• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prissättning på iPhone 5

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Tänkvärt är också att man kan avstå från att byta telefon varje 6-12 månad och skänka pengarna man sparar till välgörenhet istället, frågan är var pengarna gör mest nytta.....

Jag byter inte telefon varje år utan kanske vartannat.
Vi får också tänka på att det skapar arbetstillfällen i stora delar av världen.
Enbart på Foxconns fabrik i Shenzhen arbetar 240.000 personer.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Detta abonnemang (Surf Max) kostar 299 kr/månad även utan telefon.

Jag har sedan många år avstått från att köpa operatörslåsta telefoner. Jag vill helt enkelt ha friheten att byta till vilken operatör jag vill, när jag vill. 24 månader (vilket de flesta vill låsa en till) är dessutom ruskigt lång tid i sammanhanget.

Sonen som för drygt ett halvår sedan bestämde sig för att han ville ha en iPhone 4 sitter ju numera med skägget i brevlådan när det gäller iPhone 5. Påskrivet för 24 månader så han får väl vackert vänta eller betala fullpris.

Jag pratade med en account manager på Tele2, alla telefoner de skickar med till sina abonnemang är olåsta - utom just Apples produkter. Det var ett beslut från Apple som tydligen inte gick att påverka.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag tänker sätta på ett genomskinligt silikonskydd för 39 kr främst för att den skall bli lättare att greppa.

Svarar nu i flera inlägg ett och ett så har du lättare att besvara ett och ett om du vill Knarre :)

Inte konstigt att det finns en marknad för 3:e part med tanke på hur dålig iPhone 4 fungerade utan skal (antennen, det blev väl åtgärdat i 4S om jag inte minns fel).

Hade du köpt något annat fabrikat så hade du haft valmöjligheten att både välja en telefon som är lätt att greppa och kanske till och med vattentät. Allt detta utan att köpa till en massa tillbehör. Men då får man inget halvätet äpple på baksidan :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Då behöver du alltså ett andra abonnemang som inte är direkt gratis.
Jag tror att många vill använda telefonen med Internetdelning för att slippa dubbel avgift och då behövs 10-30 GB/månad.

Jag kollade för någon vecka sedan över 300 abonnemang på jobbet, ALLA utom en låg väl under 1 Gb/mån, de flesta faktiskt under 0,5 Gb/mån.
Den enda som låg över 1 Gb körde Spotify via mobilnätet dagarna i ända...

Sedan är det mycket riktigt så som du säger att om man använder telefonen med internetdelning så ökar dataförbrukningen markant.
I mitt fall med åtminstone 8 datorer och all annan nätverksansluten utrustning (övervakningskameror, satboxar, servrar, etc etc) som snackar via internet dagligen så tror jag inte ens att vi hade klarat oss med det tiodubbla. Men det är vi det och det är oxå bl.a. därför vi kör 100 Mbit fiber istället för mobilt...
Vår "internetförbrukning" såväl som elförbrukning kan dock inte anses vara helt normal :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag byter inte telefon varje år utan kanske vartannat.
Vi får också tänka på att det skapar arbetstillfällen i stora delar av världen.
Enbart på Foxconns fabrik i Shenzhen arbetar 240.000 personer.

Ja, Foxconn verkar ju måna om sina anställda :)

Jag byter telefon alldeles för ofta, minst ett par gånger om året. Inte för att de blir slitna, utan för att testa det senaste...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag byter telefon alldeles för ofta, minst ett par gånger om året. Inte för att de blir slitna, utan för att testa det senaste...

Jo, jag har också testat några stycken Androider med kontantkort förutom de ordinarie iPhone med abonnemang.
Jag har lyckats skänka bort en av Androiderna och hoppas att den inte kommer i retur.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag har sedan många år avstått från att köpa operatörslåsta telefoner. Jag vill helt enkelt ha friheten att byta till vilken operatör jag vill, när jag vill. 24 månader (vilket de flesta vill låsa en till) är dessutom ruskigt lång tid i sammanhanget.

Jag tycker också att det är fel av operatörerna att låsa telefonerna men det finns firmor som låser upp dem för en liten kostnad i sammanhanget.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag kollade för någon vecka sedan över 300 abonnemang på jobbet, ALLA utom en låg väl under 1 Gb/mån, de flesta faktiskt under 0,5 Gb/mån.

Grabben var i London torsdag-söndag. Han har ett telenor abonemang med fri surf. Även i utlandet kan man ha det, får dock betala 79kr/dag för denna tjänsten och då ingår 100mb/dag. Både fredag och lördag hade han maxat ut dessa 100mb utan att använda spotify = minst 3gb/månad om man omvandlar det till helmånad :swoon: .
Kollar jag på Telenors hemsida så har han legat mellan 1-3GB/månad de 3 senaste månaderna. Då använder han ändå wifi när han är hemma. Ingen internetdelning till datorer heller.

Så att man klarar sig med 1GB gäller definitivt inte ungdomar :twitcy:. Själv ligger jag mellan 0,5-1,5gb/månad.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Prissättning på iPhone 5

Märkligt vad ni använder mycket data på telefonen. Har på 3 år trots mycket 3g-surfande aldrig kommet över 500mb/mån. Hemmanätet använde tex. 200gb data under augusti.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag tycker också att det är fel av operatörerna att låsa telefonerna men det finns firmor som låser upp dem för en liten kostnad i sammanhanget.

