• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prissättning

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag vill NU inte bli påhoppad att vara snål. Detta handlar om hur de tänker när de sätter priser på ställplatser resp campingplats.
Läser exempelvis Breviks Camping. Breviks Camping - Start

Ställplats 120 kr + 30 kr el
Du får inte sätta ut en stol eller ett bord.
Du får inte tillgång till toalett eller dusch.
Du får inte grilla utanför din husbil även om du står upp.
(undrar om man får dricka kaffe inne med dörren öppen)

För 170 kr + 30 kr el får du göra ovan, Det kallas då camping.

Skulle du vara där på midsommar kostar elen helt plötsligt 80 kr!! och campingen 420.

F

F.d. 25282

Guest
Sv: Prissättning

Med den pris siger camping ejeren tydeligt her skal du ikke komme med din Autocamper, håber at alle Autocampeer finder andre pladser.
Heldig vis har i mange fine naturpladser i jeres dejlige land og mange af dem koster 0,00 kr. og så må du gene have stole og bord ude, samt et hyggeligt bål. Tak for det vi kommer gerne til jeres vidunderlige land der er højt til loftet :spinny:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu har jag ingen åsikt om Breviks Camping om det är prisvärt eller inte. Visst verkar det larvigt med att man inte får använda toan, sätta ut en stol osv, det verkar helt enkelt inte genomtänkt och ger det hela ett löjets skimmer.

Däremot prissättningsmodellen, som bygger på den enkla tanken att prissättningen i någon mån kan styra tillgången och efterfrågan.

Det här är min vardag som arbetar i en helt säsongstyrd bransch.

Säljer t.ex lägenheter i lågsäsong för 40 Euros natten och i högsäsong kostar samma lägenhet över 100 Euros natten. Hotellrum för 68 Euro när efterfrågan är låg och 189 Euro
när efterfrågan är hög.

Trots de stora skillnaderna så har jag alltid tomma bäddar när det är som billigast och överbokningsproblem när det är som dyrast.

Det kallas med ett finare ord för yield management och vi möts alla utav det dagligen utan att tänka på det. De branscher som kommit längst är väl flyget, hotellen, resebranschen, men det finns numera överallt. Prishöjningarna som man nu läser om i mellandagsrean är också en form om än mera oärligt.

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej. Nu är jag rätt över övertygad om att detta beror på vad man har för tillstånd och vilka grannar man har. Det är betydligt svårare att få tillstånd för camping än om man anlägger en ställplats och om man på en ställplats erbjuder el,toaletter och fri utsättning hundgårdar,grillar,möbler så klassas detta av vissa myndigheter som camping. Frågan är väl vad man skriver och hur man sedan verkställer detta, är det någon som har blivit förbjuden att t.ex ställa ut en stol,grill eller använda deras toalett. För helt klart är det stora problem hos våra myndigheter vad en husbil är för något och hu man skall hantera dessa frågor. Jag har personligen ingen erfaren het av campingen i fråga.
Med vänlig hälsning, Ingmar

F

F.d. 2621

Guest

Priserna för camping inkl elanslutning under högsäsong 200.- resp 240.- anser jag vara helt OK för en välutrustad och fint belägen camping. Det finns väl ingen anledning att på detta sätt "hänga ut" en camping för för höga priser.

Att priserna under lågsäsong endast är 20.- lägre kan jag tycka vara för liten skillnad.

Priserna för midsommarhelgen är helt ointressanta för mig och avspeglar väl främst den aktuella efterfrågan dessa dagar enligt principen tillgång och efterfrågan. Det finns ju då och alltid alternativ.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi vill ju ha diffrentierade avgifter. Är det inte det som Brevik försöker göra? Sedan borde kanske priset vara lägre för ren uppställning.

För det är väl inte så att husbilar ska betala mindre än traditionella campare men ändå få utnyttja allt?

Jag tycker priserna ser marknadsmässiga ut.

