vad vi vill betala för och får precis vad vi vill ha och är beredda att betala för, en sorts kombicamping för alla behov !

Ett dopp i Vättern ingår säkert för alla.

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest

"Kanske detta är framtidens campingkoncept, vi som kunder väljer vad vi vill betala för och får precis vad vi vill ha och är beredda att betala för, en sorts kombicamping för alla behov !"

Lysande förslag Italienleif kommer med, kan inte bli bättre.

F

F.d. 24356

Guest

Naturligtvis känner jag tyngden av detta ansvar på mina späda axlar, om det nu är så att jag tog död på en intressant diskussion vilket jag starkt betvivlar att jag gjort. Det finns nog starka kraften som kommer att föra denna diskussion till nya höjder.

Men i mitt nya land har jag fått lära mig att ingenting kommer gratis, ytterst lite pengar här kommer från andra än kunderna till en verksamhet. Så insikten att man inte kan få mer än man betalar för har vuxit och också insikten om att en verksamhet vilken som helst måste löna sig annars dör den. Att driva en camping med kort säsong och en massa kostnader är säkert inte lätt.

Lösningen måste vara att anpassa utbudet av service och tjänster till vad kunderna är beredda att betala för så att verksamheten kan fortsätta, precis vad Bredvik försöker göra.

Men då måste vi som kunder också lära oss att inte titta avundsjukt på de som springer och duschar hela tiden bara för att de betalt för det och nöja oss med den service vi själva betalt för.

Såna konstiga tankar har jag lärt mig här, för så är folket här vana att tänka, ingenting kommer till dig gratis du får betala för allt du vill ha och du får betala vad det kostar att producera.

Men jag kanske har bott här för länge nu ?

F

F.d. 7334

Guest

Jag tycker också att detta med billiga platser för övernattande husbilar på campingplatser inte är någon dålig idé av Breviks camping. Att parkera "på stan" kostar också ofta en slant.
Jag är i och för sig inte särskilt fattig, men ganska snål :oops: Och jag behöver oftast inte all den service en campingplats kan ge. Grillat har jag till exempel aldrig gjort i hela mitt liv och några campingmöbler äger jag inte. Jag har andra intressen än att sitta och äta på en camping.
Det skulle ju dessutom kunna öka antalet ställplatser dramatiskt och kanske ge campingvärdarna lite extra inkomst om de nu kan locka in oss husbilsåkare som annars ställer sig utanför.
Som nybliven husbilsåkare tycker jag ibland att jag kan kännas lite ovälkommen om jag under en genomresa övernattar på en parkering eller i en skogsglänta (även om känslan kanske är obefogad).
Att kunna slinka in på en camping över natten på detta enkla sätt skulle passa mig perfekt. :msn_thumbup:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7334

Guest

För att mitt förra hastigt ihopskrivna inlägg inte ska missförstås så gör jag ett litet förtydligande. Vad jag menar är bara att vi alla har olika intressen och infallsvinklar på vårt husbilsåkande.
Om man vill träffa trevliga människor och umgås med mat på kvällarna så är ju en camping oslagbar, för att inte tala om de som har barn som behöver lekkompisar!
Jag campade ibland med mina föräldrar när jag var liten och kommer ihåg dessa sommrar som de roligaste. Som barn hoppade man ut innan bilen knappt stannat för att gå på upptäcksfärd och leta kompisar. De sommrar mina föräldrar i stället hyrde sommarstuga flöt tiden fram i en långsam tristess, som jag minns det.
Andra husbilsåkare kanske hellre luffar runt i vildmarken och fiskar eller vandrar. En pensionär kanske vill ha lugn och ro för att läsa, någon annan kanske bara är på väg någonstans och behöver sova o.s.v.

Hur som helst så håller jag med Italienleif att det är positivt för oss...(mig):oops: om fler campingvärdar försöker erbjuda olika alternativ åt oss resenärer. Sedan vet jag inte om de 120:- som Brevik tar är dyrt eller billigt, men det är väl en bedömningsfråga, man får väl jämföra med de alternativ som finns och åka vidare om man tycker att det är för dyrt. De har ju att konkurera med gratisplatserna på stan, vid stormarknaden eller längs vägarna, vill de ha kunder så får de erbjuda något som kan locka och sätta ett pris som är rimligt.

Allt gott!
Björn

Toppen