Dessvärre kvarstår det faktum att man låst sig i ett avtal på exempelvis 24 månader...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Grabben var i London torsdag-söndag. Han har ett telenor abonemang med fri surf. Även i utlandet kan man ha det, får dock betala 79kr/dag för denna tjänsten och då ingår 100mb/dag. Både fredag och lördag hade han maxat ut dessa 100mb utan att använda spotify = minst 3gb/månad om man omvandlar det till helmånad :swoon: .
Kollar jag på Telenors hemsida så har han legat mellan 1-3GB/månad de 3 senaste månaderna. Då använder han ändå wifi när han är hemma. Ingen internetdelning till datorer heller.

Så att man klarar sig med 1GB gäller definitivt inte ungdomar :twitcy:. Själv ligger jag mellan 0,5-1,5gb/månad.

Åldern på de 300 användarna jag refererat till ligger mellan 18 och 65 år.
Det hade definitivt sett annorlunda ut om de var mellan 18 och 25 t.ex.

Min dotter klarar sig gott och väl med 1 Gb likaså min äldsta son. Däremot har yngsta sonen något högre dataförbrukning, men han studerar media på högskolan så det blir väl en del sådant via mobiltelefonen. Mina barn är mellan 15 och 21 år.
Frugan skulle troligen klara sig med 0,1 Gb :)

Själv ligger jag långt över 1 Gb om jag räknar med all trafik via Wifi.

Så visst är vi alla olika med olika behov - är man storförbrukare så tror jag man vet om det. Däremot kan det vara svårt att veta hur mycket det drar iväg om man använder telefonen för att kolla på video eller lyssna på musik online. Ännu värre om man använder telefonen för internetdelning...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Märkligt vad ni använder mycket data på telefonen. Har på 3 år trots mycket 3g-surfande aldrig kommet över 500mb/mån. Hemmanätet använde tex. 200gb data under augusti.

Kan som sagt räcka med lite Spotify eller Youtube för att det ska dra iväg.
Web, Facebook, Navigation, mail etc brukar inte använda speciellt mycket trafik.
Har man väldigt många appar och tillåter automatisk uppdatering via mobilnätet så kan det också dra iväg lite.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Prissättning på iPhone 5

Vår dotter har förbrukat mellan 22 och 27 GB de senaste månaderna. Jag misstänker att det är en hel del SVT Play som ligger bakom dessa, i mitt tycke höga, siffrorna. Själv hamnar jag på mellan 3 och 5 GB/månad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag själv använder ca 25 GB/ månad med iPhone/iPad, ibland mer.

Med ett Teliaabonnemang skulle det räcka högst några dagar. Idag fick jag telefonsamtal från en HBK:are som använder ca 80 GB/månad och ibland får köpa till extra volym.

Eftersom allt fler utrangerar sina datorer till förmån för plattor och stora smarta telefoner ser i synnerhet Telia sin chans att ta bra betalt för låga volymer med sina abonnemang. Ibland är det smartast att skaffa simkort med enbart dataabonnemang. Det gör ungdomarna i stor utsträckning och ringer med dem via Internet (VOIP-samtal).
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Prissättning på iPhone 5

Jag är ute efter en telefon som kan ersätta kameran, gps:en och netbooken (och så telefonen förstås).

När det gäller de första två kraven blir det enkelt av den enkla anledningen att det då bara finns två telefoner att välja på. Endera gamla Nokia N8 (som jag själv haft i två eller tre år) som fortfarande utklassar alla andra utom en vad det gäller kamera och navigering eller nya Nokia 808 Pureview som tar fotografering ett steg ytterligare. Bägge har Xenonblixt, 808:an även LED för filmning. Kartor är gratis med fria uppdateringar, lagras i telefonens minne och behöver således inte koppla upp sig för att få kartmaterial. Kartmaterialet är Navtech (Nokia äger Navtech) m.a.o samma kartmaterial som Garmin, Navigon m.fl.

Jag köpte N8:an av dessa två anledningar, det går även att ringa på den (bäst ljud enligt dom som jämfört), i övrigt så har jag sämre koll på appar hit och dit.
Lutar åt att uppgradera till 808, frugan ska skaffa en. Ser fram emot att kunna zooma utan försämring av bilden.

Peter :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Prissättning på iPhone 5

Tänkvärt är också att man kan avstå från att byta telefon varje 6-12 månad och skänka pengarna man sparar till välgörenhet istället, frågan är var pengarna gör mest nytta.....

Eller inte köpa husbil och skänka pengarna till välgörenhet.

:p:
//W
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Prissättning på iPhone 5

Precis, och sälja huset och sluta äta. Då blir det pengar att skänka:) Poängen med kommentaren var nog snarare att vi tenderar att köpa och byta (även husbilar) alltför ofta utan att reflektera över behoven. Tydligen leder också detta beteende också till mer bedrägerier enligt försäkringsbolagen vilket i sin tur går ut över oss alla genom höjda premier etc.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Prissättning på iPhone 5

Precis, och sälja huset och sluta äta. Då blir det pengar att skänka:) Poängen med kommentaren var nog snarare att vi tenderar att köpa och byta (även husbilar) alltför ofta utan att reflektera över behoven. Tydligen leder också detta beteende också till mer bedrägerier enligt försäkringsbolagen vilket i sin tur går ut över oss alla genom höjda premier etc.

Jag visste det, det är alltså Apples fel att det finns såväl bedrägerier som höga försäkringspremier :)
 
Toppen