:-/<rister

T

Teddi

Guest

Hej. Nu är jag rätt över övertygad om att detta beror på vad man har för tillstånd och vilka grannar man har. Det är betydligt svårare att få tillstånd för camping än om man anlägger en ställplats och om man på en ställplats erbjuder el,toaletter och fri utsättning hundgårdar,grillar,möbler så klassas detta av vissa myndigheter som camping. Frågan är väl vad man skriver och hur man sedan verkställer detta, är det någon som har blivit förbjuden att t.ex ställa ut en stol,grill eller använda deras toalett. För helt klart är det stora problem hos våra myndigheter vad en husbil är för något och hu man skall hantera dessa frågor. Jag har personligen ingen erfaren het av campingen i fråga.
Med vänlig hälsning, Ingmar

hur går de nu ingmar?? med hamnen,?
eller det kanske inte är prövat ännu ? mvh ove,,

B

Boxer

Guest

Hemsidan är ju inte särskilt positiv:

Det är inte tillåtet att ställa ut stolar, bord och grillar utanför husbilen. Vill ni grilla gör ni det på anvisad grillplats eller hyr en campingplats. Toalett och dusch ingår inte i ställplatsavgiften utan önskar ni ha tillgång till det så bokar ni en campingplats.

Välkommen!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er som det var i mai 2008 så er stellplatsene på en liten grasflekk nere ved stranden noen hundre meter fra bygningene på campingen. den gangen var det ikke klart ennå for camping på den yttre delen ved sjøen - det var endast det området som de nå kaller skogen som var klart for bruk.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det slår mig en sak och nu har jag varit in och läst deras hemsida.

Tänk om campingägaren på Brevik har följt våra trådar här på forumet som just handlat om prissättning av ställplatser och camping,

Då har han fått läsa:

- Att vi kan tänka oss betala 50 - 150 kr, för en ställplats.
- Att vi har allt med oss så extra service vill vi inte ha inkluderat.
- Att i de fall vi behöver extra service som normalt ingår i campingens serviceutbud, så betalar vi för det.

Tänk om han kanske tror att han möter våra krav med en anpassad produkt genom att differentiera sin prislista och att:

- Investera och ställa iordning speciella ställplatser, enligt tysk modell där 4 meters regeln inte används. Det får kanske som konsekvens att det helt enkelt inte får plats med stolar, bord och grill, utan man hänvisas till ett speciellt område speciellt anpassat för det.

Däremot vad jag förstår inkluderat det som är viktigt för oss, vatten och tömning utav tankar,

För det vill han han ha 100 - 120 kronor per dygn, beroende på säsong.

Jamen var det inte det här som vi önskade och storstilat sagt att visst betalar vi för det?

Hittar inte i deras prislista det där med 80 kr för elen vid midsommar, men det är säkert så och det är en klumpig prissättning, han skulle självklart i stället höjt priset på ställplatsen de aktuella datumen från 120 till 200 kr.

Tror faktiskt inte att det är lätt att möta oss och våra krav.

Senast ändrad:
B

Boxer

Guest

Det slår mig en sak.

Tänk om campingägaren på Brevik har följt våra trådar här på forumet som just handlat om prissättning av ställplatser och camping,
Tror faktiskt inte att det är lätt att möta oss och våra krav.

Hihi, undrar om du inte har rätt.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

21/6-23/6 Med El Utan El Skogen 500:- 420:- Sjön 600:- 500:-
Skogen 80 kr för el
Sjön 100 kr för el

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

21/6-23/6 Med El Utan El Skogen 500:- 420:- Sjön 600:- 500:-
Skogen 80 kr för el
Sjön 100 kr för el

Men varför kör du med taktiken, "som faén läser bibeln"?

Vore det inte klädsamt om du också skrev vad ställplatspriserna är den aktuella tiden, eftersom det här är ett husbilsforum?

Eftersom jag nu läst deras hemsida så vet du och jag, att det är120 kr!

Obehagligt att man så okritiskt hänger ut företagare och se alla påhejare som pratar om bojkott och jag vet inte vad.

En ordnad ställplats under midsommarhelgen för 120 kr, är det dyrt? Glöm elen, vi har ju allt med oss.

Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Vad jag kan läsa på deras hemsida så måste man ha SCR campingkort
även för att betala ställplatsavgiften ?!

Jojje

Toppen